Tanken är att isolera väggarna på kattvindarna, samt isolera mellan takstolarna och kanske kratta ut lösull på golven
 
De har helt klart koll på förutsättningarna.
 
Så kort å gott så bör ja stänga igen takfotsventilation mellan vind å kattvind? Vet ej om de ligger ångspärr längst ner mot golvet uppe på vinden så bör väll kolla det antar jag? Ta bort all isolering och spruta eller låta det ligga kvar och spruta så mycket som det går? Sätta ångspärr mot yttertak och isolera? Som nämnt innan är de så jävla trångt där uppe så komma bli ett rent helvette å få till det är jag rädd :( därav ja skulle vilja spruta vind istället.

Sen sätta ångspärr mot yttertak på på kattvind och sen isolera 145 där och sen på Med typ asfaboard? Sen på Med 100 iso på väggarna och sen isolera golv?
 
Om hela vinden görs om till kallvind ska det bara vara en ångspärr och den ska finnas längst ner i bjälklaget mellan plan 2 och vind. Där yttertaket (dvs snedtaket) är isolerat på insidan måste det finnas en luftspalt mellan isolering och yttertakets råspont. Om även kattvindarnas snedtak är isolerade måste luftspalten gå ut i takfoten. Ny isolering i bjälklaget mellan plan 2 och vind kommer att samverka med den befintliga isoleringen mot yttertaket. Tack vare den senare är risken för fuktproblem på vinden små.
 
Tak med träpanel och luftvärmepump, hängande lampa, fråga om isolering och ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ribbad undertakssnedtak med utstickande spikar, eventuell isoleringsfråga ovanför trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat snedtak med synliga spår efter plankor ovanför en luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En sak ja funderar på här är isoleringen här i undertaket, här lär vi nog ha en rejäl energi tjuv gissar jag? Alltså i snedtaket upp på huvudvinden ovanför luftvärmepumpen. Samt måste ja kanske upp på vinden å kolla under isoleringen om de ligger någon ångspärr där
 
Trapphuset måste ju tillhöra den uppvärmda delen, så dess isolering mot kalla utrymmen är viktig. Trapphuset måste också avgränsas. På ritningen verkar det inte finnas några väggar, men så tolkar jag inte de senaste bilderna.
 
Man ser inte på ritningen exakt hur de ser ut på framsidan av huset tyvärr :( den bakre vinden är öppen hela långsidan. På framsidan är de uppdelat i 2 olika sektioner med trapphus i mitten.

Bästa antar jag hade varit att regla ner och isolerat mer på det sned taket. Kom inte ihåg hur de såg ut på vinden men tror inte jag kommer åt snedtaket i trapphuset därifrån.
 
Redigerat:
Gjorde en mindre rolig upptäckt på vinden nyss då jag öppnade luckan för att se hur det såg ut. De va mycket svart på träet :( så få nog börja ta tag i de först å se om man kan få nån hjälp via försäkringsbolaget
 
Vad har du för uppvärmning?
Kan vara så att huset ändå är bra isolerat och det ger mest pang för pengarna att kolla över uppvärmningen.
 
Fjärr och luftvärmepump daikin xrh40
 
Tackar :)

Kollade sidovindarna nu och i golvet ligger det 2dm kutterspån sen plankgolv uppe på. Jag kände med handen längst ner i spånet där de inte låg plankgolv och det fanns ingen ångspärr va ja kände där.
 
Ett hus byggt 1965 har dålig isolering jämfört med dagens krav (och energipriser). Standard mellan 1950 och 1975 var ca 100 mm i väggarna och 150 mm i vindsbjälklag. Eventuell senare tilläggsisolering kan ha försämrat förutsättningarna. Övergång från oljeeldning till fjärrvärme och värmpump har definitivt gjort det. Husets planlösning verkar lite komplicerad och har garanterat stor betydelse för vilka möjligheter som finns. Utan en tydligare redovisning av den är det svårt att komma med annat än allmänna råd.
 
Inredning av en del av ett hem med snedtak, fönster med röda gardiner och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré med träfärgad dörr, luftkonditioneringsenhet ovanför och taklampa, med kläder hängande på krokar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med vit panel och en stor hängande lampa framför vita trappräcken med öppning mot en mörkare del av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bodel med lutande vitt tak, barnleksak och dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tak med längsgående paneler, röd gardin och julstjärna i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av Bodelen med vita takbjälkar, trätrappa och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr till en bodel med handtag och vitmålad takbjälkar, med en låda och lekmatta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är bilder på Bodelen
 
  • Gilla
Nus73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.