Hej. Har Wayne Dalton garageportar. Har problem med att montera fästet till öppnaren i porten. Den bestär bara av isolering och tunn aluminium.. Att skruva i fyra skruvar kommer inte att hålla. Funderar på att göra ett bredare fäste och limma plus skruva. Men skulle behöva något sjukt starkt sättlim. Tips någon?
 
Hej.

Har inte koll på hur fästet ser ut, men enligt min erfarenhet så brukar det vara en platta som är cirka 4-5 x 7-10 cm stor som man fäster med fyra skruvar i portbladet.

Portarna består idag av tunn galvaniserad plåt eller aluminium, som du säger, med polyuretanisolering inuti.
Däremot brukar plåten vara dubbel- eller trippelvikt översta 2cm längs portbladets övre kant. Så har det varit på de portar jag monterat, men jag har ingen erfarenhet av Wayne Dalton (gissar dock att det är samma lika princip). Det är där man fäster dom övre skruvarna i plattan, och dom undre sitter bara i enkelplåten. Det håller fint. Har monterat en bra bit över tusen portar varav säkert 700+ har motor med denna lösningen och ingen har släppt än.

Lycka till!
Mvh
 
  • Gilla
thomasd79
  • Laddar…
Vi skaffade en Wayne Dalton port till vårt förra garage.
På kartongen stod det Installs in 30 minutes or less.
Det tog ca tre månader i stället för minuter, men sedan blev den jättebra!
Var har du manualen? Lägg in en länk till den, så skall vi hjälpa dig!
 
Har ingen manual. Portarna är över 10 år gamla. Det dumma är att bladet inte är slätt längst upp. Får nog bocka till en egen plåt så det passar bladet. Manualen till motorn säger inte så mycket tyvärr.
 
Verkar inte vara någon dubbelvikning. Tänkte köra med en bredare platta och trycka i 2-komponentslim i skruvhålen
 
Menar inte högst upp på bladet, menar högst upp på den släta insidan av bladet. :D(y)
På samtliga portmodeller jag monterat har det varit dubbelvikt plåt där. I alla fall av typen takskjutsportar, vilket jag antar att detta också är.
 
Har kollat lite överallt. Hittar inte någon dubbelvikt plåt. Får kolla lite till men det känns väldigt tunnt överallt. Kan ta en bild lite senare
 
Ja, gör det. Alltså plåten är ju (i alla fall på de portar jag brukar montera) cirka 0,3 mm tjock, så om den är dubbelvikt blir det 0,6 mm. Men det ska räcka ändå. Dock svårt att veta om man tittar utifrån så att säga, syns bara om man kollar från sidan. Sen är det oftast ett mellanrum (cirka 3-4 mm) mellan de dubbelvikta plåtarna, med isolering mellan. Så det märks inte om man knackar eller liknande heller, men skruven drar ihop plåtarna så det låser i rätt bra.
 
Märk ut var fästet ska sitta, prova med en liten borr, 2-2,5 mm, då kommer du känna om det finns en plåt till, och som tidigare sagt, den brukar vara en bit innanför yttre plåten.
Har också monterat en massa portar, aldrig stött på portblad utan förstärkning i.
Jänkarn hade motordrivna takskjutpotrar som standard när vi fortfarande höll på med slagdörrar, så att just en amerikansk port skulle sakna förstärkning verkar konstigt.

Å andra sidan monterade jag 2 portar som en kund själv köpt från USA, och det var överlägset de sämsta portar jag monterat, typ IKEA, allt levererades i minsta beståndsdel, och en stor påse med extra brickor, mellanlägg och schims för att kunna få det hela skapligt rakt, sakerna var inte raka från fabrik, utan det fick man lösa på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.