Vi har ansökt om avstyckning av en ny fastighet för 6 månader sedan. Det verkar dröja med besked, tråkigt nog. Vi vill så gärna börja renovera fastigheterna på gården. Vet någon ett sätt man kan göra det på, trots att köpet ej är klart officiellt?
 
Det är bara att renovera på om ni har tillträde till byggnaderna. Vad är problemet, att ni inte kan belåna den ännu ej avstyckade fastigheten, att säljaren inte ger er tillträde eller att ni inte vill lägga resurser på något som ännu inte är ert?
 
  • Gilla
Lenistjenis
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är bara att renovera på om ni har tillträde till byggnaderna. Vad är problemet, att ni inte kan belåna den ännu ej avstyckade fastigheten, att säljaren inte ger er tillträde eller att ni inte vill lägga resurser på något som ännu inte är ert?
Rent juridiskt är det inte vår fastighet, den finns inte ännu. Vi är framför allt rädda att investera en massa om avstyckningen inte skulle gå att genomföra.
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt vänta tills avstyckning och bygglov är klara. Finns alltid en risk att avstyckningen inte går igenom.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Om du inte äger fastigheten kan du heller inte utnyttja rot avdrag.
 
  • Gilla
Lenistjenis och 1 till
  • Laddar…
Du kan få rotavdrag, inga problem. Skatteverket behöver bara kunna få se köpebrevet som visar när du köpte och har tillträde. Det är vanligt att avstyckningen inte är klar. Du kan ringa och fråga skatteverket om du känner dig osäker.

Har lantmäteriet sagt något preliminärt om avstyckningen? Finns det inget "krångel" som de har sett från början bör det gå och kännas lite tryggare.

Har ni skrivit i avtalet att om avstyckningen inte går igenom ska köpet gå tillbaka? Det är egentligen den skrivningen som du är rädd för, tänker jag.

Jag renoverar själv just nu i väntan på avstyckning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om renoveringen kräver bygglov och tillhörande startbesked så är det ingen bra idé att börja i förtid. Iallafall inte med dom saker som omfattas av bygglovet.
I övrigt håller jag med tidigare talare om att du får kolla med lantmäteriet om det finns några hinder eller om det bara är lång handläggningstid.
 
  • Gilla
Lenistjenis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om renoveringen kräver bygglov och tillhörande startbesked så är det ingen bra idé att börja i förtid. Iallafall inte med dom saker som omfattas av bygglovet.
I övrigt håller jag med tidigare talare om att du får kolla med lantmäteriet om det finns några hinder eller om det bara är lång handläggningstid.
Tror att det bara är den ”vanliga” kön som fördröjer. Har efter 6 månader inte fått handläggare än.
Enligt kommunen behövs inga bygglov då de hört våra renoveringsbehov. Utanför detaljplanerat område. Tack för svar!
 
Det är fruktansvärt dåligt att lantmäteriet har så långa handläggningstider och sen tar snuskigt betalt för sitt jobb också.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Du kan få rotavdrag, inga problem. Skatteverket behöver bara kunna få se köpebrevet som visar när du köpte och har tillträde. Det är vanligt att avstyckningen inte är klar. Du kan ringa och fråga skatteverket om du känner dig osäker.

Har lantmäteriet sagt något preliminärt om avstyckningen? Finns det inget "krångel" som de har sett från början bör det gå och kännas lite tryggare.

Har ni skrivit i avtalet att om avstyckningen inte går igenom ska köpet gå tillbaka? Det är egentligen den skrivningen som du är rädd för, tänker jag.

Jag renoverar själv just nu i väntan på avstyckning.
Vi hörde inget när vi skickade in pappren till LM. Hur länge har du väntat hittills?
 
L Lenistjenis skrev:
Vi hörde inget när vi skickade in pappren till LM. Hur länge har du väntat hittills?
Lantmäteriet består ofta av vanliga människor som går prata med, jag både ringde och besökte dom så vi kunde lämna in en vettig ansökan med gränserna på bra ställen.

Vi har väntat drygt ett halvår. Väntetiden just här var 10 mån när vi lämnade in.
 
  • Gilla
Lenistjenis
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Lantmäteriet består ofta av vanliga människor som går prata med, jag både ringde och besökte dom så vi kunde lämna in en vettig ansökan med gränserna på bra ställen.

Vi har väntat drygt ett halvår. Väntetiden just här var 10 mån när vi lämnade in.
Fick proffs-hjälp med gränsdragning så bör inte vara nåt bekymmer. Pratade med LM häromdagen. De var framme i april-högen :)
 
Vilket år? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.