Alltgår Alltgår skrev:
Maxade pwm frekvensen och det blev tyst. Den stod på 8 i default. När man ökade till max (32) så blev det tyst som sagt, men motorn skakade och hoppade lite vid 10Hz då. Näst högsta pwm frekvens läge var 24 och det var acceptabelt oljud och motorn skade inte vid låga varv, så där får det bli. Tackar för tipset! [video]

Men det där j*vla skorrandet är kvar..(och finns även när motorn inte är monterad i slipens chassi)
Vilken frekvens kör du på, vissa motorer gillar inte att gå på för höga varv. Är det på alla varv det låter?
 
A Avemo skrev:
Är det en ny eller gammal motor? I vilket skick är lagren? Finns det en fläkt på motoraxeln? Sitter den i så fall fast ordentligt?

En så hög switchfrekvens som 32 kHz har jag aldrig stött på. Både 24 och 32 kHz borde vara väl utanför det hörbara området.
Motorn ska var oanvänd, men byggår 2010. Så lagerna har jag inte kollat, men visst slog tanken en..
Där sitter en fläkt på axeln, och den sitter fast bra.
Ska man tro manualen så är det kHz! Bild av en manual för motorstyrning som visar tabeller med information om analog ingångssignalformat och reläfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Keld skrev:
Vilken frekvens kör du på, vissa motorer gillar inte att gå på för höga varv. Är det på alla varv det låter?
Ja, oljudet kommer på all varv..
Här på låga:
 
Redigerat:
Prova att köra motorn direkt från nätet, utan omriktare, så vet du om ljudet skapas av den eller motorn.
 
K Keld skrev:
Prova att köra motorn direkt från nätet, utan omriktare, så vet du om ljudet skapas av den eller motorn.
Ja, det får bli morgondagens uppgift!
 
Det finns olika avancerade algoritmer för frekvensstyrningen att reglera motorn med. De mer avancerade innebär att det finns mer att ställa in och att det kan bli exempelvis oljud om den inte är rätt inställd. Vet du hur den är reglerad nu? Har du ställt in alla motorparametrar? Finns det möjlighet att göra någon form av autotune? Den primitivaste reglermetoden är att utan någon form av återkoppling skicka ut en sinusvåg och låta spänningen linjärt följa frekvensen. Det ger inte bästa prestanda eller precision. Men det ger inte heller oljud på grund av felinställd omriktare.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns olika avancerade algoritmer för frekvensstyrningen att reglera motorn med. De mer avancerade innebär att det finns mer att ställa in och att det kan bli exempelvis oljud om den inte är rätt inställd. Vet du hur den är reglerad nu? Har du ställt in alla motorparametrar? Finns det möjlighet att göra någon form av autotune? Den primitivaste reglermetoden är att utan någon form av återkoppling skicka ut en sinusvåg och låta spänningen linjärt följa frekvensen. Det ger inte bästa prestanda eller precision. Men det ger inte heller oljud på grund av felinställd omriktare.
Har ställt in alla parametrar. Enda konstiga var att jag inte kunde ställa in 2.9A, max var 2.2...
Vet inte exakt hur den är reglerad nu. Får läsa på mer, även angående ev autotune.

Provade att köra motorn utan frekvensomriktaren, missljudet finns där ändå..

 
Det med strömmen är nog inte konstigare än att 2,2 A är den högsta ström som frekvensstyrningen är byggd för att tåla.

Om missljudet finns där även om motorn drivs direkt från nätet så är det inte mycket mer än lagren kvar att misstänka. Är du nöjd med motorns reglerbarhet och ljudet inte kommer från frekvensstyrningen är det inte nödvändigt att fördjupa sig mer i autotune och regleralgoritmer.
 
Ok, tack! Får se om jag kan kolla på lagerna då.
 
Men borde inte ett dåligt lager låta hela tiden? Där är ju fria intervall på upp mot 10 s.
 
Fast nu när jag kör på riktigt lågt varv så hörs det kontinuerligt. Låter onekligen som ett lager..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.