Jag har börjat försöka få bort putsen som finns i garaget men vet inte hur väggarna är uppbyggda eller vad det är för typ av färg.

Det är ett fd fritidshus på 50kvm byggt ursprungligen -61. Huset brann ner ca -73/74 och stod klart -76 igen. Oklart om det är samma grund som använts eller om man murat om den. Det har ägts utav samma par/ familj sedan -61 tills att jag köpte det i somras. Paret är inte i livet längre så tyvärr kan jag inte fråga och släktingarna vet inte så mycket om hur det är uppbyggt.

Så jag undrar;
Några teorier om vad det är för typ av färg?
Vilket var vanligast på den tiden, gjutna väggar eller murade? Jag tror det är murat.
Hur får man enklast bort färgen och putsen som ”bubblat” för att kunna frilägga ytan?
Besiktningsmannen sa att det var fuktigt i väggarna och tanken är att dränera till våren. Men det borde väl vara bättre att ta bort färgen?

Vägg i garage med delvis borttagen puts, sprickor och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett garage med exponerade betongväggar, några med puts och flagnande färg, och en betongtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåvåningshus med mörk träpanel och vita fönster mot en skogsbakgrund, med trappa och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ny på detta forumet så ni får ha överseende :D
 
Hej och välkommen!

Om väggarna är våta och dränering behövs så är det bäst att börja med dräneringen.
Vilken färg du har nu är mindre relevant. Jag skulle använda en borrhammare (julas billiga funkar utmärkt) med mejsel och knackat bort all puts. Då försvinner även färgen. Därefter putsat nytt och måla med silikatfärg. Om du ordnar med detta innan dräneringen är det risk att väggarna gulnar.
 
H Hammarfall skrev:
Hej och välkommen!

Om väggarna är våta och dränering behövs så är det bäst att börja med dräneringen.
Vilken färg du har nu är mindre relevant. Jag skulle använda en borrhammare (julas billiga funkar utmärkt) med mejsel och knackat bort all puts. Då försvinner även färgen. Därefter putsat nytt och måla med silikatfärg. Om du ordnar med detta innan dräneringen är det risk att väggarna gulnar.
Hej!
Tack så mycket!

Just nu är jag bara ute efter att få bort färgen (förstår om det inte framgick i huvudinlägget). Tänkte om man kunde frilägga från den gamla färgen för att låta det andas.

Ang färgen så var det mest en nyfiken fråga om vad man använde på den tiden. Vill minnas att besiktningsmannen nämnde att det var en färg som var väldigt tät så det var därför puts/färg släppte.
 
  • Gilla
tobbe72
  • Laddar…
Då gäller det att slipa/fräsa bort färgen. Det är riktigt skitgöra. Tungt och dammigt. Vissa använder vinkelslip.
Precis, färgen är troligtvis en tät plastfärg. Då bubblar färgen och putsen spricker och mjuknar. Du behöver i alla fall få bort all lös puts. Därefter putsa om på nytt. Med tanke på hur väggen ser ut så är det enklast att knacka bort allt och putsa på nytt, men det är givetvis ditt val.
 
Jag gjorde ett liknande arbete i vår källare och kan rekommendera en barkskrapa eller barkjärn för ändamålet, dammigt och svettigt men effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.