BigR
Mycket tyckande och olika erfarenheter blir det ofta om maskiner och verktyg. Det kan gränsa till religion ibland :D. Men det är väl diskussionen som är rolig och ibland så får man nya insikter tack vare att folk delar med sig.

Jag skulle förmodligen också hamnat med mer än en slunga och en ny garagehobby, om inte Clas Ohlson köpt tillbaka eländet. Nu när jag är slunglös tänker jag nörda ner mig totalt i förhoppningen att hitta ”slungan to rule them all” :geek:.

Förutsättningarna är 170m2 stenläggning att röja, nästan T- formad med flera hinder för snöupplägg, så det blir många tajta svängar med slungan. I tillägg röjer vi även gångar, groventre, garageentre med en tilläggsyta yta som är en blandning av stenläggning och ojämn gräsmatta på uppskattningsvis dryga 100m2.

Nuvarande spaning är kompromisslös:

Toro
Ariens
Husqvarna
Honda

Ariens och Honda har alternativ på band eller hjul. Jag börjar luta mot band för att klara plogkant och snö från takras bättre.
 
BigR BigR skrev:
Ingen som kör en MTD Optima ME 66?
Kör en Wolf Garten SF66 TE som är samma maskin som en MTD Optima ME66 T.

Har bra kapacitet och klarar all snö. Bandmaskin är bra jämfört med hjul tycker jag. Går enkelt att ställa "höjden" med en spak på sidan om man vill köra lågt på asfalt och högre på grusgången.

Kastar snön långt och går snabbt att styra utkastet med joysticken (joysticken är ett måste-krav när man letar snöslunga).

Hade nån bult på utkastet som vibrerade loss första timmen jag körde och fjädern till varvtalsregleringen har hoppat av också. Skruven som snurrar upp snön har en tendens att frysa fast om man lämnar slungan i kallförrådet utan att göra rent den från snö.

Startar oftast på första rycket, annars kan man ta till elstarten om man orkar leta fram en skarvsladd.

Hade tänkt köpa Toro men fick tag på denna billigt. Toro är troligen snäppet bättre kvalitet än MTD/Wolf Garten
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
ullberg
Har en lite motorsvagare variant av toron hemma (828) och jag tror till specifikationen en exakt motsvarande stiga på landet. Ingen lek hur mycket bättre toron är, speciellt frikopplingen av drivhjul gör enorm skillnad, det kan vara en ganska packad snövall på ena sidan av slungan, frikopplar man då det närmaste hjulet vrider den sig ändå nästan på fläcken och äter sig in i vallen, Stigan följer mest minsta motståndets lag och ”styrs” i ev ränna...

Dessutom är det väldigt skönt att frikoppla båda hjulen när man ”rangerar” slungan utan hjälp av motorn.

Jag har monterat samma medar som @Robert-san01 har, eftersom vi har grusuppfart hjälper det en del mot den invändiga blästring av skruvar och utkast som ofta blir fallet annars

/U
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Har en Honda hss 760 aetd på band. Och jag har en mindre väg typ hjulspår med gräs i mitten på ca 80 m, samt "grus?" på gården ca 250 m2 och för att tillägga gräsmatta som jag röjer med slungan för att ta den från förrådet. Och jag kan bara nämna att jag längtar efter mera snö;) Vägen har en lutning på ca 10° som och som plogbilen ibland ser till att blockera med diverse allehanda bottenskrap, men inga problem att tugga sig igenom, men visst har jag fått byta några pinnbultar ibland. Enda lilla nackdelen som jag ser är att den är lite tung att hantera vid backning, även om det är drift på den/frikopplat. Utkastet är manövrerat med joystick och förenklar avsevärt ivägskicket.
Den kan starkt rekommenderas
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
H halvars skrev:
Kör en Wolf Garten SF66 TE som är samma maskin som en MTD Optima ME66 T.

Har bra kapacitet och klarar all snö. Bandmaskin är bra jämfört med hjul tycker jag. Går enkelt att ställa "höjden" med en spak på sidan om man vill köra lågt på asfalt och högre på grusgången.

Kastar snön långt och går snabbt att styra utkastet med joysticken (joysticken är ett måste-krav när man letar snöslunga).

Hade nån bult på utkastet som vibrerade loss första timmen jag körde och fjädern till varvtalsregleringen har hoppat av också. Skruven som snurrar upp snön har en tendens att frysa fast om man lämnar slungan i kallförrådet utan att göra rent den från snö.

Startar oftast på första rycket, annars kan man ta till elstarten om man orkar leta fram en skarvsladd.

Hade tänkt köpa Toro men fick tag på denna billigt. Toro är troligen snäppet bättre kvalitet än MTD/Wolf Garten
MTD:s modeller är klart intressant prismässigt. Bandaren har väl också fingertoppsstyrning som underlättar vid sväng. Hanterbarhet är viktig, alla ska orka köra maskinen.

Kvaliteten är viktig, har väl hört lite både och om MTD och deras kloner. Man får väl förvänta sig vissa skillnader om det skiljer 10k mellan MTD och Premiummärkena.
 
BigR
ullberg ullberg skrev:
Har en lite motorsvagare variant av toron hemma (828) och jag tror till specifikationen en exakt motsvarande stiga på landet. Ingen lek hur mycket bättre toron är, speciellt frikopplingen av drivhjul gör enorm skillnad, det kan vara en ganska packad snövall på ena sidan av slungan, frikopplar man då det närmaste hjulet vrider den sig ändå nästan på fläcken och äter sig in i vallen, Stigan följer mest minsta motståndets lag och ”styrs” i ev ränna...

Dessutom är det väldigt skönt att frikoppla båda hjulen när man ”rangerar” slungan utan hjälp av motorn.

Jag har monterat samma medar som @Robert-san01 har, eftersom vi har grusuppfart hjälper det en del mot den invändiga blästring av skruvar och utkast som ofta blir fallet annars

/U
Ja frikoppling är nog ett krav. Min gamla slunga med stel axel hoppade omkring och krävde mycket muskelarbete när det blev tight om utrymme eller ojämnt underlag.

Ariens har något sorts automatiskt frikopplande som kallas Auto-Turn istället för manuell frikoppling
 
BigR
Noramasen Noramasen skrev:
Har en Honda hss 760 aetd på band. Och jag har en mindre väg typ hjulspår med gräs i mitten på ca 80 m, samt "grus?" på gården ca 250 m2 och för att tillägga gräsmatta som jag röjer med slungan för att ta den från förrådet. Och jag kan bara nämna att jag längtar efter mera snö;) Vägen har en lutning på ca 10° som och som plogbilen ibland ser till att blockera med diverse allehanda bottenskrap, men inga problem att tugga sig igenom, men visst har jag fått byta några pinnbultar ibland. Enda lilla nackdelen som jag ser är att den är lite tung att hantera vid backning, även om det är drift på den/frikopplat. Utkastet är manövrerat med joystick och förenklar avsevärt ivägskicket.
Den kan starkt rekommenderas
Har nu klämt på en likadan hos Hondahandlaren. Den känns mycket öättare att hantera jämfört med Yamahas YT660 som inte verkar kunna koppla ur banden.

Du nämnde tung vid backning, på vilket sätt?
 
hsd
BigR BigR skrev:
Har nu klämt på en likadan hos Hondahandlaren. Den känns mycket öättare att hantera jämfört med Yamahas YT660 som inte verkar kunna koppla ur banden.

Du nämnde tung vid backning, på vilket sätt?
Har de ändrat på yamahan, tidigare var det frikopplat när man släppte handtaget
 
BigR BigR skrev:
Har nu klämt på en likadan hos Hondahandlaren. Den känns mycket öättare att hantera jämfört med Yamahas YT660 som inte verkar kunna koppla ur banden.

Du nämnde tung vid backning, på vilket sätt?
Tung och tung! Det är nog enbart ett utryck min förklenade kropp;) och kanske egentligen för att jag inte har känns på på någon annan. Men vid meterkorta backningar så har jag kommit att använda friläge på grund av att det känns mera smidigt. Men som sagt då får kroppen kämpa lite istället. Annat är det säkert med hjuldrift. Är det halt underlag så är det klart att föredra drift med backläge.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men kan väl bara intyga att Honda är en mycket kompetent slunga. Har en 760 i en fjällstuga där det så klart är stora snömängder. Den orkar det mesta. Hydrostatdriften gör den enkel att manövrera och blir väldigt effektiv att jobba med då man växlar mellan fram och back i farten så att säga. Men om jag skulle välja idag skulle det bli en banddriven.
 
BigR
hsd hsd skrev:
Har de ändrat på yamahan, tidigare var det frikopplat när man släppte handtaget
Ena bandet rörde sig när jag flyttade den, så någon sorts diff är det nog. Men det var inte lika smidigt som på Hondan som har fingertoppstyrning. Tyvärr fanns ingen personal ledig på Yamahabutiken.
 
BigR
Efter att ha känt på dom olika maskinerna så konstaterar jag att Husqvarna ST327 är för plastig i reglagen och tungmanövrerad. Honda HSS760 verkar bra och smidig för att vara en bandmaskin, men extremt prissatt och kan också tänkas vara lite för liten för stora isiga plogkanter.

Efter att ha provat Toros maskiner med differential, ”automatic steering” , så var det solklart. Det blev en Toro-maskin i HD-utförande med 265cc motor, Power Max HD 928 OAE. Mycket robust maskin med stora hjul som ger bra fäste. Balansen är utmärkt och den är lättsvängd även för mindre starka personer, det går väl inte att nog berömma diff-funktionen. Toros automatic steering gör att jag inte längre ser någon poäng med fingertoppsstyrningen. Både Toro och Ariens använder diff från General transmissions, DI 300, DI 310 eller någon annan variant.

Har röjt bort djup snö på uteplatsen och tuggat bort några isiga snöhögar som jag aldrig hade övervägt med den gamla kinaslungan från classes.

Uppdraget slutfört och nu kan himlen öppna sig resten av denna vinter :D, tack för era kommentarer.
Toro Power Max HD 928 OAE snöslunga med robust design, stora hjul och differentialstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
111111 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.