Jag har ett garage med innertak bestående av glespanel gips. Men det finns ingen plastfolie i taket. Vinden är oisolerad och jag funderar på att kontakta en firma som sprutar upp lösull. Men det skulle ju varit en plastfolie i taket och den skulle ju varit monterad innan man satt gelspanelen. Nu är det ju för sent. Montera plasten ovanifrån blir sannerligen inte lätt.
Hur viktig är denna plastfolie och vad händer om jag struntar i den? Förr i tiden fanns väl inte ens plast att köpa. Det är väl inte mer än 50 år sedan plasten kom. Hur gjorde man i äldre hus.
Vad tycker ni jag skall göra?
 
Tomture61
Om tanken är att parkera en snöig bil i ett uppvärmt garage så får du hög luftfuktighet.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
R
S Simson8 skrev:
Jag har ett garage med innertak bestående av glespanel gips. Men det finns ingen plastfolie i taket. Vinden är oisolerad och jag funderar på att kontakta en firma som sprutar upp lösull. Men det skulle ju varit en plastfolie i taket och den skulle ju varit monterad innan man satt gelspanelen. Nu är det ju för sent. Montera plasten ovanifrån blir sannerligen inte lätt.
Hur viktig är denna plastfolie och vad händer om jag struntar i den? Förr i tiden fanns väl inte ens plast att köpa. Det är väl inte mer än 50 år sedan plasten kom. Hur gjorde man i äldre hus.
Vad tycker ni jag skall göra?
Gäller vägg: Förr t.ex. använde man vindpapp på bägge sidorna om isoleringen.
I taket kunde man ibland lägga vindpapp på råsponten för att slippa att sågspån letade sig ner.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
Du gör konstruktionen mindre känslig om du använder ett hygroskopiskt isoleringsmaterial, exempelvis cellulosa (finns sprutbar). I vilket fall hade jag velat ha ångbroms eller ångspärr samt vettig ventilation om det ska användas som garage. Det är inget krav att ångspärren ska sitte just bakom glespanelen, regeln är så nära varma sidan som möjligt. En variant kan vara att sätta en spärr i ditt befintliga tak och sedan dra på ett lager gips till.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
BigR
S Simson8 skrev:
Jag har ett garage med innertak bestående av glespanel gips. Men det finns ingen plastfolie i taket. Vinden är oisolerad och jag funderar på att kontakta en firma som sprutar upp lösull. Men det skulle ju varit en plastfolie i taket och den skulle ju varit monterad innan man satt gelspanelen. Nu är det ju för sent. Montera plasten ovanifrån blir sannerligen inte lätt.
Hur viktig är denna plastfolie och vad händer om jag struntar i den? Förr i tiden fanns väl inte ens plast att köpa. Det är väl inte mer än 50 år sedan plasten kom. Hur gjorde man i äldre hus.
Vad tycker ni jag skall göra?
Mitt gamla vidbyggda garage från 1955 hade mögelprickar på sponten. Sannolikt från fuktiga bilar. Vinden var isolerad med 20 cm spån på hydreringspapp, spånt och sedan omålad gips innerst. Jag har målat gipsen, tätat skarvar med fog och bytt spånet mot 40 cm cellulosaull. Nästa år blir det mekanisk ventilation också. Självdrag duger inte. Jag tror det kommer räcka även om man tar in en lagom blöt bil då och då.
 
Men vad är det egentligen som händer om man hoppar över ångspärren? Blir det mögel på vinden? Ruttnar takstolarnas nedre bjälke, den som är inbäddad i isoleringen? Förstörs isoleringen?
 
R
S Simson8 skrev:
Men vad är det egentligen som händer om man hoppar över ångspärren? Blir det mögel på vinden? Ruttnar takstolarnas nedre bjälke, den som är inbäddad i isoleringen? Förstörs isoleringen?
Fukten dvs den varma fuktika luften transporteras upp till råsponten som dina pannor ligger på och kondenseras.

Om du tittar så kan du säkert se rimfrost på insidan av taket en kall dag.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
BigR
S Simson8 skrev:
Men vad är det egentligen som händer om man hoppar över ångspärren? Blir det mögel på vinden? Ruttnar takstolarnas nedre bjälke, den som är inbäddad i isoleringen? Förstörs isoleringen?
Det beror väl på ventilation, uppvärmning, fuktbelastning, material etc.

I mitt fall har det blivit lite mögel på takstolarnas nedre del, väldigt lite. Lite mer mögel på yttertakets spont. Kutterspånet var ok. Saknar man fuktpärr kan man bygga tätt med fog och färg med gips och se till att ventilera ut fukten. Det brukar räcka.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Det beror väl på ventilation, uppvärmning, fuktbelastning, material etc.

I mitt fall har det blivit lite mögel på takstolarnas nedre del, väldigt lite. Lite mer mögel på yttertakets spont. Kutterspånet var ok. Saknar man fuktpärr kan man bygga tätt med fog och färg med gips och se till att ventilera ut fukten. Det brukar räcka.
Så gipsen släpper alltså inte igenom fukt? Ni menar alltså att all fukt som passerar upp på vinden om man saknar plastfolie, går upp genom springor mellan gipsskivorna och liknande otätheter? Är det riktigt uppfattat?
 
Ångan går genom gipsen också men det går förstås trögare än om det finns öppna springor.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
Tomture61
Tror nog att ett garage utan plastfolie funkar.
Vill man slippa rostiga verktyg / svarta mögelprickar så satsa dina pengar på en luftavfuktare + ngt som värmer upp garaget.
Och glöm ej ventilation.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
BigR
S Simson8 skrev:
Så gipsen släpper alltså inte igenom fukt? Ni menar alltså att all fukt som passerar upp på vinden om man saknar plastfolie, går upp genom springor mellan gipsskivorna och liknande otätheter? Är det riktigt uppfattat?
Nej, nog passerar fukt i ångfas genom gips.
Liksom de flesta material. Men med tätad gips och ventilation kanske det inte har någon praktisk betydelse. Tror det finns ett gammalt test från SP/RISE som jämförde just detta. Sök på konvektion och diffusion och jämför med dina förutsättningar.
 
  • Gilla
Simson8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.