Hej!
Jag och min fru kom upp till svärfars stuga i sälen under gårdagen. Stugan är nyrenoverad under 2018 och yttertaket är nytt och likaså kamin och och skorsten. Skorstenen är i plåt och karminröret isolerrör.
Jag tände en brasa i kaminen när vi kom in i stugan. Efter cirka 7 min brinnande upptäckte att det läckte vatten från taket där skorstenen går upp i taket. Vi slutade då elda i brasan och informerade svärfar angående detta. Svärfar ringde till snickaren som hävdade att detta handlade om kondens från skorstenen och att den behövde mer isolering runt sig i kallvindsdelen.
Jag klättrad upp på vinden på morgonen idag och döm av min förvåning att det låg snö runt skorstensröret ovanpå isoleringen( se bild nedan). Jag tog då bort denna snö och tände brasa igen och det slutade droppa inne i stugan och efter 3 timmars eldande så var röret på kallvinden iskallt fortfarande. Man kan nog med största sannolikhet utesluta att vattnet kommer från kondens, om kondensvatten inte kan inta snöform....

Vad tror ni om detta? Var kan snön komma från? Se bilder nedan:

Snö ansamlad runt ett svart skorstensrör på vinden, omgiven av gul isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö samlad runt ett svart skorstensrör på vinden med synlig isolering och metallvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö runt ett plåtskorstenrör över husisolering på en kallvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö på vinden runt ett skorstensrör med synlig isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snöhög bredvid isolerrör på en vind med synligt träbjälklag och stenullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snö och kondens på en plåtskorsten i en svärfars nyrenoverad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen är inte huven tät mot yr snö, har snickaren monterat kaminen?
 
Snickaren har monterat kaminen och skorstenen, jag tror också att den inte håller tätt. Får se vad snickaren svarar på vad som kan vara galet när vi kan utesluta kondens.
 
Har samma problem, men mestadels kondens.
Funderar på att isolera utrymmet mellan rör och huv men bara 200mm av rörets längd där röret går genom yttertaket. Då huven är ventilerad så vill den varma fuktiga luften från vinden kondensera mot den kalla huven.
Tror det är krav på ventilerad huv om man kör schaktlös skorsten.
Samt enligt instruktionen får man inte isolera mer än 200mm av längden på röret där man går genom bjälklag eller yttertak.

Yrsnö kanske man kan råda bot på med myggnät i metall...

Har tänkt genomföra detta i vår på min stuga
 
Redigerat:
Tack för svar HSP, tror också att yrsnön kan botas med myggnät i metall.
 
Då är vi inne på samma när det gäller yrsnön (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.