H
Hej, försöker få sista fakturan på källarprojektet betald innan nyår för att kunna ta från årets rotpengar


Problem har dock dykt upp. Först är fakturan på 262 h mot förmodade +-180h. Jag har dokumenterat tider och arbetets gång under hösten och har en hygglig bild av hur många timmar som gått åt och detta ligger långt över mina värsta beräkningar. Jag har kontaktat ägaren och bett att få timmarna specificerade med datum, klockslag och hur många som varit på plats, helt enligt de krav jag kan ställa vid arbete på löpande räkning.

Detta är 4 eller 5 fakturan från samma firma och tidigare fakturor har jag inte nagelfarit eftersom de känts rimliga utifrån min erfarenhet från tidigare projekt. Jag har dock haft en del synpunkter på hur man löst vissa saker men ändå accepterat det mesta eftersom det känts rimligt.


Nu har vi dock kommit till projektets slut och så finner jag sista fakturan som i mitt tycke är ordentligt saltad. Timmar som ägaren inte kan redogöra för kommer jag därför ifrågasätta men jag kommer också hålla inne en del av betalningen för vissa delar av arbetet som inte kan godkännas. De är helt enkelt vissa delar som är undermåligt gjorda (med tanke på hur dåligt detta ser ut kan jag inte låta bli att känna viss oro över allt annat arbete som är gjort tidigare under projektet). Synpunkter tas i alla fall tacksamt emot . (ps, jag tar redan nu på mig dumstruten, fler än en person här kommer nog har rätt starka synpunkter)


1) Källargolvet gjutet med golvvärme förra vintern, därefter klinker under hösten. Samma firma gjorde bägge jobben, tyvärr var jag bortrest vid bägge tillfällen. Golvet har varit belamrat under året men jag kunde nu städa ur och noterade då att det lutar. 3 cm på 180 cm för att vara exakt. Här kommer jag dra av ett uppskattat antal timmar för arbete samt materialkostnad för klinker. Möjligen borde jag också dra av ngr timmar som det tar att behöva bila upp skiten utifall att de väljer att inte slutföra arbetet. Förmodligen borde jag även dra av timmar för det gjutna golvet som nog är lika snett.


2) Geberit inbyggnadsfixtur, toaletten sitter nu på 37 cm och standard är minimum 42cm. Det tog 1 sekund för min 8 år gamla son att notera att ”toaletten är väldigt låg pappa”. – Nej då, tycker du, det är bara för att jag har skor på mig! Sa hans obotligt optimistiska pappa (lätt retarderad. Vissa saker vill man helt enkelt inte se). Problemet är att man placerat ställningen på betongen och inte klinkergolvet, sedan har man inte justerat höjden på ställningen och därefter lagt klinker som med fall mot duschen kommit upp ett par cm jämfört med betonggolvet.


3) Stolen är för övrigt inbyggd med ngn slags trä-hobbylösning och när de ändå gör om det skall de få göra det rätt. Dessutom saknas dränering ut mot resten av badrummet. Eftersom badrummet ligger i källaren och golv och väggar är oorganiskt material (betong, värme, cellplast och byggplast) ligger jag inte sömnlös över vattenskador men det bör ändå göras riktigt.


4) I övrigt är elen dragen av ägaren till firman som från början är polsk elektriker men som driver denna firma i Sverige sedan 20 år. Jag har frågat om behörighet och saknas den håller jag även inne med pengarna här.


5) Kuriosa: På en av bilderna ser man att taket är förberett för två lampor. Det var dock ursprungligen förberett för en tredje lampa som ligger i linje med de första två. I den del av väggen som saknar puts skall en ny entré in. Av ngn anledning verkar firman dyka upp när jag är bortrest för när jag kom hem efter en skidvecka hade man satt upp gips i taket. Man hade då av ngn outgrundlig anledning passat på att regla ner taket med 5 cm vilket var fruktansvärt irriterande eftersom vi bara ett par månader tidigare gemensamt hade bilat, borrat, hackat, grävt och snigeldynamitat bort 70 cm berg och sten neråt för att uppnå magiska 238 cm takhöjd. Allt för att kunna få in ikeagarderober - i vertikalläge. Jag påpekade att 238 cm var minimum och vi gjorde om det (förmodligen på min bekostnad eftersom fakturan inte hade trillat in) och tog då bort den gamla putsen och vassen och plötsligt hade jag istället för 233 cm 245 cm i takhöjd. Tyvärr så glömde man i all hast att förbereda för den tredje lampan som man faktiskt fått upp första gången man satte undertak. Eftersom jag är en storsint man (återigen rätt retarderad) accepterade faktum, inte minst eftersom jag inte hade ngn lust att göra om taket en tredje gång.


Detta är bara ett axplock av det som varit men min devis har lite grann varit att man får det man betalar för. Timpenningen ligger på 340 x moms och hans killar arbetar hårt med minimalt med raster och utan gratis-fika på optimera vilket jag uppskattar. Under dessa betingelser har jag accepterat lite hobbylösningar och det har fungerat rätt bra när jag kunnat vara med och övervaka men när jag inte varit där har det ibland gått lite sådär. Här har man i alla fall passerat min gräns ytterligare en gång.
 
  • Mätsticka som visar lutning på klinkergolv med en lutning på 3 cm över 180 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass visar sluttande klinkergolv i källare med oregelbunden lutning och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverad källare med ojämna väggar, två lampklämmor i taket och synlig kabelrulle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med klinkergolv, vit väggkakel, en toalettstol som är installerad för lågt, och ett träskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Improperly installed toilet framework with visible cistern and irregular wooden support, highlighting shoddy renovation work.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrum med vit väggkakel, en felplacerad toalettstol ovanför ett grått klinkergolv, och en del av ett trämönstrat skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte många rätt där inte..
Håll inne så mkt du kan, ta in en KUNNIG besiktningsman, låt entreprenören avhjälpa, gör ny besiktning, betala om det blir godkänt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
Måste lära mig att skriva kortare.... I alla fall är det en balansgång, varje krona jag tvingas betala efter nyår tappar jag roten på. måste alltså betala precis lagom. Just nu tänkte jag betala 140 h istället för 262h. Då tar jag min beräknade faktiska arbetstid vilket är170h (enligt mina noteringar)minus 28 timmar som det uppskattningsvis tar att ta upp golvet och lägga nytt, göra om toaletten och göra om elen av behörig elektriker. Sedan drar jag av materialkostnad för golvet.
 
H
Det som jag grunnar på nu är om golvet ens går att rädda på ett enkelt sätt. Att min uppskattning på 18 timmar för att göra om och göra rätt är i underkant. Man får ju nästan anta problemet till viss del ligger i den ursprungliga gjutningen. Jag har svårt att tro att plattsättaren har lagt ut 3.5 cm fästmassa centralt i rummet och så 180 cm närmare ytterväggen bara lagt ut 0,5 cm av slarv. Differensen 3 cm på 180 cm är ju massiv! Skall man kompensera så mycket att golvet blir plant får man misstänka att det kommer behövas ett 4-5 cm tjockt lager med fästmassa. Hur optimalt det är med tanke på golvvärmen vet jag inte heller.
 
Golvet måste spacklas om, funkar inte att bygga för mkt med fästmanssoffa.
Ang wc-fixturen så ska den stå på klinkern, tätskikt ska gå upp bakom i hela utrymmet, stommen ska byggas i oorganiskt mtrl samt ha nån form av läckageindikering
 
En hel del jobb att få ordning på allt det där
 
H hanson#16 skrev:
men jag kunde nu städa ur och noterade då att det lutar. 3 cm på 180 cm för att vara exakt
H hanson#16 skrev:
som med fall mot duschen kommit upp ett par cm jämfört med betonggolvet.
Det kan inte vara så att golvets lutning och fallet mot golvbrunnen hänger ihop?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan inte vara så att golvets lutning och fallet mot golvbrunnen hänger ihop?
Finns ju regler för hur fallet ska utformas.
Har du en planritning?
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Har du en planritning?
Jag? Nej, det är inte mitt hus.
Har du?
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
H
Lars Melin Lars Melin skrev:
Finns ju regler för hur fallet ska utformas.
Har du en planritning?
Jag har en planritning :) men det är tre olika rum. I den blivande hallen ser vi golvet som lutar 3 cm på knappt två meter. I badrummet lutar golvet också , fast lagom och år rätt håll som tur är.
 
Redigerat:
H
Högen av rivningsmaterial bestående av betong och tegelstenar på en gräsmatta, indikerar pågående källarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för hjälpen för övrigt. Passar på och bjuder på lite projektbilder så länge :) Har förstått att källarprojekt ligger många varmt om hjärtat. Måste vara något med att få gräva sig neråt. Person arbetar i dammigt källarutrymme med rivningsavfall och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående källarrenoveringsprojekt med utsprängd jord och betong, elverktyg och kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående källarprojekt med grävarbete och synliga hål i betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta in en besiktningsman och få alla fel svart på vitt.
Glöm ROTen och ta den ROTen på nästa år istället.
Betala inte in någonting.
Då missar du din påtryckningsmetod till byggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.