Hej.

Nu är vi igång med renovering av tvättstuga, i samband med nyinköp av en ny Frånluftsvärmepump. Jag har hela tiden varit inne på nibe f370, men såg nu att bosch släppt en helt ny, compress 3000 EW 9, den verkar typ vara bättre på allt, vad tror ni? Vilken skulle ni välja?

Mvh
 
Det beror på priset :)

Nibe har ju också pumpar "som är bättre på allt," (700-serirn), det msn måste se uppmed är eventuelka extra krav på avluftskanalens isolering. Det kan göra att kostnaden drar iväg.
 
Den ligger i samma eller några hundra billigare. Ska passa utan några större modifieringar.

Mvh
 
Är det någon som kan skriva några erfarenheter kring bosch compress 4000? Hur har den varit? Bra kvalité?

Mvh
 
F Fredrikfr skrev:
Hej.

Nu är vi igång med renovering av tvättstuga, i samband med nyinköp av en ny Frånluftsvärmepump. Jag har hela tiden varit inne på nibe f370, men såg nu att bosch släppt en helt ny, compress 3000 EW 9, den verkar typ vara bättre på allt, vad tror ni? Vilken skulle ni välja?

Mvh
Bump.. står oxå inför samma val. Boschen ser likvärdig ut. Samt bättre garantier och kompressor (varvtalsstyrd) vad köptendu?
 
E erik.dalera skrev:
Bump.. står oxå inför samma val. Boschen ser likvärdig ut. Samt bättre garantier och kompressor (varvtalsstyrd) vad köptendu?
Hej.
Vi köpte nya boschen, compress 3000ew,den har funkat kanon! Har sänkt vår förbrukning med 38.5 samt 30% under dom 2 månaderna vi har haft den (jämfört med föregående år).
 
Bosch pumpen verkar ganska bra för att vara en såpas liten pump. I klass med en bra luft-vatten värmepump

Scop 3000 ew: 4,39
Scop f370: 3,55
Scop f730: 4,65
 
Ja, boschen har bra prestanda, till ett billigt pris, tror att vi fick ge 43000 för våran.
 
Intressant.. tur jag fick ögona upp för pumpen. Säljs för 39.990 nu på vvsbutiken. Vad har du inställt luftflöde? (L per s) och hur är ljudnivån ?
 
Ventilationen är på 70%, det sa dom var lagom. Ljudnivån är bra, det man hör är fläkten, annars är den super tyst.
 
Hej, ni som köpt Bosch ew 3000. Har ni installerat den själva? Hälsningar Dan
 
Hej

Är ni fortfarande nöjda med pumpen? Funderar på en själv.
 
F Fredrikfr skrev:
Ja, boschen har bra prestanda, till ett billigt pris, tror att vi fick ge 43000 för våran.
Hej!
Jag är intresserad av mer information kring den frånluftsvärmepump Bosch 3000EW du skriver att du installerat.

Hur har energiförbrukning varit jämjört med tidigare modell och vad hade ni för pump tidigare.?

Jag har en Nibe 310p som har gått sönder och letar ersättare. Den bosch 3000ew har jag fått pris 54000k inkl installation och är billigast. De andra med varvtalsstyrda kompressorer är ca 30000k dyrare så det är intressant om du vill dela med dig av dina erfarenheter. Det står en del på forum om att modellen bullrar men inte mycket annan info.
Enligt databladen har den effektivitet A++ lika som de dyrare pumparna men kanske den ger låg effekt 1,6kW.
Den Nibe 310 P jag haft tidigare har varit i minsta laget.
 
F Fredrikfr skrev:
Hej.
Vi köpte nya boschen, compress 3000ew,den har funkat kanon! Har sänkt vår förbrukning med 38.5 samt 30% under dom 2 månaderna vi har haft den (jämfört med föregående år).
Hej!

Vad hade du för typ av värmesystem innan Bosch 3000 som du jämför med? Med vänlig hälsning
 
Hej! Jag starta min bosch 3000ew pump för drygt en månad sen och kör bara golvvärme på ca 110kv. Det var el tidigare i huset så vet inte hur förbrukningen var.. Ska bli intressant och se hur den pallar med när kylan kommer. Just nu går fläkten på 50% och låter inte mycket alls som jag var orolig för innan. Kommer komplettera med en inomhusgivare för att få en stabilare temperatur inomhus ( vad jag läst mig till ) .. Jag installera min själv, men hade en bosch tekniker för att starta den så jag får den extra garantin. Köpte min för 39.000kr på kampanj i Februari.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.