Hej

En helt galen tanke...jag vill bygga en helt egen squashbana. Vet någon om det finns företag som gör det? Har någon annan gjort det själv, isåfall vad kostade det?
 
Inte all samma sak, men i alla fall ... i somras var det en tråd om att anlägga tennisbana:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/94032-tennisbana.html

Kanske kan de som höll på med det tipsa om hur de gick tillväga, vilken firma de anlitade o.s.v.

Om du ska bygga utomhus så gissar jag att du behöver bygglov för väggarna. De lär nog räknas som mur.
 
Exakt denna tanke slogmig här om dagen också. Skulle vara grymt at ha en egen bana. Tröttnar man på att spela har man ju ett perfekt lagerutrymme :)

Hittade måtten här:

bana_def.gif
 
K
Väcker denna tråd eftersom vi bestämt oss för ett liknande projekt.

Första problemet är att få en tillräckligt hållbar vägg som måste vara helt slät.

Räcker det med gips med osb bakom eller ska man förstärka ytterligare?
 
Väggen ska vara förhållandevis stum. Har för mig att jag läst någonstans att en lättbetongvägg eller lecablock är lämpligt väggmaterial. väggarna marmorputsas sedan.
 
K
Ja, frågan är om jag kan förstärka vår befintliga regelvägg i garaget genom att skruvlimma ytterligare ett lager gips.. Sen ska man kanske lägga ett lager marmorputs som ytskikt.
 
Jag såg denna tråd av en händelse.Jag är förvisso ingen byggare men jag spelar i alla fall squash tre gånger i veckan.

De banor jag spelar på har en framvägg är betong, men vi har spelare som har spelat på banor där man har valt andra konstruktionsmaterial (typ reglad framvägg med isolering)
Det jag har fått berättat för mig att akustiken blir väldigt jobbig med icke stumma material. Spelaren kommenterade att man nästan blev lomhörd av ljudet eftersom det blev som en resonanslåda.
Han kommenterade också att denna bana hade ett betonggolv vilket tydligen var jobbigt för leder och ben. Normalt sett har man ju ett trägolv men en liten uns av svikt (alltså väldigt lite).

Jag ställer mig lite undrande till om gips är tillräckligt hårt för att hantera upprepade slag. Nå, det är säkert andra bättre skickade på att kommentera.

Jag kan i alla fall konstatera att jag helst hade haft extremt stumma väggar (typ betong) och ett trägolv med lämpligt underlag som gör att det inte är hårt som betong i alla fall.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.