K
Är på jakt efter ny spis, eftersom jag inte vill renovera hela köket får det bli en fristående mojäng.
Kollat lite i dom större elektronikkedjorna men besvikelsen är faktiskt stor.. Electrolux, Husqvarna och AEG har rapplinga vred.. Bosch och Siemens har gedignare vred men har fått fnatt och snöat in sig på "infinity edge" på sina fristående spisar. Funderar lite på hur dom tänker när det kokar över för att inte tala om den sköra framsidan när man svingar upp skepphultsgrytan på spisen.
I övrigt upplever jag utbudet som skralt? Antar att de flesta går på inbyggnadsprylar nuförtiden.

Det jag eftersöker är:
- Induktion
- Självrengöring
- Timer/stektermometer
- Skena till plåtarna

Denna har allt utom skenorna, är dock högst skeptisk till infinity-edge på hällen..
https://www.tretti.se/vitvaror/spis/gjutjarns-spis/product/bosch-hls79w350u/

Någon som har tips eller erfarenheter?
 
A
Den funkar väl.
Det blir som om du köpt separat häll och inbygnadsugn och byggt ihop det själv
Om du är orolig för kanten så har ju alla hällar i dag det så och javist det slåsju skärvor or dessa inte minst med hjälp av gjutjärnsgrytor.
Frågan är hur ugnen är, du måste få referenser och konsument reflektioner
Detta är ju en billig spis med tanke på hur mycket finesser som följer med och ibland händer det då att ugnsfunktionen inte är helt lyckad.
Så läs på så mycket som möjligt hur brukarna upplever ugnen.
 
BirgitS
Vi köpte Husqvarna QSI7134W för 1,5 år sen och den har inte "rappliga" vred utan de känns likadana som på alla andra spisar som jag har använt sen jag var tonåring. Den verkar dessutom uppfylla dina andra krav förutom skenor (men jag är inte säker på vad du menar med skenor). Det är visserligen en 70 cm bred spis men QSI6134W verkar vara väldigt lik och i 60 cm bredd.
 
Jag köpte en Husky (HVA) QSI6283W 14,5 kW induktions-
spis för 2,5 år sedan för 20 papp och jag tror det är ett av
de bästa inköpen (av väldigt väldigt många) jag gjort (hi-
tills i vart fall) - jag är ensamstående och inte intresserad
av gäster så de 4x3,2 kW plattor och 1+0,75 kW dubbel-
ugnar den har duger bra för mig ... .

Ugnarnas bottnar är dock ej självrengörande (enda poten-
tiella nackdelen) men det finns nackdelar med självrengö-
ring så detta är ett avsiktligt val ugnkonstruktören gjort som
jag är nöjd med/accepterar ... .

Givetvis har den "integrerad" stektermometer man läser av
på spisens "display" ... .

Säljs med 5 års garanti om man handlar Electrolux Home.

MVH

PS. Nästa spis blir gas eller ved :) .

PS2. Jag har lamellfräst ("kexat") ihop ett spisskydd av ek
som jag sett proffskockar har (efter jag gjort mitt eget) som
kan vara bra för använda spisen som avlastningsyta eller
om fläktreparatören tappar ner en skiftnyckel ... - se här:

Köksmiljö med Husky induktionsspis och handgjort spisskydd av ek, omgiven av köksredskap och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De borde sälja sådana (om de ej gör det) ... .
 
Redigerat:
Jag har köpt två st fristående spisar till två olika kök,

Witt WGI60S
http://www.wittsverige.se/Witt2/Witt_spisar/WGI60S_-_Induktionsspis

och
Smeg C6IMX8
https://smegshop.se/spisar/22-c6imx...&utm_campaign=kelkooclick&utm_source=kelkoose

Witten har jag inte börjat använda än så jag ska inte recensera den men den känns väldigt gedigen enligt min åsikt, och Smegen har jag använt i flera år, har även haft en till i tidigare bostad.

Det jag gillar mest med Smegen är att den har reglage som man fysiskt drar i för att ändra styrka på värmen till skillnad från induktionshällar som brukar vara att man ska trycka på själva hällen med en "touch"funktion. Men att det är riktiga reglade kanske gäller alla fristående spisar, jag har inte koll på andra märken.

Smegen har en kant runt om hela hällen som gör att vatten inte rinner ut på sidorna.

De är dyra om man kollar snabbt på första som säljer men kommer ner i pris mycket om man håller koll på de billiga vitvarusäljarna på nätet. Jag köpte de för 11-12.000 inkl frakt per spis.
 
BirgitS
J jarviklas skrev:
Det jag gillar mest med Smegen är att den har reglage som man fysiskt drar i för att ändra styrka på värmen till skillnad från induktionshällar som brukar vara att man ska trycka på själva hällen med en "touch"funktion. Men att det är riktiga reglade kanske gäller alla fristående spisar, jag har inte koll på andra märken.

Smegen har en kant runt om hela hällen som gör att vatten inte rinner ut på sidorna.
En del fristående spisar har bara touch-styrning av hällen medan en del andra har vred. Den Husqvarna jag skrev om förut har vred vilket var viktigt för oss, så mycket bekvämare än touch, förutom för vissa specialfunktioner som boost. Den har också kant runtom.
 
K
Tack för all input. Köket kommer göras om inom 3-5år och då kommer jag inte vilja ha fristående.. Tanken slog mig att jag kanske kan göra en minirenovering med ny bänkskiva och skåp för ugnen.. Men vid snabbt räknande så stack kostnaderna iväg i förhållande till mervärdet för stunden. Jag köper hellre drömvitvarorna vid den riktiga renoveringen senare istället.

Jag rannsakade mina krav och konstaterade att jag för stunden är nöjd så länge alla plattor och ugnen fungerar, köpte därför idag en enkel halvbillig Bosch med glaskeramikhäll som får duga fram till renoveringen.
Visst är induktion väldigt trevligt, men har jag klarat mig med glaskeramik hittills kan jag nog klara mig ett tag till. Den är ju klart bättre än den 25 år gamla AEG den ersätter, så det är ju fortfarande ett lyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.