O olle43 skrev:
Hej Har en kompis som stängde av termostaten i sovrummet helt. Det slutade med att det blev ingen cirkulation. Resultat vattenläcka och byte parkettgolv. Ja frågade honom stängde du ner termostaten på noll - ja det gjorde jag - jag svarade - därav fick du vattenläckan - om du vill ha 18 gr i sovrummet ställ termostaten på 16 så det blir ett litet obetydligt flöde som håller ventilen levande håll varmt
jag har haft mina 5 termostater på ovanvåningen avstängda i mer än 10 år nu ingen läcka ännu
t
 
  • Gilla
Norrland2
  • Laddar…
Som sagt, gamla manuella radiatorventiler (likt den i mitt senaste inlägg) samt gamla slottventiler är kända att börja läcka vid axeltätningen om man börjar vrida på dom efter att dom varit i samma läge under längre tid.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och funderingar. För att återkoppla lite till vårt hus:

Ja, det är anslutande garage med element mot husvägg - så bra info att det krävs ganska mycket för frysskador där.

Vi har en blandad kompott med gamla termostater och manuella ventiler, så låter som en potentiellt bra åtgärd att byta ut alla dessa till moderna termostater och därmed effektivisera värmefördelningen. Har också erfarit det nämnda exemplet med manuell ventil som började droppa ett tag efter att ha vridit på det.

Vi är för övrigt hos svärmor nu, mindre hus men källare även här. Uppvärmning via elradiatorer, golvvärme nästan hela källaren och två luftvärmepumpar utan tanke alls vad avser förbrukning. Jag hade nog gissat på högre elräkning än oss, men icke. 17000 kWh per år här och uppåt 30000 kWh hos oss hemma (om jag inkluderar hushållsel på gissningsvis ca 3000 kWh för jämförelsen). Märkbart och märkligt stor skillnad, hade jag inte vetat så hade jag nog gissat på det omvända.

För övrigt är jag imponerad över möjligheten att följa förbrukningen dag för dag på Vattenfalls hemsida (kanske är standard hos alla leverantörer, vad vet jag). Känns som ett utmärkt hjälpmedel för att prova åtgärder och genast få återkoppling på huruvida det gör skillnad eller ej.
 
Du har inte funderat på att installera en Luft/Luft värmepump för att hålla garaget frostfritt? typ 10 grader. Bra när man ska ha färg å annat som inte bör frysa. Om de har dålig isolering kan de vara en ide för att få ner energiförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.