Hejsan !
Vi har en spisinsats (handöl) till vår öppenspis där tilluften tas via ett litet hål ( 3-4 cm i diameter ) i kaminens botten. Jag undrar nu hur man på ett lämligft vis kan dra in tilluft till denna kamin, och om det är värt det.. Vi har ett tilluftsdon på ytterväggen cirka 3-4 m från kaminen, räcker det med att ha det öppet, eller ?
 
Daniel_M skrev:
Hejsan !
Vi har en spisinsats (handöl) till vår öppenspis där tilluften tas via ett litet hål ( 3-4 cm i diameter ) i kaminens botten. Jag undrar nu hur man på ett lämligft vis kan dra in tilluft till denna kamin, och om det är värt det.. Vi har ett tilluftsdon på ytterväggen cirka 3-4 m från kaminen, räcker det med att ha det öppet, eller ?
Ingen som vet något om detta ? Kaminen står mitt i gillestugan ( mexitegelvägg) och vi har platta på mark.
 
Hej,
Det finns ett antal tidigare diskussioner i detta ämne, framför allt under forumet för Ventilation.

Vi har en braskamin som inte har någon separat tilluft, utan det kommer från ett tilluftsdon på väggen 3-4 meter bort, precis som du beskriver er situation.
Det är säkert så att det teoretiskt mest optimala är att ha separat tilluft, förutsatt att kaminen är byggd för det, och att det går att ordna praktiskt. Men att efterhandskonstruera det är ju ofta svårare. Men finns det praktiska förutsättningar, så går det ju att dra en kanal fram till kaminens anslutning. Glöm inte att isolera den rejält i så fall.
 
om du behöver till luft utifrån beror på om du har mekanisk frånluft i huset har du självdrag i huset så räcker det med att du öppnar donet i väggen. annars bör du ta din en fackman för då får du bila håla i spisen och dra ventilationsrör ut ur huset och ta luft utifrån vilket är lika jobbigt som det låter som.
 
Hej

Jag har en pelletskamin med ett friskluft intag ca 40mm på baksidan. detta har jag lett ner i min krypgrund med hjälp av en isolerad aluminiumslang resultatet blev att kaminen nu tar in uteluft från krypgrunden och inte från springor och vrår i huset och husets undertryck har minskat.

Stefan
 
Jag har en pelletskamin med ett friskluft intag ca 40mm på baksidan. detta har jag lett ner i min krypgrund med hjälp av en isolerad aluminiumslang resultatet blev att kaminen nu tar in uteluft från krypgrunden och inte från springor och vrår i huset och husets undertryck har minskat.
Räcker det med 40 mm. Vilken effekt har du på kaminen?
Tänkte även kolla vad du har fått tag på al-röret. Är själv i tagen med att göra något liknande.
 
droopy skrev:
Hej

Jag har en pelletskamin med ett friskluft intag ca 40mm på baksidan. detta har jag lett ner i min krypgrund med hjälp av en isolerad aluminiumslang resultatet blev att kaminen nu tar in uteluft från krypgrunden och inte från springor och vrår i huset och husets undertryck har minskat.

Stefan
Var köper man isolerad aluminiumslang?
 
Daniel_M skrev:
Jag undrar nu hur man på ett lämligft vis kan dra in tilluft till denna kamin, och om det är värt det.. Vi har ett tilluftsdon på ytterväggen cirka 3-4 m från kaminen, räcker det med att ha det öppet, eller ?
Tycker inte att det är värt besväret att dra separat tilluft till kaminen i ditt hus. Om det ryker in när du börjar elda så kan du alltid öppna ett fönster på glänt vid starten ;). När elden har tagit sej ordentligt stänger man fönster .... men glöm ej att ha tilluftsventilen öppen.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.