S
Äntligen var det dags att byta ut den gamla kina-pelarborrmaskinen, som trots sina begränsningar gjort ett troget jobb i många år, mot teknikens under av tysk kvalitet i form av en Bosch PBD40, med massa finesser, som lasersikte, digital djupmätning och snabblåsning.

Det första jag reagerade på var att parallellanslaget inte gick att skruva fast. Vid närmare kontroll visade det sig att T-spår-muttrarna var så smala att de bara roterade i T-spåret. Men, liksom, hur svårt kan det va???

Sedan när jag slog på lasern, syntes bara halva korset på arbetsstycket. Det visade sig att borret skymmer laserstrålen. Ursäkta, men vad f-n är det för trams?

Och som det inte vore nog, så prickar borret arbetsstycket 1-2mm vid sidan om där laserkrysset markerade arbetsstycket, innan borret kom på plats.

Till och med kineser hade ju gjort det här bra mycket bättre.
 
  • Gilla
Atrik
  • Laddar…
Jag har en sen 3 år tillbaka och visst döljer borret om du har en forstnerborr eller 10mm eller större. brukar då sätta in borret efter jag satt fast det jag ska borra. eller skita i lasern. och jag tycker den prickar inom 0,5 mm där laserkrysset är.
mina T-muttrar passar kalas, snurrar inte, så du måste fått måndagsex.
djupinställningen funkar klockrent de få gånger jag använt den.
det jag stört mig på mest är plasthandtagen för att ställa in var den ska sitta.
det är inte kvalité om den kostar under 5000kr, jag fick det jag förväntar mig, en vettig pelarborr som inte går att klaga på kostar ju över 10 000 och så mycket borrar inte jag så jag kan lägga fler hundra på ett hål.
den borrar rakt och variabel hastighet utan att flytta remmar. så klaga går men inte på en borr för 2300kr, där finns det alltid småsaker.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag gav1500 för min och det enda jag retar mig på är ratten för djupmatningen. Vill ha spak....
Hur många riktiga pelarborrar har laserkryss?
Man får vad man betalar för!
 
S
8mm borr hade jag i.
Man ska inte behöva betala 1000-tals kronor extra för att muttrarna ska passa.
Laser är ju helt meningslöst, om den inte pekar där den ska.

Grön Bosch är ändå premium i DIY-segmentet och jag förväntar mig definitivt bättre kvalitet än så här. Det här är ju kina-no-name nivå.

Eller kanske är det så att grön Bosch VAR premium i DIY-segmentet ;)
 
H
Grön Bosch är väl biltema kvalitet?
Man får vad man betalar för brukar folk säga.

Har lärt mig med alla maskiner jag köpt billigt de fungerar men man blir irriterad när det krånglar.
Köper numer proffs maskiner, även fast det är bara hobby jag håller på med, men jag slipper irritera mig, det bara funkar.
 
Ja, det är ju en kinamaskin D.v.s Boschgrunka.
Spindeln glappar illa, lasern lyser fel och helheten är plastig, så det är vad man förväntar sig...
Å andrasidan är mätskalan toppen och synkrondriften (varvtslstegleringen) toppen.
Så jag tycker den är kompakt men rapplig, den slår dock en handhållen borrmaskin.
 
S
Står det Bosch på grejerna förväntar jag mig att de fungerar som tänkt, oavsett vilken färg maskinen har.
Men uppenbarligen är det så, grön bosch är samma skit som allt annat nu för tiden.

2400 kostade denna, för det tycker jag man kan förvänta sig att muttrarna ska passa och att lasern pekar där den ska.

Det fanns i grund och botten två huvudsakliga anledningar till att jag köpte denna, lasersiktet och varvtalsregleringen. Sedan är ju så klart ett bra djupanslag alltid en förutsättning för en bra borrmaskin.

Återstår att se hur den är att borra med, och om djupmätningen är i närheten av korrekt ;)

Det där med hjulet ja, jag undrar om jag kommer att gilla det. Känns som armar är bättre. Men får ge det en chans och se vad jag tycker.

En moddning av lasern får väl bli nummer ett, och att byta muttrar.
Åsså ett email till Bosch, så de får skämmas lite ;)
Sen får vi se om hjulet byts mot armar istället.
 
S
Kan ju bara nämna att visst är jag som de flesta av er (antar jag) och köper som regel bara proffskvalitet. Men i detta fallet finns ju inte den varianten.
 
S
Har fått lite tillfälle att testa nu. Kan konstatera att det inte är själva lasern i sig som är "felinställd", utan att problemet är det faktum att det är ett jätteglapp i infästningen mellan motorenhet och pelaren, så när man lossar motorenheten för att flytta den upp/ner på pelaren så kan den glappa flera millimeter i sidled.

Och det var väldans vad illa den låter, som om den kommer å skära ihop när som helst, och det till och med skramlar i den vid vissa varvtal.

Det här med glappet verkar ju vara "normalt" när man googlar runt lite, många som anmärker på det kan jag se.
Får se om det går att chimsa bort. Kanske lite smörjmedel på rätt ställen kan förbättra ljudet lite också. Så får vi väl se om det är något som behöver dras åt eller fixeras för att få bort skramlet.

Ratten kändes ok så här efter lite första test. man får ta ett grepp högt upp/långt bak bara. Lite annat sätt att hålla jämfört med en med arm.

Liten klantigt också att de satt belysningen bakom chucken. Det gör att verktyget skuggar på framsidan, precis där man tittar. Får väl komplettera med en liten ledbelysning framifrån, på samma strömförsörjning :)

Å ska man va petig (fast det tycker ni väl redan att jag är ;) ) så får man ta och skärma av laserlinjerna lite också, väldans vad feta de var.
 
Köpte också en PBD 40 när det var ultrarea under Black Friday, min verkar fungera lite bättre när det gäller anhållet och lasern är smal och fin. Dock visar den lite fel vilket ju är lite irriterande. Håller med om att ratt inte är någon direkt hit men förmodligen har man valt den designen för att begränsa hur mycket kraft man kan lägga på.

Det generella intrycket är väl inte på topp men eftersom jag gav omkring 1300kr så känns den ändå rätt ok.

Lägg gärna upp lite information om du börjar modifiera laser och annat - eftersom vi är del som har den här tingesten så är det nog av allmänintresse! ;)
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
En hel del av högljuddheten jämfört med gemene pelarborr kommer väl helt enkelt från att det är en allströmsmotor i den i stället för en induktionsmotor. Därför skriker den som en handhållen maskin. Min låter inte alls skramligt eller på annat sätt illa. Tror också att du fått ett måndagsexemplar.

Lasern hade jag noll förväntningar på.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Jag tycker att den är kanon. Den kostar som Kinaborr men har djupare slag, konstanfartelektronik och digitalmått...hundratals Nivell-reglar borrade med den.

Vill man ha millimeterprecision får man köpa en CNC-fräs, detta är en borrmaskin :D
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag är också nöjd med min, lasern använder jag aldrig, för inexakt. Djupvisningen fungerar perfekt på min, ned på tiondelar i precision.

Enda jag stör mig på är att jag tycker motorpaketet kan ”vobbla” lite i sidled när man borrar med grova kvistborr eller hålsågar.
 
S
På CNC får man 100-delar i precision.
På en pelarborr ska man absolut ha minst mm-precision.
 
P
Ska nog va nöjd med det resultat den ger är jag rädd.. jag gav 1700kr eller hur det va på black friday ifjol och här får man vad man betalar för.. min chuck vobblar lite och den känns lite allmänt plastig men annars så duger den.. lasern skall man inte använda för den känns som en gimmick på den..
Skall man bli nöjd måste man ut med betydligt mera pengar.. här önska man att någon tillverkare kunde fylla ut gapet mellan tex de billiga o dyra, för det existerar inte.. helst att Bosch släpper en blå modell som är större och med bättre kvalite och bättre tolerans för sisådär 7-8000:- så köper jag en direkt! :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.