Hej,

Jag har köpt några LED Downlights och letar nu efter en driver som stödjer Zigbee.
Det är dessa downlights; http://www.hidealite.se/Produkter/I...in_LED/1511439-1998396.html?variantId=1998337

Effekt Armatur (W) 2,5
Konstantström (mA) 700
Drivdonsmodell Konstantström

Är lite förvirrad av skilladen mellan konstantström och konstantspänning och har därför lite svårt att hitta en driver med Zigbee som kan fungera till dessa.

Kan inte hitta någon driver med Zigbee i någon svensk butik..

Skulle denna kunna fungera?
https://www.alibaba.com/product-det...a2700.7724857.normalList.6.4ec11581MRqgny&s=p

Och i så fall.. vågar man lita på ett noname brand från Alibaba?



Tacksam för svar!
 
Du ska titta på följande parametrar
- Konstant ström eller konstant spänning. Detta måste stämma överens, och båda lampa och drivdon anger konstant ström så det är ok är.
- Värde på strömmen vid konstant ström. Detta värde måste också stämma överens exakt. Lampan vill ha 700 mA. Det skulle gå med lite mindre men inte mer. Drivdonet är en aning oklar på denna punkt då det står 700 och 1050 mA lite blandat och jag ser inget val man kan göra. Eventuellt är det ställbart, har inte läst så noga, och är tyvärr inte intresserad av att försöka tyda informationen hos denna typ av webbhandlare.
- Effekt. Här behöver drivdonet kunna ge en högre effekt än den sammanlagda effekt hos alla lampor som kan vill driva med samma drivdon. Verkar ok är då drivdonet uppger 54 W vilket tillåter många lampor av den modell du tittat på.
- Man kan i vissa fall även behöva titta på spänningen även när det handlar om konstant ström, dvs den högsta spänning som drivdonet kan ge.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De har klippt in specen från tre olika drivare i texten verkar det som. På prylen står det för hög ström.

Med tanke på el och brandriskerna skulle jag nog rekomendera att köpa den här typen av prylar på ett seriösare ställe.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska titta på följande parametrar
- Konstant ström eller konstant spänning. Detta måste stämma överens, och båda lampa och drivdon anger konstant ström så det är ok är.
- Värde på strömmen vid konstant ström. Detta värde måste också stämma överens exakt. Lampan vill ha 700 mA. Det skulle gå med lite mindre men inte mer. Drivdonet är en aning oklar på denna punkt då det står 700 och 1050 mA lite blandat och jag ser inget val man kan göra. Eventuellt är det ställbart, har inte läst så noga, och är tyvärr inte intresserad av att försöka tyda informationen hos denna typ av webbhandlare.
- Effekt. Här behöver drivdonet kunna ge en högre effekt än den sammanlagda effekt hos alla lampor som kan vill driva med samma drivdon. Verkar ok är då drivdonet uppger 54 W vilket tillåter många lampor av den modell du tittat på.
- Man kan i vissa fall även behöva titta på spänningen även när det handlar om konstant ström, dvs den högsta spänning som drivdonet kan ge.

Tack för utförligt svar!
Har inte lyckats hitta något drivdon med varken Zigbee eller Z-wave,

Om jag kör detta drivdon; https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-dc-minijolly-uni

Finns det då någon "smart" dimmer jag kan använda tillsammans med den?
"Kan styras från ett eller flera ställen via återfjädrande tryckknapp, via potentiometer, via 1-10V eller bus-/KNX-system via aktor."
 
Vet tyvärr inte. KNX kan nog kallas för smart men jag tror inte du gillar prislappen. Zigbee är visserligen ganska nytt så där kommer det kanske fler produkter. Men Z-wave har ju funnits ett tag utan att det tillkommit speciellt många drivdon som pratar det språket. Oklart varför.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Dessa borde kunna styras av en Philips Hue gateway.

[länk]
Har fastnat på denna flera gånger - men den verkar vara 1050ma istället för 700ma.
Går det att använda en 1050ma driver för 700ma-lampor på något vis?
 
Drivdonet hos Conrad ger 900 mA enligt bruksanvisningen. Det är en ovanlig ström, så det är märkligt att det är den enda variant som finns (hos Conrad). Visst går det att bränna bort 200 mA via en last parallellt över samtliga lampor i kedjan men det är synd att behöva göra så.

Din andra kombo med Nexa och Xerolight använder traditionell dimringsteknik på primärsidan av drivdonet. Alla sådana lösningar avråder jag ifrån. Du ska ha ett drivdon för konstant ström med inbyggd dimmer som styrs externt via t.ex 1-10V.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vet tyvärr inte. KNX kan nog kallas för smart men jag tror inte du gillar prislappen. Zigbee är visserligen ganska nytt så där kommer det kanske fler produkter. Men Z-wave har ju funnits ett tag utan att det tillkommit speciellt många drivdon som pratar det språket. Oklart varför.
Ja, mkt konstigt. Nu finns det redan 1098 träffar på Alibaba för LED driver och Zigbee, men bara 3 för Zwave...
 
K Karl1 skrev:
Projektet stannade lite, men nu hittade jag denna:
[länk]

Skulle den fungera?
Nice. Stödjer den även push-dim? Priset är ju rätt saftigt så det kunde ju motiveras..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.