Nå det är väl inte mycket av värde i en vanlig användares hårddisk och Trump har inte mycket att hämta där. Inbillade mig bara att det skulle försvåra för en alltför nyfiken individ.

Hett vatten då? Blandat med ammoniak eller klorin?
 
Jo, du kan nog va lugn men nästa steg när du endå plockat isär dem så lägg disk på brandsäkert underlag där det inte gör något med permanenta missfärgningar och låt ogräsbrännare hälsa på.
Själv slår jag bara ett stämjärn i mina uttjänta för att de ska vara tydligt oanvändbara men men, jag har ju inte några stadshemligheter...
 
Om man har en induktionshäll då?
 
Då överförs o sparas all data i hällen som sedan i all hemlighet tas om hand av Trump när du renoverat köket.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 13 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är för sent att skriva över någon data nu....
Tycker det är lite tråkig attityd från din sida. In och limma med dig!

Varje gång min dator lagt av har jag flyttat med minnet till den nya med intentionen att gå igenom vad som skall sparas och sedan radera. Givetvis har jag aldrig gjort det. Så. dagens dator har nyaste hårddisken, sen "gamla datorn", sen "äldre datorn", sen så klart "jättegamla datorn". Nån gång skall jag nog få ordning på det... :)
 
  • Gilla
Pen och 9 till
  • Laddar…
L
Jag brukar ta ut skivorna som du gjort, fast lägga dem i kaminen då blir de skapligt deformerade och delvis nedsmälta. Sen kan man lägga de på metallåtervinningen (när de kallnat alltså).
 
Bra tips här i tråden, och några dåliga också.

Jag tror jag fortsätter på ursprunglig plan. Snor en bil, klär ut mig och sprider ut delarna runt Mälaren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 3 till
  • Laddar…
Tänkte för ett ögonblick dra in synsättet att information är oförstörbar och att det inte ens hjälper att kasta in hårddisken i ett svart hål då den bara, likt ett hologram, skulle lagras på det svarta hålets yta (påstår somliga).
Men det är ju ändå lördagskväll, och kanske inte läge för fysikaliska teorier utan en mer praktisk hållning. Det räcker ju om informationen är oläsbar för människor...
Innan man ens gör någon åtgärd så bör man klassa sin information. Standarden ISO 27000 bygger på just detta. Först när man bestämt vilket skyddsvärde informationen har så gör man val av lämplig åtgärd.
Är all informationen publik så går det bra att kasta på återvinningscentralen as is.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra tips här i tråden, och några dåliga också.

Jag tror jag fortsätter på ursprunglig plan. Snor en bil, klär ut mig och sprider ut delarna runt Mälaren.
Du menar på olika ÅVC runt Mälaren väl och inte i naturen? Tycker din plan är bra. Huvudsaken måste ju vara att bilen är stulen - det lär hjälpa.
 
Jag kommer stjäla en pickup och köra runt med en STOR sten så att mupparna inte blir arga på mig. Man vill ju inte dra till sig oönskad uppmärksamhet. Källsorterat på respektive ÅVC låter bäst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tänkte för ett ögonblick dra in synsättet att information är oförstörbar och att det inte ens hjälper att kasta in hårddisken i ett svart hål då den bara, likt ett hologram, skulle lagras på det svarta hålets yta (påstår somliga).
Men det är ju ändå lördagskväll, och kanske inte läge för fysikaliska teorier utan en mer praktisk hållning. Det räcker ju om informationen är oläsbar för människor...
Innan man ens gör någon åtgärd så bör man klassa sin information. Standarden ISO 27000 bygger på just detta. Först när man bestämt vilket skyddsvärde informationen har så gör man val av lämplig åtgärd.
Är all informationen publik så går det bra att kasta på återvinningscentralen as is.
Givetvis. Det tog hela veckan att försöka komma ihåg vad som finns på dessa 18 år gamla diskar men nu är det gjort.

Tabell med säkerhetsklassificeringsmodell indelad i konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka åker jag Mälaren runt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det finns ett litet gratisprogram, Eraser som raderar och skriver över med mumbojumbo fyra gånger och detta ska vara tillräckligt att omöjliggöra återskapande av informationen
Dock vet jag inte om det fungerar i molnet
 
Magneterna i gamla hårddiskar är riktigt fina att ha som kylskåpsmagneter :) våran familjekalender sitter på kylskåpet med hjälp av en gammal hårddiskmagnet. Har hittills inte lyckats få för många papper under samma magnet så de börjat glida.

Vill du inte ha de själv kan jag ta dem. ;)
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Skrapar man av det magnetiska skiktet på disken så kan den knappast läsas igen.

Eld är effektivt annars. Blir det tillräckligt varmt så tappar de magnetismen. Värmer man tillräckligt så smälter skivorna vilket löser problemet.

Är man normalparanoid så slå sönder kretskortet grundligt och gå lös med slägga, hacka, hammare eller spett.
 
Jag brukar köra dem som måltavla på skjutbanan, har även smällt några i braskaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.