Hej,
Som ni ser på bilderna så har jag stött på lite problem och har klurat lite över hur jag ska sätta foder... funderat på dubbla foder eller breda dörromfattningar. Men känns som inget av det blir bra då jag stöter på problem vid vänster sida dörren och fönstret.
Hoppas det var en duglig förklaring.

Tips mottages gärna!
 
  • Ofärdigt fönster och dörrkarm i ett rum med utsikt mot tegelbyggnad, stegar och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig dörrkarm och fönsterkarm med synlig isolering och träreglar, behov av fodersättning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Problemområde vid montering av foder där en dörr möter ett fönster, med synlig isolering och otillräckligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på hur nära fönstersmygen du tänker gå med fodret (eg vilket mellanrum det skulle bli mellan foder dörr/fönster) samt vilket stil du vill ha, samt sen vilken typ av foder du har.

Har du vanliga släta foder så hade jag nog gått för en bred omfattning mellan dörr och fönster för att sedan sätta foder runt "hela" partiet.

Annars får du nog limma i en bit gips mellan dörr och fönster för att komma upp i liv med väggen runt om.

Hoppas jag inte missuppfattat problematiken fullständigt..
 
Semiproffset Thiger skrev:
Det beror på hur nära fönstersmygen du tänker gå med fodret (eg vilket mellanrum det skulle bli mellan foder dörr/fönster) samt vilket stil du vill ha, samt sen vilken typ av foder du har.

Har du vanliga släta foder så hade jag nog gått för en bred omfattning mellan dörr och fönster för att sedan sätta foder runt "hela" partiet.

Annars får du nog limma i en bit gips mellan dörr och fönster för att komma upp i liv med väggen runt om.

Hoppas jag inte missuppfattat problematiken fullständigt..
Ursäkta för sent svar och tack för din kommentar, tänker likadant som dig. Ville bara att man inte skulle se ut som en galning..

Sen har jag problem runt om (vänster om fönster och höger om dörren) det sitter vanliga 12x56 i hela lägenheten och vill gärna ha allt likadant. I detta fallet får jag bygga list på list och det ser ju helt sjukt ut imo. Finns där någon lösning tro?
 
Fulkemisten
Svårt att se men du menar att träet sitter längre ut än fönstret? Det finns speciallister som är 24 mm tjocka på ena kanten och ordinära 12 mm på andra. Annars är det nog salning som gäller. Går att få rätt snyggt det med om man sätter kant i kant med listen och väljer rakt trä. Sista strykningen med färg görs på plats. Har du tillgång till dyckertpistol så underlättar det enormt. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.