Det räcker att du bromsar hårt någon gång per resa, gärna mot slutet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja förhoppningen är att man kommer skärpa sig och kanske tänka till två gånger innan man nöjes gasar. Att få en visuell indikation framför näsan gällande förbrukningen säger mer än en siffra i en färddator. Allt är relativt och låg förbrukning kan vara allt från 0.4 till 0.8 beroende på vem man frågar.

Produkten har recenserats av australiensiska motor journalister och dom har blivit positivt överraskade. Enda problemet är att jag har läst mycket positivt om produkten på många online tidningar men inte hört någon enskild köpare uttala sig.

The motor report skriver t.e.x. "
While gauges and readouts have existed in cars for many years to assist drivers with cutting fuel use, RAY is more of a progressive ‘teacher’ that will up the stakes and challenge you to improve further once you think you’ve mastered the art of hypermiling."
 
R RapidSledge skrev:
Jag kör eco... varje service talar de om för mig att jag skall bromsa hårdare osv. för att slippa byta skivor.
Alla bilverkstäder säger detta och det gäller i regel bakskivorna på bilar I Sverige då salt och automat tvätt sköljer bort fettet som bromsbeläggens glidskenor vilar i. Jag brukar ta ur beläggen ibak och ha på kopparpasta I glidbanorna samt fila ner ytrost på beläggens styrpinnar vid varje byte till sommardäck. Har aldrig bromsproblem
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo visst minskar motorbroms förbrukningen, släppa gasen och rulla mot korsningen, samt mindre bromsning, många håller fullt ändå in till korsningen och slår full broms.

Alla dagens bilar är byggda så, finns ingen motorbroms som det fanns på gamla bilar, samt att automatlådorna aldrig frikopplar, utan ligger och drar motorn med 1000rpm för att den ej skall gå på tomgång.
Moderna bilar har "coasting", även dem med automat. Jag brukar ligga på ca 40-50km coasting på 100mil.
 
Alla moderna bilar har motorbroms, dvs spridarna slår av när man släpper gasen och bara rullar för att spara bränsle. Skillnad om man har en gammal förgasarbil, då drar det bränsle även om man släpper gasen.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Finns säkert nån app till mobilen som gör samma sak.

Glida fram till korsningar, hålla bra med avstånd och accelerera lugnt är nyckeln. Samt håll så låga varvtal du pallar med. Man lär sig efter ett tag att planera körningen väl för att inte behöva använda bromsen.

Jag kör normalt väldigt lugnt och mjukt, kör lätt 10-15% snålare än många kompisar och är ändå framme på samma tid.
 
Har du tittat var en motor har bäst verkningsgrad?
 
Jag har inga egentliga problem med att få en normal förbrukning. Får enligt färddatorn runt 0.7 l/mil blandad körning i en bil av mellanklass med 1.8 liters motor och 145 hk. Jag är bara nyfiken på om det går att sänka förbrukningen ytterligare. Mitt inlägg från början handlade bara om någon hade erfarenhet av produkten, inte vad dom hade för åsikt.
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns säkert nån app till mobilen som gör samma sak.

Glida fram till korsningar, hålla bra med avstånd och accelerera lugnt är nyckeln. Samt håll så låga varvtal du pallar med. Man lär sig efter ett tag att planera körningen väl för att inte behöva använda bromsen.

Jag kör normalt väldigt lugnt och mjukt, kör lätt 10-15% snålare än många kompisar och är ändå framme på samma tid.
Fast du får starta tidigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du tittat var en motor har bäst verkningsgrad?
Bäst verkningsgrad och lägst förbrukning är inte nödvändigtvis samma. Och det beror på hur motorn är mappad. Bäst verkningsgrad får man normalt vid max vridmomentuttag utan knack och om motorn har en fördelaktig bränsleblandning effektuttag/förlust. Och då förutsatt att man har optimal förbränning.

För en motor som går konstant handlar det mer om att minimera friktion och det gör man genom att få den att snurra färre varv. Bra riktvärde är att hålla sig mellan 1500-2000rpm.

Kör man lugnt och lagligt går det att köra på NEDC deklarationen. Min blandade genomsnittskörning ligger nästan mitt mellan NEDC Landsväg och NEDC Blandad.
 
R RapidSledge skrev:
Fast du får starta tidigare.
R RapidSledge skrev:
Fast du får starta tidigare.
Nope, håller samma snitthastighet eftersom jag planerar körningen bättre och det oavsett är en slö farbror framför som inte går att köra om.
Det går för övrigt inte om man kör Audi för då är det obligatoriskt att ligga inom 3m från bilen framför ;)
 
  • Haha
Jambalaya
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur illa man kör innan.

Motorbromsning är dock inte något som minskar förbrukningen.
Motorbroms minskar visst förbrukning. Så länge man rullar med växel i utan gas så är bränsletillförseln helt avstängd. Åtminstone på min toyota.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bäst verkningsgrad och lägst förbrukning är inte nödvändigtvis samma. Och det beror på hur motorn är mappad. Bäst verkningsgrad får man normalt vid max vridmomentuttag utan knack och om motorn har en fördelaktig bränsleblandning effektuttag/förlust. Och då förutsatt att man har optimal förbränning.

För en motor som går konstant handlar det mer om att minimera friktion och det gör man genom att få den att snurra färre varv. Bra riktvärde är att hålla sig mellan 1500-2000rpm.

Kör man lugnt och lagligt går det att köra på NEDC deklarationen. Min blandade genomsnittskörning ligger nästan mitt mellan NEDC Landsväg och NEDC Blandad.
Ja, få varv är absolut bra. Men man kan trycka ganska bra på gasen med en hög växel utan att det drar mer soppa totalt sett. Ett extremt körsätt är att accelerera med högt gaspårdag för att sedan frirulla. Det är inget jag rekomenderar, men det går att köra snålare så är med jämn fart.
 
L largab skrev:
Motorbroms minskar visst förbrukning. Så länge man rullar med växel i utan gas så är bränsletillförseln helt avstängd. Åtminstone på min toyota.
Ja, men den energin du bromsar bort måste ju komma från motorn. Det är bättre att inte bromsa.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men den energin du bromsar bort måste ju komma från motorn. Det är bättre att inte bromsa.
Hur föreslår du att man agerar mest bränslesnålt om man behöver minska sin fart av någon anledning, t.ex. på grund av annan trafik, trafiksignal, etc? Det finns väl typ 6 rimliga sätt:
1. Motorbroms utan att växla ned, dvs bara släppa på gasen.
2. Motorbroms som i racing, dvs växla ned och släppa gasen.
3. Frikoppla motorn och rulla
4a. Bromsa i kombination med 1
4b. Bromsa i kombination med 2
4c. Bromsa i kombination med 3

Eller tänker du på en körcykel där hastigheten aldrig behöver minskas?

Jag tror på 1 i alla fall. Den fungerar ju dock inte hela vägen till stopp, utan till slut måste en av de andra strategierna ta över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.