Hejsan!

Det är så här att idag när jag gick ut i uterummet så var det en lite större vattenfläck på trägolvet, jag gick ner för att torka upp det och så fick jag en droppe vatten på min hand och kunde direkt lokalisera var vattnet kom in ifrån eftersom det samlade på sig till en droppe till på listen för skjutdörrarna, och kunde därmed se var vattnet kom från direkt. jag forskade lite i det tog en skruvmejsel i gipsen och den bara sjönk i och jag skar bort en del för att se hur det ser ut bakom och det var blött, så jag rev upp allt och slängde det och nu står jag där och tänker vad jag ska göra. Isoleringen var så blöt att man kunde vrida ut ett dricks glasvatten ur det. min fråga är hur gör jag? enligt bilderna så ser man hur vissa delar av träet är dygn surt och jag undrar var vattnet kan komma ifrån? ska det inte vara en liten glipa mellan vägg ovanför skjutdörrarna och takt? Hjälp :/
Tacksam för lite hjälp/ svar. Ahmed.
God fortsättning förresten

Vattenfläckar och fuktskador på ett trägolv vid en skjutdörrens tröskel med synliga droppar och mörkare våta områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett trägolv med vattenskador och mörkare fläckar nära en vit list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat innertak i ett uterum med synlig fuktskada och blottade träbjälkar ovanför en skjutdörr med utsikt mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadat trä och isolering ovanför skjutdörr i uterum där det läcker in vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är taket av kanalplast?

Har du någon bild på takfoten så man kan få en lite bättre uppfattning om konstruktionen?

Är det blött längs hela väggens längd?

Är uterummet uppvärmt? Ventilation? (Tänker på kondens men kan man vrida vatten ut isoleringen är det kanske tveksamt).

Det är vettigt att det är tätat mellan tak och vägg, annars skulle det blåsa rakt in och det vore inte mycket värt att ha det iolerat.
 
Gärna lite mer helhetsbilder på uterummet också så att man förstår hur det ansluter till övriga huset.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är taket av kanalplast?

Har du någon bild på takfoten så man kan få en lite bättre uppfattning om konstruktionen?

Är det blött längs hela väggens längd?

Är uterummet uppvärmt? Ventilation? (Tänker på kondens men kan man vrida vatten ut isoleringen är det kanske tveksamt).

Det är vettigt att det är tätat mellan tak och vägg, annars skulle det blåsa rakt in och det vore inte mycket värt att ha det iolerat.

Ja det stämmer att taket är kanalplast. Och väggen när jag rev ner den blöta gipsen så var allt för det mesta blött förutom mitten delen där det var lite torrare och gipsen torr som man kan se lite på bilderna, uterummet är inte uppvärmt med något förutom husets värme som kommer ut när vi öppnar dörren från huset in till uterummet, och den har ingen ventilation, jag tänkte på det att det kan ha varit kondens som orsakat detta men det är alldeles för mycket vatten, (men det kanske har pågått länge, att kondens samlats?). hoppas dessa bilderna blir bra :) Inre hörn av uterum med kanalplasttak och delvis öppna träväggar där gips tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet tak med synliga träbalkar och fuktspår i ett ouppvärmt uterum nära ett fönster med reflexion av julbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mörkt uterum med delvis upplyst kanalplasttak och en vägg med fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörna i uterum med synliga fuktproblem, exponerade träbjälkar och kanalplatstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av uterum med synlig fuktskada på trävägg och kanalplasttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av uterum med kanalplasttak och ljusslinga nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med synlig kanalplast i taket och träbeklädnad på väggarna, inredd med stolar och dekorerad med ljusslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan bli bra blött av kondens så jag skulle inte utesluta det.

Det ser blött ut även på balken där åsarna ansluter. Om man bara tittar på fuktutbredningens utseende ser det nästan ut som att det skulle ha runnit längs takets insida. Mem det är ju synligt så det borde man upptäcka.

Svårt att se på bilderna hur takfoten är utformad, det kan vara en väg för vattnet att ta sig in.

Nu när väggen är öppnad kan du göra ett spolprov och dra på med vattenslangen på taket, sen se om det tränger in.
 
  • Gilla
Ahmed A
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kan bli bra blött av kondens så jag skulle inte utesluta det.

Det ser blött ut även på balken där åsarna ansluter. Om man bara tittar på fuktutbredningens utseende ser det nästan ut som att det skulle ha runnit längs takets insida. Mem det är ju synligt så det borde man upptäcka.

Svårt att se på bilderna hur takfoten är utformad, det kan vara en väg för vattnet att ta sig in.

Nu när väggen är öppnad kan du göra ett spolprov och dra på med vattenslangen på taket, sen se om det tränger in.
Ja jag får ta en sväng med vattenslangen imorgon och ska se var vattnet tränger in. Jag undrar hur jag gör om jag ska låta det vara öppet och torka med värmefläkt eller ska jag hälla på något pulver som suger upp vattnet och fukten så snabbt som möjligt? finns det något sätt? när problemet väl är löst så låter jag träet torka och så är det bara på med isolering och gips utan några problem? jag menar jag behöver väl inte byta ut det blöta träet?
Det kanske är så att det är kondens, men hur gör jag för att förhindra att kondens samlas där och förstör väggen med vatten?

Jag ska spruta på med vatten imorgon och så ska jag se vad jag får för resultat och så tar jag ett par bilder på det, det är lite mörkt och sent nu. :)
 
Ahmed A Ahmed A skrev:
Ja jag får ta en sväng med vattenslangen imorgon och ska se var vattnet tränger in. Jag undrar hur jag gör om jag ska låta det vara öppet och torka med värmefläkt eller ska jag hälla på något pulver som suger upp vattnet och fukten så snabbt som möjligt? finns det något sätt? när problemet väl är löst så låter jag träet torka och så är det bara på med isolering och gips utan några problem? jag menar jag behöver väl inte byta ut det blöta träet?
Det kanske är så att det är kondens, men hur gör jag för att förhindra att kondens samlas där och förstör väggen med vatten?

Jag ska spruta på med vatten imorgon och så ska jag se vad jag får för resultat och så tar jag ett par bilder på det, det är lite mörkt och sent nu. :)
Du behöver komma till klarhet med vad som har orsakat problemet innan du bygger igen, speciellt om du återställer det likt tidigare. Då kommer ju samma sak hända igen.

Jag tycker att du borde införa en vettig ventilation. Är det kondes som ger problem kommer det att hjälpa men det är bra oavsett. Ångbroms/spärr kan vara ett alternativ mem tveksamt om uterummet inte alls är uppvärmt då det även kan innebära högt fukttryck från utsidan.

Men börja med att spola och granska den öppna väggen med falkögon.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du behöver komma till klarhet med vad som har orsakat problemet innan du bygger igen, speciellt om du återställer det likt tidigare. Då kommer ju samma sak hända igen.

Jag tycker att du borde införa en vettig ventilation. Är det kondes som ger problem kommer det att hjälpa men det är bra oavsett. Ångbroms/spärr kan vara ett alternativ mem tveksamt om uterummet inte alls är uppvärmt då det även kan innebära högt fukttryck från utsidan.

Men börja med att spola och granska den öppna väggen med falkögon.
Visst! Absolut, jag testar och kolla imorgon ;) Tack (y)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du behöver komma till klarhet med vad som har orsakat problemet innan du bygger igen, speciellt om du återställer det likt tidigare. Då kommer ju samma sak hända igen.

Jag tycker att du borde införa en vettig ventilation. Är det kondes som ger problem kommer det att hjälpa men det är bra oavsett. Ångbroms/spärr kan vara ett alternativ mem tveksamt om uterummet inte alls är uppvärmt då det även kan innebära högt fukttryck från utsidan.

Men börja med att spola och granska den öppna väggen med falkögon.
Tjena!
Jag började dagen med att spruta på med vatten på taket och se om det började rinna in och varifrån det kom. och jajamen så rann det bara in, enligt bilden Vattenskadade träbjälkar och borttagen hängränna vid husets takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gick in och bytte om och tog fram stegen och gick upp på taket och så här såg det ut:
Hängränna nära ett vitmålat trähus med synliga tecken på läckage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadade träbjälkar och borttagen hängränna vid husets takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hängränna nära ett vitmålat trähus med synliga tecken på läckage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en del av ett tak med borttagen hängränna som visar vattenskada och sprickor i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad hängränna vid hus med insyn till takets undre delar, synliga vattenskador och fuktmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med borttagen hängränna visar vattenskador och rostiga områden som läckor troligen uppstått från.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett hus med fokus på taket där en hängränna avlägsnats för att visa en möjlig läckagepunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadat tak där hängrännan tagits bort, med synlig rost och fuktskador på trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tak med borttagen hängränna som visar rost och vattenskador på vita trälister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag tog av hängrännan för att kunna se mer och detta är vad jag kunde se.
 
  • Närbild på avtagen hängränna med möjliga läckagepunkter och fuktskador på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du är något på spåren. Var ditt spolprov att jämföra med ett häftigt regn eller var du så elak så du riktade strålen direkt mot känsliga områden från alla möjliga håll?

Mötet mellan olika tak ser inget vidare ut får jag säga. Ett plockepinn och med vad det ser ut hål rakt in? Skulle vilja ha ett rejält plåtbeslag över ”nocken” mellan taken med stort utvik åt alla tre håll. Finns säkert flera sätt att lösa mötet men detta var nog inget av de bättre.

Tror du att inträngningen i hörnet kan ha blötat ned längs hela väggen? Det kan ju rinna längs reglar men du sa att större delen av väggen var blöt? Var det i hörnet som isoleringen gick att krama ur? Bara i det hörnet du kunde se vatten ta sig in?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Bra att du är något på spåren. Var ditt spolprov att jämföra med ett häftigt regn eller var du så elak så du riktade strålen direkt mot känsliga områden från alla möjliga håll?

Mötet mellan olika tak ser inget vidare ut får jag säga. Ett plockepinn och med vad det ser ut hål rakt in? Skulle vilja ha ett rejält plåtbeslag över ”nocken” mellan taken med stort utvik åt alla tre håll. Finns säkert flera sätt att lösa mötet men detta var nog inget av de bättre.

Tror du att inträngningen i hörnet kan ha blötat ned längs hela väggen? Det kan ju rinna längs reglar men du sa att större delen av väggen var blöt? Var det i hörnet som isoleringen gick att krama ur? Bara i det hörnet du kunde se vatten ta sig in?
Nej, jag sprutade på med vatten som om det skulle vara som om det regnade, och jag vet precis vad du menar, där med mötet mellan taken som det ser ut, jag har faktiskt varit där uppe idag och täkt för så att det inte kommer in mer vatten, men det är bara provisoriskt och för mig så är det provisoriska bara provisoriskt och inte något som kommer att vara kvar för att det funkar, utan jag kommer att gå upp igen och silikona och göra precis som du sa täcka för med plåt och täta så det inte kommer in vatten, nu hoppas jag bara att det var det som var problemet och inget mer utöver det.
Det har ju blötat ner även den väggen på andra sidan och jag är nog tvingen och ta och göra om där oxå alltså ta bort gipsen och isoleringen och in med nytt, och jag kommer att göra det så är man på den säkra sidan så att man vet hur det ser ut och hur läget är. Jag ska ta en vända med slangen imorgon och spruta på den provisoriska lösningen och sen ska jag kolla på fler ställen, men jag avbröt sprutandet när jag såg hur det forslade in vatten från hörnet tidigare idag och ägnade den lilla ljusa tiden på dagen åt att fixa problemet.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Bra att du är något på spåren. Var ditt spolprov att jämföra med ett häftigt regn eller var du så elak så du riktade strålen direkt mot känsliga områden från alla möjliga håll?

Mötet mellan olika tak ser inget vidare ut får jag säga. Ett plockepinn och med vad det ser ut hål rakt in? Skulle vilja ha ett rejält plåtbeslag över ”nocken” mellan taken med stort utvik åt alla tre håll. Finns säkert flera sätt att lösa mötet men detta var nog inget av de bättre.

Tror du att inträngningen i hörnet kan ha blötat ned längs hela väggen? Det kan ju rinna längs reglar men du sa att större delen av väggen var blöt? Var det i hörnet som isoleringen gick att krama ur? Bara i det hörnet du kunde se vatten ta sig in?
Kan man räkna detta som ett dolt fel efter man köpt huset med tanke på att det nyligen är köpt för mindre än 1 år sedan? och hur går jag tillväga isåfall?
 
Ahmed A Ahmed A skrev:
Kan man räkna detta som ett dolt fel efter man köpt huset med tanke på att det nyligen är köpt för mindre än 1 år sedan? och hur går jag tillväga isåfall?
Knappast ett dolt fel dessvärre. Det är ju tämligen enkelt att se att det är hål rakt in utifrån så det är inte dolt.
 
  • Gilla
Ahmed A
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Knappast ett dolt fel dessvärre. Det är ju tämligen enkelt att se att det är hål rakt in utifrån så det är inte dolt.
nä just det, sant. jag tänker ju att man ska göra det så enkelt för sig själv ju, men det ska man åtgärda utan problem, jag undrar bara om träet är så pass skadat att det måste bytas ut eller det torkar ut och klarar sig?
 
Som tröst kan jag säga att har man hängt på forumet ett tag och läst om hur det är att driva dolda fel så verkar det bökigare än att ordna upp ditt problem :)

Inte heller villaförsäkringen brukar vara behjälplig när det handlar om vatten uppefrån.

Om virket inte är ruttet så behöver du inte byta. Men det behöver torka ut ordentligt innan du bygger igen. Värme hjälper och en fläkt gör det ännu bättre. Kan vara idé att köpa en fuktmätare för någon hundring så du kan se när det är OK. Vet inte acceptabel fulktkvot i träet men det vet säkert nån annan eller google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.