Jag brukar ta mina mer mig till sjukhuset och boka tid för en magnetkameraundersökning. Göm hårddisken i kalsongerna så raderas den enkelt och effektivt. :)
 
Jag har använt släggan någon gång, hårddisk chassi är väldigt hårt... Sen i vanliga el- skrotbehållaren. Blir förvånad varje gång jag ser diskar som ej är skadade i elåtervinningen....

På senaste tiden han jag kunnat lämna mina diskar med jobbets diskar. Som sen tuggas till metalspån.

Men att göra det som privatperson är nog lite på dyra sidan... Det verkar finnas en del företag som förstör diskar, men har som sagt inte provat privat.
 
R
D da98jpn skrev:
Jag har använt släggan någon gång, hårddisk chassi är väldigt hårt... Sen i vanliga el- skrotbehållaren. Blir förvånad varje gång jag ser diskar som ej är skadade i elåtervinningen....

På senaste tiden han jag kunnat lämna mina diskar med jobbets diskar. Som sen tuggas till metalspån.

Men att göra det som privatperson är nog lite på dyra sidan... Det verkar finnas en del företag som förstör diskar, men har som sagt inte provat privat.
Om du inspekterar en spinning disk så har de flesta en aluminium folie där du kan köra ner en skruvmejsel.

SSD = slägga
 
Lite för paranoid för att göra så lite åverkan...
 
tommib
Enkla och tråkiga svaret: Degaussing coil

Roliga svaret, men svårt att fixa i Sverige. Tråkiga lagar som säger att man inte får äga roliga saker. Jag lovar, jag behöver en AG90 för att jaga bjärv.
 
P
Hm? Har inte Festool någon dyr manick för diskförstörning? Kanske en starkt magnetiskt klinga till sänksågen och sen är det bara att kasta bitarna i lämpliga återviningskärl (gärrna på minst 5 återvinningsstationer i Mälardalen)
 
Varför inte spränga dem? Sprängdeg eller pentyl?
 
Jag har bara skrotat hårddiskar en gång och då med storsläggan. Diskar är oväntat hållbara så det tar en stund innan innehållet (skivorna) kommer fram och låter sig krossas.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
hsd
tommib tommib skrev:
Enkla och tråkiga svaret: Degaussing coil

Roliga svaret, men svårt att fixa i Sverige. Tråkiga lagar som säger att man inte får äga roliga saker. Jag lovar, jag behöver en AG90 för att jaga bjärv.
Finns i gamla tjock-tv
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför inte spränga dem? Sprängdeg eller pentyl?
Nu börjar det bli konstruktiva o bra förslag!:D
 
Vad tror ni?
Räcker det här, eller går det fortfarande att hitta semesterbilderna på frugan?

:crysmile:
 
M MagHam skrev:
Regn och rusk räcker inte. Inte heller en magnet en gång. Stora pusselbitar går att sätta ihop.
Överskrivning med randomvärden 8-10 ggr sägs vara tillräckligt.
Det beror på vem du vill skydda dig mot.
 
K knipo skrev:
Vad tror ni?
Räcker det här, eller går det fortfarande att hitta semesterbilderna på frugan?

[media]:crysmile:
Om det är en stat som vill se bilderna är metoden osäker.
 
Observerbart säkert sätt att förstöra datamedium är pulvrisering eller nedsmältning. Vet att viss myndighet en gång i tiden återlämnade garantihårddiskar (måste lämna tillbaks den trasiga för att få ny på garantikontraktet) i pulverform i plastpåse. Andra metoder inte garanterat säkra mot statsaktörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.