Har under en längre tid tjatat på vår kommuns stadsnätsbolag att de ska fiberansluta mitt hus. Efter att ha fått en rejält saltad offert så påtalade jag att de har ett avstick från sina ledningar ca 20m från min tomt, och då blev priset ett helt annat, som jag förstod det 6000kr om jag gräver själv. Låter ju rätt bra, men de är förbaskat sega att ha att göra med.

Nu ringer IP-only och säger att de vill bygga fiber i området. Nu låter ju allt väldigt bra när deras säljare ringer, fort ska det gå, och bra ska det bli och billigt. Det senaste påståendet kan jag ju avfärda direkt - de ville ha nästan 20000kr. Men frågan är ju hur det är med snabbt och bra. Allt man läser om IP-only är ju att alla deras projekt verkar bli rejält försenade. Och vad gäller bra så läser jag om många som fått en fiberduct nerhackad strax under grässvålen. Med bra menar i alla fall jag att ledningar, oavsett typ, förläggs på minst 40cm djup i rejäla skyddsrör.

Så hur är det, är det någon som faktiskt har lyckats få en installation snabbt och bra av IP-only? Långsamt och dåligt har jag redan läst om...Är det någon som lyckats avtala med IP-only om att gräva själva inom egen fastighet?
 
Svårt att uttala sig om, då vi inte vet hur lång tid de olika alternativen kommer ta.

Generellt hade jag lätt valt ett stadsnät framför en privat aktör.

Jag hade legat på kommunen och grävt själv, men vi är ju alla olika.
 
Kolla upp vad tjänsterna kostar för de olika alternativen och om det är några fasta avgifter.
Här hos mig vill kommunen ha 1050:- per år plus att priserna för tjänsterna är ca 10-30:- högre per månad (Kommunen använder OpenUniverse) jämfört med IP-only. Så på en 10-årsperiod betalar man 15000:- mer för kommunens nät exklusive anslutningskostnaden.
I IP-onlys pris ingår dessutom grävning på egna tomten och all inkoppling.

Sen är det ju inte så konstigt att alla fiberprojekt dras med förseningar när Jordbruksverket har dröjt så länge med att ta fram den nya modellen för bidrag, så alla har stått i kö flera år och väntat på att få starta...
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
Jag avtalade med IP-only om att gräva själv 7 meter över gräsmattan. För det fick jag 7000kr rabatt. Klart värt besväret! Vi pratade med den entreprenör som skötte grävning/ledningsdragning och fick en bit slang att lägga ned.
 
Jag skulle sannolikt gått på ett stadsnät om jag haft den möjligheten. IP-only har som enda syfte att göra vinnst. På en monopolmarknad gör man det lättast genom att ta ut så höga priser som möjligt.
 
Stadsnäten brukar ägas av ett AB som också har avkastningskrav.
 
Sluta fundera och ta bägge två ;-)
 
Även stadsnät kan bli dyra där kommunen sedan gör avtal med bara ett bolag som blir dyrt. Det finns exempel på sådant. Där kan man snacka om monopol. Ip Only kan inte var hur dyra som helst mot sina leverantörer, då ansluter de sig inte.

Vi kunde bara ta max 100/100 mb (där effektiva hastigheten är minst 50-60 enligt olika avtal). Tecknat avtal på 198 kr månaden i ett år. Där jag sedan kan byta till annat med rabatt första tiden. Men visst ger det förseningar pg. a. olika faktorer och uppgrävda anslutningsvägar. Vi fick det även rejält rabatterar då det drogs via kattvind i radhusområde. Vilket gör vi kan vara anslutna i drygt 5 år innan vi börjar betala som andra. Så jag känner mig inte utnyttjad i ett monopol. Till skillnad mot elavtal där de hela tiden höjer nätavgiften.

Just nu står det stilla då det är något fel med anslutningen mot Ip only enligt leverantören. Har väntat några dagar på att det ska åtgärdas. Förmodligen med reparatör då det förmodligen är något fel i anslutningsboxen som lyser som den ska men inget internet. Men har fortfarande avtalet med adsl en månad till. Tacka vet jag Telia där saker fungerar! Men jag har insett att man måste modernisera och gå vidare då saker är mer och mer i behov av internet då adsl inte räcker till för vårt "behov".
 
IP-only har väl kritiserats för att lova runt och hålla tunt, dels så drar projekten ofta ut på tiden dels så binder de upp kunderna i långa tidsperioder. Min mor skrev på ett avtal för 1 år sedan och ännu har inget hänt. Vet andra som väntat betydligt längre än så.
 
Sen får man ju dock komma ihåg att det är ju inte som med teleledningar att man bara "kopplar in sig". Det är ju lätt att peka på en anslutningspunkt och var snäll och kom hit och koppla in mig som enskild kund men det fungerar väl inte riktigt så antar jag. Därför handlar det ju oftast om gruppanslutningar och många får dela på installationsbiten gemensamt. Hoppar man inte på ett gemensamhetståg och kommer på sen att man nog skulle ha det ändå så blir det oftast hejdlöst dyrt eller så kanske till och med nej fast man har en fiberstam/knut runt hörnet typ. Det är antagligen lika "dyrt" att koppla in tjugo st i en brunn som att koppla in en kund.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Dags att följa upp denna tråden.

Stadsnätet drog sig ur i området när IP-only kom. Jag valde att teckna mig för installation av fiber från IP-only. Jag hade ju i realiteten inget val.

Efter närmare ett år hade det inte hänt ett dugg hos IP-only. Däremot så får jag ett samtal från stadsnätets installationsentreprenör lydande ungefär "Tjena, vi ska dra in stadsnätet hos din granne, är du fortfarande intresserad?" Grannen är en kommersiell fastighet, så då hade stadsnätet tydligen inga problem att ansluta en enstaka fastighet.

Kruxet var att jag behövde ha slang nergrävd inom ett par veckor. Jag gick till grannen och frågade om det var ok att jag grävde ner fiber i hans gräsmatta. Det var det, bara jag återställde. Hämtade slang hos installatören och hyrde en minigrävare via Hygglo och la en lördag på att gräva upp och lägga ner slangen och några vardagkvällar på att fylla igen och återställa. Jag fick gräva ungefär 80m i gräsmatta.



Efter några veckor så dök det upp en fiberkabel ur pemslangen vid mitt hus och veckan därpå så hörde stadsnätet av sig och sa när de skulle koppla in mitt och grannens hus. Jag förberedde inomhus med VP-rör och håltagningar i innerväggarna så det skulle gå lätt att placera fiberkonvertern där jag ville ha den. Om de hade haft någon principiellt emot den placeringen så kunde jag ju använda samma rör för att dra nätverkskabel till konvertern istället.

Installatören var mycket serviceinriktad och placerade allt där jag hade tänkt mig och fort gick det när allt var förberett inne.
Installation av fiberkonverter och kabeldragning på vägg, med nätadapter och VP-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostnaden för hela kalaset blev 6800:- i direkta kostnader och en del egen arbetstid. 6000kr i anslutningsavgift och 800kr för att hyra minigrävaren.

Sedan fibern blev inkopplad så har den fungerat utmärkt.

Angående frågorna om abonnemangsavgifter här i tråden så har jag räknat lite på det. IP-only tar ju hela sin avgift via tjänsteleverantörerna. Stadsnätet har en egen nätavgift och sedan betalar jag bara för tjänsten hos tjänsteleverantören. Oavsett vilken anslutningshastighet jag räknat på så skiljer det mindre än 30kr i månaden på stadsnätet och IP-only. Lite beroende på leverantör och hastighet så skiljer det sig vilket alternativ som är det billigare.

Nu återstår bara att vänta på att det ska gå två år sedan avtalet med IP-only blev tecknat. I värsta fall kommer de väll hinna dra igång något arbete och jag åker på att lösa ut mig ur deras avtal, men kostanden för att lösa avtalet plus kostnaderna för installationen jag redan gjort kommer ändå inte i närheten av kostnaden för en installation från IP-only.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Du bör lösa någon form av servitut om du lägger ned din fiber på din grannes tomt, eller har stadsnätet ett sådant avtal med grannen vars tomt du förlagt fiber på?
Problem kan uppstå när grannen vill göra något där, vem tar det ekonomiska ansvaret om tex. Kabeln skadas? Med nuvarande granne är det säkert inget problem men om hen flyttar och du får en ny granne, vad händer då?
 
Jag ser inte det som ett problem. Då grannens fastighet och min är styckade från samma stamfastighet så delar vi redan en massa ledningar med varandra. De flesta är ju ledningsägarens i vilket fall som helst. Likaså fibern.

Dessutom så är området kulturminnesskyddat så det är lögn i helvete att bygga något alls utöver de byggnader som redan finns.

Och blir det ett problem så får jag väl lösa det då.

Men bästa skyddet för kabel är inte juridik utan rejält förläggningsdjup, märkband och bra skyddsrör...
 
PNO PNO skrev:
Jag ser inte det som ett problem. Då grannens fastighet och min är styckade från samma stamfastighet så delar vi redan en massa ledningar med varandra. De flesta är ju ledningsägarens i vilket fall som helst. Likaså fibern.

Dessutom så är området kulturminnesskyddat så det är lögn i helvete att bygga något alls utöver de byggnader som redan finns.

Och blir det ett problem så får jag väl lösa det då.

Men bästa skyddet för kabel är inte juridik utan rejält förläggningsdjup, märkband och bra skyddsrör...

Det bästa skyddet är nog att veta att där är en kabel. Ville bara tipsa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.