C
Vår sommarstuga på en ö utan el(det finns solel 230 v på "sommaren") skall renoveras. Kan jag med de nya kylvätskor som finns sedan några år tillbaka stänga av kylskåpet på vintern,utan att detsamma förstörs?
 
Ja
 
C
Tack för ditt svar! Kan jag läsa mig till det någonstans?
 
  • Gilla
tottepaab
  • Laddar…
C carra skrev:
Tack för ditt svar! Kan jag läsa mig till det någonstans?
Ta inte detta på fel sätt men varför är du orolig för att ett kylskåp skulle skadas av frost? Jag har haft många kallställda/djupfrysta kylskåp genom åren och aldrig tänkt tanken på att det skulle kunna vara ett problem.

Är det någon ny teknik som kan "ställa till det" är jag också intresserad av svaret.
 
I princip alla kylskåp använder propan nu för tiden, men även om det är något annat ämne så fryser det inte vid normala utetemperaturer. Då skulle det ju frysa i kylmedieslingan.
 
C
Grundinfo....Hur blir det kallt i kylskåpet?

Med hjälp av tryckförändringar. Ett kylskåp innehåller ett system av rörledningar, uppdelat på två halvor med olika förhållanden. I den ena halvan av rörsystemet är trycket högt, i den andra lågt. Ett ämne inne i rören, kylmediet, strömmar runt, från rören med högt tryck till rören med lågt tryck och tillbaka igen.

Finessen är att när kylmediet går från högt tryck till lågt tryck så kyls det ner. Så är det även med andra gaser under högt tryck när trycket snabbt minskar, t.ex. kan svetstuber bli täckta av rimfrost mitt i sommaren om man förbrukar gasen snabbt. När kylmediet sedan pumpas in i rören med högt tryck igen så värms det upp. När kylmediet cirkulerar runt blir rören med lågt tryck kalla och rören med högt tryck varma.

Den halva av rörsystemet som har lågt tryck finns inne i kylskåpet, så att det blir kallt där. Rören med högt tryck finns utanför, på kylskåpets baksida, där det blir varmt. Där högtrycksrören övergår till lågtrycksrören finns en reduceringsventil som släpper igenom kylmediet långsamt, och där lågtrycksrören övergår i högtrycksrören finns en kompressor som pumpar in kylmediet i högtrycksdelen igen. Kompressorn behöver inte vara igång hela tiden, utan slås automatiskt på när det behövs.

Olika kylmedier ger olika starka temperaturförändringar, och tidigare användes ofta freon som kylmedium i kylskåp. Numera används andra kylmedier eftersom freon skadar atmosfärens ozonskikt.

Mer info:

Kylmedel

Tidiga kylskåp använde giftiga kylmedel som svaveldioxid och ammoniak. Det problemet löstes när de ersattes av freoner på 1920-talet. På 70-talet upptäcktes dock freonernas skadliga effekter på ozonlagret. De började fasas ut, och sedan 1995 tillverkas inte längre kylskåp som använder freon. Idag används R134a och isobutan som kylmedel, vilka inte skadar ozonlagret. R134a är dock en växthusgas och bidrar till försurningen om den släpps ut i atmosfären.

Min info:

Det lär vara så att dagens kylskåp inte fungerar så bra om det blir kallt.Läs minusgrader runt dem.....De tål helt enkelt inte minusgrader i så stor utsträckning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja så är det när kylen är igång. Funkar inte bra i kyla. Men det har inget mrd förvaring i kyla att göra.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C
R RoBo skrev:
Ja så är det när kylen är igång. Funkar inte bra i kyla. Men det har inget mrd förvaring i kyla att göra.
Verkar ju logiskt vad avser drift av skåpet.....Men hur är det när skåpet inte är i drift? Tar det stryk då? (Robo var ju Robert Bosch för många år sedan, så ditt svar "förpliktar" :rofl:)
 
C
Fick kontakt med Bosch för några minuter sedan.... minimum plus 10 vid drift. Garantin gäller inte om skåpets förvarats kallare . Detta gäller både i påkopplat och avstängt skick.... Elektronikan kan sluta fungera.....
 
A
Det är ju ingen eller inga som varmförvarar kylskåp eller under transporten från kina , polen, tyskland.
Så tyvärr har du nog talat med ett callcenter och inte en tekniker.
Fukt däremot är ju mindre bra för elektronik och startautomatik.
Jag har dock aldrig varit med om en vinterställning påverkat elektroniken.
Driften påverkas däremot vid förkall omgivningtemp.
Eftersom kondenseringstemperaturen blir för låg och trycket till strypningen därmed för lågt osv.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Många vitvarubutiker har kallförråd där dom förvarar sina grejjor, även kylskåp.
Däremot så lär moderna frysar inte gilla att vara i drift vid minusgrader men det är ju som sagts en annan sak.
Kyskåp tror jag ingen med någorlunda förstånd har igång i minusgrader, snarare då ett värmeskåp. :cool:

Ett tips till er som har svårt att hitta bra vinterförvaring till målarfärg, en trasig frys som man sätter en frostvakt i är perfekt. Då kan man ha den i ett kallförråd och det drar inte mycket ström att ha ett sådant igång på +5 grader.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är ju lite lustigt formulerat hur kylprocessen är.
Men ammoniak använd än i dag i allra högsta grad.
Freoner är tyvärr utfasade sedan länge.
R134A är en flouriserande växthusgas som påverkar växthuseffekten genom co2 utsläpp, huruvida detta påverkar försurningen låter jag vara oskrivet. Och används mycket i dag.

Märk väl att inga gaser är farliga för miljön om de används rätt.
Det är utsläppen i atmosfären som är skadliga.
 
electroluxaren skrev:
Men ammoniak använd än i dag i allra högsta grad.
Det är väl främst i minikylar i hotellrummen?
Där de passar perfekt, trots rätt hög energiförbrukning,
för att de är tysta, då de saknar bullrande kompressor.

Det ammoniak-drivna kylskåpet uppfanns för övrigt av de svenska ingenjörsstudenterna Munter och von Platen. Ett stycke intressant svensk industrihistoria. Läs vidare på https://www.tekniskamuseet.se/lar-d...och-innovatorer/baltzar-von-platen-kylskapet/
 
Nej R134A är inte en flouriserande växthusgas som påverkar växthuseffekten genom co2. Det är en florerat kolväte. Det bidrar inte nämnvärt till koldioxidutsläpp. Men har en växthuseffekt som är hög i förhållande till koldioxid. Koldioxid blåser man ju ut i stora mängder det gör man ju inte med kylmedia.

Det bryts ner tillsyror, så det är försurande, men samma sak där, det är ju inget som släpps ut i storamängder.
 
A
Omfg
R134a är en f-gas med 1340 i GWP!
Användning av den skall upphöra enligt EU ’s avvecklingsplan gå GWP överstiger 800.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.