Hej!

Om man har för avsikt att köra/varvtalsstyra två motorer (inte samtidigt) som är identiska, men vill spara lite kosing och bara använda en frekvensomriktare: finns det då någon form av omkopplingsapparat som man kan använda sig av? Jag tänker mig en liten dosa på vägen med ett vred och tre lägen typ 1-0-2. I mitt fall är det 3-fas.

Mvh
 
Ett enkelt och någorlunda vettigt sätt kan vara att du sätter en trefashandske på utgående från omformaren och sen motsvarande hanar mot maskinerna. Finns givetvis diverse omkopplare osv som passar men det kostar lite och så blir det fast mot just två maskiner, med handskarna går det ju också enkelt att köra direktdrift som reserv.

Du får oavsett se upp om de två motorerna skiljer mycket i storlek och övriga data, dvs så du inte behöver använda olika parametersatser i omformaren.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Om det inte är för mycket ström och du är noga med att aldrig växla under last borde du kunna använda ett trepoligt växlande relä. Lite seriösare är att använda två kontaktorer med elektrisk och helst även mekanisk förregling. Många frekvensomriktare är förberedda för detta så att du även kan få det att fungera med två olika motorer.
 
  • Gilla
EyEr0n
  • Laddar…
Detta går att lösa enkelt med några kontaktorer och kanske något extra multirelä för att förförhindra att växlingen sker under drift.
 
Jag antar att man behöver tänka på EMC-skyddet i dessa fördelningslådor och stickproppar? Finns det skärmade CEE 17-don?
 
Tack för svaren! Ser att en fast lösning kanske blir lite mer jobb/kr än jag trott. Förslaget med att sätta en cee hona på utgående från omriktaren och hanar på matningarna till motorerna nog blir en bra lösning i sammanhanget!
 
J
Alltgår Alltgår skrev:
Ser att en fast lösning kanske blir lite mer jobb/kr än jag trott
Varför inte en baklängeskopplad reservkraftbrytare
 
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att man behöver tänka på EMC-skyddet i dessa fördelningslådor och stickproppar? Finns det skärmade CEE 17-don?
CEE don har jag nog heller aldrig sett med skärmjordning.
De kontaktdon som jag vet har skärmjordning är Harting.
(Finns en egen EMC serie)
Som har en hel uppsjö av don för olika ändamål. Men de är inte direkt gratis
 
Redigerat:
J
Det finns massor av olika kopplingsmöjligheter En kabel in 2 ut som inte står i kontakt med varandra
Dom här har kanske något som kan användas , dom kan byggas i princip hur som helst , men du måste nog kontakta dom
och tala om vad du behöver , dom har bra suport och svarar på det mesta
Kraus & Naimer
 
Alltgår Alltgår skrev:
Tack för svaren! Ser att en fast lösning kanske blir lite mer jobb/kr än jag trott. Förslaget med att sätta en cee hona på utgående från omriktaren och hanar på matningarna till motorerna nog blir en bra lösning i sammanhanget!
Jag valde svara som jag gjorde med tanke på din andra tråd med bandputsen, antar att det är den och något annat du vill driva. Som sagt i sammanhanget en vettig lösning för dig med kontakter att skifta och då möjlighet att köra maskinerna konventionellt direktdrivna utan komplikationer.

Givetvis inget problem om du vill lägga ner lite mer på det hela att bygga in allt i en låda och med komplett omkopplingslogik helst då med kontaktorer osv som nämnts. Dock blir det låst till uppställningen med maskinerna och ska man gå all in kring EMC mm blir det en statisk installation utan enkel möjlighet att flytta omkring eller köra alternativt om man vill.

Med tanke på omformaren du har som är enklast tänkbara och som tydligen fyller dina krav behöver man knappast i onödan börja pyssla med en helt korrekt installation sett till EMC. Det du har och med någon meter anslutningssladd med handskar blir inte något som gör till eller från i det fallet. Om du tycker det behövs och tillför något kan du komma igen så kan vi göra en mer djuplodande genomgång av lösningsförslag.
 
  • Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Tack för svaren! Ser att en fast lösning kanske blir lite mer jobb/kr än jag trott.
Två kontaktorer behöver väl inte vara så farligt dyrt? Jag insåg efter att jag skrivit att detta med förregling inte är så kinkigt. Det händer inget farligt om båda motorerna skulle råka vara inkopplade samtidigt. Ett trelägesvred sedan för att välja vilken kontaktor som skall vara dragen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.