K
Hejsan! Såg att jag hade något slags trä under takpanelen som jag nyss tagit bort. Undrar nu om det kanske går att olja för att få en mörkare "touch" på dom? Bilden ljuger lite då taket är ljusare i verklighet (typ furu)
 
  • Inomhustak med ljusa träpaneler och synliga knoppar, inlägg om möjlighet att olja för mörkare finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du ha det mörkare? Jag skulle helst vitlasera taket - om det nu verkligen är furu.
 
K
yonna yonna skrev:
Varför vill du ha det mörkare? Jag skulle helst vitlasera taket - om det nu verkligen är furu.
Skulle vilja ha en kontrastskillnad mellan taklisterna och taket, därför jag undrade. Men det kanske ser bäst ut som det är nu? Vill inte måla det vitt.
 
Om det furu kommer taket att bli mörkare och gulna. Jämför furupanelen som var så populär på 50-60-talen. Det blev verkligen inte vackert efter en tid.
Jag hade sådant tak i mitt förra hus. Det hårdlackade jag helvitt eftersom jag ville ha ljusare rum.

I mitt byggda hus har jag obehandlat grantak. Det mörknar inte på samma sätt; behåller en sidenmatt yta.

Om man vitlaserar ett NYTT furutak slipper man ifrån att taket gulnar men man behåller ändå en viss naturlighet i strukturen. Eftersom taket inte är nytt kanske man bör tillsätta ngn mer färg?
 
För Snyggast resultat och för att få listerna ska smälta ihop med takets färg använder samma färg , så man slipper se listerna som ofta inte är så mycket att se...
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För Snyggast resultat och för att få listerna ska smälta ihop med takets färg använder samma färg , så man slipper se listerna som ofta inte är så mycket att se...
Jo det är sant! Synd att det är så begränsat med lister :(
 
Det går ju att sätta upp lister.

Oljar du taket så blir det mörkare.
Går också att t ex betsa. Eller lasera.

Mörka tak ger mörka rum. Ett alt är kanske att ha taket ljust eller vitt och listerna mörkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.