Vet inte om jag skulle kopplat på en annan tråd med detta men nu testar jag såhär.
Någon som sett detta fenomenet förr på sin Ebeco termostat och vet vad det är för fel?
Golvet blir inte varmt och termostaten lyser hela tiden sådär.
Tacksam för råd om det så än bara är att köpa en ny...
/Marie
Ebeco termostat på vägg med konstant lysande ljus, indikerar eventuellt fel, bakgrunden med trämosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Vem har lagt V-kabeln och kopplat ? modell på termostaten ?
Måste mätas upp , V-kabeln är ansluten på två skruvar på baksidan , finns det 230V där
om inte så ger inte termostaten signal för det .
Visar den temp och hur mycket ? I dosan bakom termostaten kommer kabeln till givaren i golvet upp , ( om den är programerad för GV och inte luft , Dra lite i den fram och till baka samtidigt som du drar ur den , ibland är det en snäv böj ut i golvet , kan då fastna lite lätt där .
Fastnar den och du får tvinga upp , så kan det bli omöjligt att få ner den och ut i golvet igen
 
Kontakta Ebeco, dom har haft problem med vissa batchar av termostater, kanske har du fått en sådan?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vem har lagt V-kabeln och kopplat ? modell på termostaten ?
Måste mätas upp , V-kabeln är ansluten på två skruvar på baksidan , finns det 230V där
om inte så ger inte termostaten signal för det .
Visar den temp och hur mycket ? I dosan bakom termostaten kommer kabeln till givaren i golvet upp , ( om den är programerad för GV och inte luft , Dra lite i den fram och till baka samtidigt som du drar ur den , ibland är det en snäv böj ut i golvet , kan då fastna lite lätt där .
Fastnar den och du får tvinga upp , så kan det bli omöjligt att få ner den och ut i golvet igen
L Liteavvarje skrev:
Vem har lagt V-kabeln och kopplat ? modell på termostaten ?
Måste mätas upp , V-kabeln är ansluten på två skruvar på baksidan , finns det 230V där
om inte så ger inte termostaten signal för det .
Visar den temp och hur mycket ? I dosan bakom termostaten kommer kabeln till givaren i golvet upp , ( om den är programerad för GV och inte luft , Dra lite i den fram och till baka samtidigt som du drar ur den , ibland är det en snäv böj ut i golvet , kan då fastna lite lätt där .
Fastnar den och du får tvinga upp , så kan det bli omöjligt att få ner den och ut i golvet igen
Ok, tack för svar, sorry var lite ofullständig i min information.
205...tror jag att det var, jag har lagt och kopplat själv och det funkade hela förra vintern men varit avstängt tills nu och vid tillslag så såg det ut sådär. Men menar du temp i displayen för den reagerar inte på knapptryckningar alls, bara lyser med tom display.
Ja, jag har inte kollat IRL själv alls men jag tänkte det var skönt och få lite vägledning innan jag åker och tittar på eländet, det är ju några mil. Jag ska ringa Ebeco oxå men dom är ju av förståeliga skäl lite avogt inställda till privatpersoner som installerar själva.
Mvh/Marie
 
Hojte Hojte skrev:
Kontakta Ebeco, dom har haft problem med vissa batchar av termostater, kanske har du fått en sådan?
Tack, jag ska göra det.
Mvh/Marie
 
T Tomtefölet skrev:
Tack, jag ska göra det.
Mvh/Marie
Jag har fått exakt samma problem med Ebeco 205 golvvärmetermostat som fungerat felfritt ett par år sedan installation gjordes. Displayen reagerar inte på knapptryckningar alls, bara lyser med tom display. Hjälper inte att dra och sätta på säkringen. Det tycks dock ligga på lite värme på golvet, men svagare än normalt. Vi har det i fritidshus så det är bara använt ca 4 veckor per år.
Har någon tips på vad man kan göra ?
Mvh Mats
 
J
Är troligtvis termostaten som gett upp , eller givaren i golvet , lossa termostaten och känn om du kan dra upp givarkabeln
( en tunn ) prova med att kyla ner givaren så märker du om den fungerar , tydligen så fungerar den så där , eftersom du säger att en viss värme finns
 
Nu har jag mätt upp värden på baksidan av termostaten. Det är 226V ut mot golvslingan så det är full värme ut. Temperaturen på golvet har varierat mellan 20-22 grader med yttertemp +1 till +4 grader. Tempsensor är uppmätt till 15kohm vid 19,5 grader på golvet. Den är lös och kan dras upp, så det ser korrekt ut.
Då är frågan hur termostaten reglerar värmen nu när displayen är tänd, men det är ingen text i fönstret och knapparna fungerar ej.

Någon som vet vilka tillverkningsår eller batchnummer på termostaten som var dåliga ?
Mitt är lite mer än två år gammalt så garantin har gått ut. Finns det andra märken på termostat som passar ihop med ebeco värmeslinga på ca 6 kvadratmeter ?
 
J
M Matsn skrev:
Då är frågan hur termostaten reglerar värmen nu när displayen är tänd, men det är ingen text i fönstret och knapparna fungerar ej.
Den har gett upp , kan värma lite men instabil , finns vissa termostater som tar olika givare , har inte riktig koll vilka , men byter du så är det lika bra att byta allt när givaren går att dra ur , du har tur , rätt man har gjort det
 
J jojo123 skrev:
Den har gett upp , kan värma lite men instabil , finns vissa termostater som tar olika givare , har inte riktig koll vilka , men byter du så är det lika bra att byta allt när givaren går att dra ur , du har tur , rätt man har gjort det
Angående att ringa Ebeco som privatperson: har gjort flera gånger och de är mycket hjälpsamma. Du behöver inte säga att du ”kopplat själv”, men förutsättningen i samtalet får ju vara att det är korrekt kopplat och du vill ha konsumenthjälp med ett potentiellt fel på deras produkt.

Angående att byta termostat: har själv bytt denna Ebeco-termostat mot senare modeller flera gånger. Har då också bytt givarkabel. Men givet samma resistans så är det inte omöjligt att det fungerar med samma kabel och en senare Ebeco-modell också. Även det kan man fråga deras kundtjänst om ifall man är osäker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ringde Ebeco kundtjänst. De var inte särskilt hjälpsamma. De hävdade att jag skulle ha ett garantibevis med ifyllda värden från installationen för att få ett nytt termostat på garantin. Det fick jag aldrig av byggfirman. Jag frågade om de inte kunde se på serienumret som jag hade att termostaten kanske var av en dålig batch, men nej de var oresonliga. Jag vill knappast köpa ett nytt dyrt ebeco termostat utan att veta om de blivit bättre.

Jag hade även tidigare ett läckage på en tre år gammal kökskran från FMM. Efter kontakt med deras kundsupport så kan man tala om verklig hjälpsamhet. De skickade en ny kran utan att kräva kvitto och jag sände tillbaka den gamla.
 
M Matsn skrev:
Ringde Ebeco kundtjänst. De var inte särskilt hjälpsamma. De hävdade att jag skulle ha ett garantibevis med ifyllda värden från installationen för att få ett nytt termostat på garantin. Det fick jag aldrig av byggfirman. Jag frågade om de inte kunde se på serienumret som jag hade att termostaten kanske var av en dålig batch, men nej de var oresonliga. Jag vill knappast köpa ett nytt dyrt ebeco termostat utan att veta om de blivit bättre.

Jag hade även tidigare ett läckage på en tre år gammal kökskran från FMM. Efter kontakt med deras kundsupport så kan man tala om verklig hjälpsamhet. De skickade en ny kran utan att kräva kvitto och jag sände tillbaka den gamla.
Tråkigt med sådant bemötande, men det är ju korrekt att de kräver det pappret för att deras garanti ska gälla.

Men, du skriver att den är två år gammal. Din reklamation är mot byggfirman dit du kan reklamera i tre år. Har de gått i konkurs kan du
även reklamera i andra led. En garanti är ett frivilligt åtagande mellan företag och konsument till skillnad från reklamation. Detta är ju av allt att döma fel på själva termostaten.

Ebecos garantipapper är viktigt för det krävs som sagt för att kunna åberopa deras garanti vid fel som kräver att man bryter upp golvet etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.