BigR BigR skrev:
Ja tamejtusan har dom inte slopat ”p”. Jag har inte hunnit kolla vad som skiljer den nya p-lösa modellen. Är hydrostatdriften borta?
Jepp, hydrostaten är väck
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Vikt är plus förutsatt att kapaciteten hänger med. Förra slungan vägde väl 90 men klev upp för lätt.

Ariens är lite lurigare att få tag på lokalt. Har hört gott om dom slungorna så ska se om ngn säljer dom.
samma problem här. har funderat på att montera dit 5-10kg i nosen
 
BigR
R Robert-san01 skrev:
Det borde inte vara några problem. Man behöver inte ta något alls för att manövrera den mer än att dra i spakar. Den kan även låsa drivningen (har för mig att det är drivning) så man kan manövrera utkastet samtidigt som den går framåt och slungar. Den har även elstart som går på 230V så det har aldrig varit några problem att starta den.
Låter bra. Jag vill att hela familjen ska kunna hantera den. Toro har infernaliskt gott rykte. 1028 OHXE är den största rackaren i urvalet, men om den är lättkörd är den toppalternativ.
 
Den är mycket enklare att köra än ex en 60cm bred Stiga 2-steg. Man behöver inte bryta runt den och den trycka ner den hela tiden som man kan behöva göra med de mindre som har stel axel på drivningen.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
M Mats skrev:
samma problem här. har funderat på att montera dit 5-10kg i nosen
Huskys 327p hade vikt på snöintaget. Antar att den nya modellen har samma vikt under den gråa plasten.
 
hsd
BigR BigR skrev:
Ja, jag har inte provat en banddriven. Antar att en såfan trycker på bättre, men gillar hanterbarheten med hjul.

Edit: ”såfan” skulle vara sådan :D
Jag tyckte att hanterbarheten , svänga o å så vidare är lika bra med band
Kolla med någon som säljer om det går att få provköra
Varning! Man får en sån där villha upplevelse
 
BigR
hsd hsd skrev:
Jag tyckte att hanterbarheten , svänga o å så vidare är lika bra med band
Kolla med någon som säljer om det går att få provköra
Varning! Man får en sån där villha upplevelse
Ja, jag måste nog provköra en bandare. Tänker inte panikköpa ngt i år.
 
BigR
Ingen som kör en MTD Optima ME 66?
 
BigR
R Robert-san01 skrev:
Den är mycket enklare att köra än ex en 60cm bred Stiga 2-steg. Man behöver inte bryta runt den och den trycka ner den hela tiden som man kan behöva göra med de mindre som har stel axel på drivningen.
Jag har idag känt på Husqvarna 327 utan hydrostat och en Toro 928-någonting. Toron kändes lättare att flytta med avstängd motor. Lite robustare överhuvudtaget. Huskyn hade gjuten 4-bladig impeller, kraftigare snöskruv och snöintag än den billigare 200-serien. Tycker samtidigt att Toron verkade genomtänkt med utformning av snöintag, anti-clogg plåten och styrningen av utkast. Hoppas på möjlighet att få klämma på en 1028 med fingertoppstyrning också.
 
S
Honda med hydrostat är nog bättre val än Husqvarna hydrostat , och Honda GX motorn är ju topp kvalitet
 
BigR
S stenna skrev:
Honda med hydrostat är nog bättre val än Husqvarna hydrostat , och Honda GX motorn är ju topp kvalitet
Huskvarna har ingen modell med hydrostat längre. Hydrostaten dom använde är enligt vad jag kunnat se samma som i Honda.

Håller med om att en Hondamotor är toppklass. Japsarna Honda, Subaru och Yamaha kan verkligen motorer.
 
S
BigR BigR skrev:
Huskvarna har ingen modell med hydrostat längre. Hydrostaten dom använde är enligt vad jag kunnat se samma som i Honda.

Håller med om att en Hondamotor är toppklass. Japsarna Honda, Subaru och Yamaha kan verkligen motorer.
ok hade dålig koll där , är Husqvarna fan sen barnsben men snöslungor är inte deras bästa produkt ( är väl kina grejer )
har själv en stor gammal Gilson som jag monterat en Vanguard motor på (japan tillverkad samma kvalitet som honda GX)
 
BigR
S stenna skrev:
ok hade dålig koll där , är Husqvarna fan sen barnsben men snöslungor är inte deras bästa produkt ( är väl kina grejer )
har själv en stor gammal Gilson som jag monterat en Vanguard motor på (japan tillverkad samma kvalitet som honda GX)
Jag trodde väl själv hydrostaten var kvar på husky ända till jag startade den här tråden:). Pratade med lokala ÅF och han hade inte fått tillbaks en enda med hydrostatproblem. Troligen blev priset för mastigt med hydrostat, så dom tog bort den.

Låter som ett kul projekt med att byta motor. Skulle kunna tänka mig ett sådant projekt, men inte just nu. Har lite för mycket ”hus-grejer” på kö :p.
 
S
ja jag hade väl för litet att göra just då o utnyttjade grabbarna på verkstan att tillverka delar
för motor-transplantationen
 
Hej
Såna här trådar blir lätt spretiga eftersom det handlar rätt mycket om tyckande och skillnad i behov. Jag har tre olika slungor(det har bara råkat bli så haha).
1: Stiga Snow unlimited. Lätt, smidig och slungar långt. Eftersom jag har en micklig och oregelbunden tomt så uppskattar jag att den är lättmanövrerad och lättsvängd med sin diff. Använder i princip aldrig backväxeln utan drar den baklänges utan större problem(går bort med bandrift) Har haft motorhaveri pga av tidigare ägare kört den torr på olja så nu bytt till Lifan motor. Minst lika bra som B&S motorn ur funktionssynpunkt men mer osäkert kanske ur kvalitetssynpunkt. Det får tiden utvisa.

2: När Stigan stod utan motor fick jag tag på en begagnad Honda hs55. Bättre på det mesta. Två nackdelar jmfrt med Stigan. Går inte att dra bakåt lika enkelt utan man måste antingen lägga i neutral eller back för att backa. Mellan slungningarna vill den inre propellern frysa fast och måste lossas med några slag. Enkelt men lite struligt. Motorn helt fantastisk. Nästan så man måste smyga sig på den så den inte startar bara för att man råkar titta på den. Slungar väldigt långt och klarar blötsnö som ingenting.

3: En urgammal Arien 8:32. Tecumsehmotor som låter som en mindre stenkross. Tung som ett as. Slungar eg. inte snön alls utan flyttar den några decimeter i sidled. Kommer dock finnas kvar länge då mängden använt material är i klass med en stridsvagn. Är lite sugen på att Lifanisera även denna och sätta gummiflärpar på propellern för att öka slunglängden. Vi får se hur orken räcker.

Min input.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.