Hej!

Köpte i somras ett radhus byggt -91. Till det tillhör en carport och innanför den finns ett förråd. Förrådet står på asfalt, har träväggar och plåttak.
Jag skulle vilja isolera och värma upp det vintertid då jag har mycket verktyg, högtryckstvätt, färg osv som inte gillar att stå kallt.

Grannens förråd är isolerat, men knappt hälften så stort(känns det som iallafall). Tidigare ägare där har byggt väggarna något gud förbannat tjocka, byggt upp golvet nästan 20cm för att isolera. Det känns som det är i tjockaste laget. Eller?
Hur isolerar jag golvet på bästa sätt, behöver jag det? Kommer köra med vattenfyllda elradiatorer som uppvärmning då jag kan få tag på nya element gratis.
Vill ha 5-10c vintertid i förrådet iallafall.

MVH
 
Hur tjocka är väggarna i grannens förråd? Att isolera golvet på ett bra sätt så att det nya golvet hamnar så lite som 20 cm över asfalten tror jag blir knepigt. Det finns en risk att det blir dåligt isolerat och / eller får kort livslängd. Men det kanske du kan leva med för ett enkelt förråd.
 
Låter som grymt bökigt att köra vattenburen värme, sätt in liten elradiator på 500w, vi har isolerat 20cm i taket och 10-15cm i väggarna i förrådet, vi hållet 10gr varmt där med en värmefläkt.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter som grymt bökigt att köra vattenburen värme, sätt in liten elradiator på 500w, vi har isolerat 20cm i taket och 10-15cm i väggarna i förrådet, vi hållet 10gr varmt där med en värmefläkt.

Vattenfyllda elradiatorer!
 
Jag har aldrig hört talas om vattenfyllda elradiatorer. Tål de frost? Är det säkert att du inte menar oljefyllda? Oavsett så tror jag att isoleringen förtjänar mer uppmärksamhet än elementen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skulle alla ggr satt in elradiator i garage/förråd, betydligt enklare samt att i framtiden kunna kallställa, alt glykolfylla hela kretsen.
 
Albinp3 Albinp3 skrev:
Vattenfyllda elradiatorer!
Inte oljefyllda?
 
Alltså oljefyllda, om elementet har en sladd?
 
Absolut viktigast är att få vindtätt så inte kalluft blåser in på något sätt. Efter det bör så lite som 5cm isolering ge dig frostfritt för en billig uppvärmning.
 
Hur är förrådet byggt?
Gissar på vanliga reglar 45x95.
Sätt dit vindpapp och isolera mellan reglarna.
Likaså i taket, och sen klär du allt med OSB eller råspont.
Sätt in ett skåp med en frostvakt/element i där du har färg och högtryckstvätt.
Du kanske inte behöver värma allt.
 
C Caxa89 skrev:
Inte oljefyllda?
Jo, oljefyllda var dom. Vet inte varför jag fått för mig att det var vatten i dom. LVI Yali Comfort..
 
  • Gilla
Caxa89
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hur är förrådet byggt?
Gissar på vanliga reglar 45x95.
Sätt dit vindpapp och isolera mellan reglarna.
Likaså i taket, och sen klär du allt med OSB eller råspont.
Sätt in ett skåp med en frostvakt/element i där du har färg och högtryckstvätt.
Du kanske inte behöver värma allt.

Förrådet är byggt med 45x95 och sen stående panel på det. Taket är av denna modell: https://www.byggmax.se/tak/takplåt/takplåt-20r-svart-p20207
Tänker att fåglar och diverse smådjur kan gilla isolering och "krypa in" från kanten under plåten.. hur gör man med det? Insektsnät?
Behöver man någon speciellt isolering eller tar man det billigaste?

Förrådet är 3,5x3,5 meter så att isolera hela är nog tanken, att bara isolera en bit kräver en vägg och det blir inget vidare!
 
Insektsnät och vanlig billig isolering blir bra. Kör vindduk mellan reglarna och stoppa i 95mm skivor. Ta lite bilder så vi kan se hur det ser ut
 
  • Gilla
Albinp3 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.