tryckkärl på termia läcker från en ventil som ja inte vet vad det är för funktion på och är den svår att byta ? kommer vatten ur hålen på ventilen någon som vet eller kan ge råd mvh nicke
 
  • Ventil på tryckkärl med synliga vattenläckor och frågetecken kring dess funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
colten1860 colten1860 skrev:
tryckkärl på termia läcker från en ventil som ja inte vet vad det är för funktion på och är den svår att byta ? kommer vatten ur hålen på ventilen någon som vet eller kan ge råd mvh nicke
ser ut som en luftningsventil, om man har riktigt med tur blir den tät om du öppnar den lite och sen stänger.
 
J
Jepp och dra till den lite hårdare med en tång
 
ok ja får prova det , är det ingen fara att den läcker ändå mer om ja rör den ?
 
Redigerat:
J
Avluftningsskruv behövs inte då andra rör går uppåt
Inte säker men kan vara en nålventil öppna lite ha en trasa runt för hålen och dra till igen , annars får du släppa på trycket och sätta en plugg i hålet ,lite andra microläckor där med men kan klara sig , syns på det blågrå på linet
 
ok så ja kan ta bort ventilen och sätta en plugg där istället ? och hur släpper ja på trycket ? får jag tömma alla element då eller ?
 
J
Det finns en säkerhetsventil med något handtag eller vred handtaget lyfter man och vredet vrider man så det det ställer sig lite på en kant , pass på om det inte finns ett rör ner mot golvet , då blir du blöt , när trycket på mätaren där är på noll så går det att gänga bort den , utan att det sprutar , se bara till att pluggen är linad eller massor av gängtape först , Du får mäta strax innanför sexkanten där det är lin linet kan du ta bort med ett bågfilsblad då får du rätt dim på pluggen

LIte edit det går att hålla fingret på hålet när inget tryck finns , lite skvalp blir det men inget hårt tryck , sen fylla på med vatten igen
 
Krilleman
Skvallerröret sitter ju monterad på säkerhetsventilen. Skruva motsols på ratten precis ovan bilden tills vattnet kommer, sen är det bara släppa ut mer tills tryckmätaren är på noll. Självklart stänger du av pannan & cirkulationspumpen först.

Din luftning som läcker behövs ju inte som redan nämnts. Du kan ju lufta genom säkerhetsventilen. Proppa bort anslutningen!

Taco-Vent som din luftning heter, är en riktigt skitprodukt enligt mitt tycke. Dessa läcker väldigt ofta!

Det finns flera varianter från "förr" av dessa.

Dessa finns fortfarande att köpa idag. Aktuellt produktblad:
http://flowcontrol.se/index.php/download_file/20/136/
 
vad är det för plugg jag ska sätta dit istället vad det är för dimention och gänga ?
så om jag fattar det rätt så stänger jag av värmepumpen och släpper trycket med den röda hatten motsols , så trycket sjunker ner till noll då kan ja skruva bort och byta,, fyller på vatten i tryckkärlet och slår igång pumpen ,, är det ingen risk för att det blir luft i systemet ?
 
Redigerat:
J
Du får ta bort linet och mäta tvärsöver gängorna till att börja med , sen går du till varuhusets röravdelning , köper en med samma mått , det är vanlig rörgänga så där är det inga problem pluggen ska se ut så här och en massa lin på gängan
 
  • Rörplugg i mässing med utvändig gänga och sexkantig topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok ,,, ska kolla
 
Krilleman
Byggladorna verkar bara ha från 10 och uppåt.

Jag tror att den där anslutningen är 8. Alltså ca 14mm i diameter.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
ville bara tacka för all hjälp, jag bytte ventilen till en ny avluftningsventil nu är det ok igen
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.