Det finns också Kress, jag tror dom är gjorda i Tyskland, men bara upp till 1050W.
 
Är inte 1050 watt litet väl smått?
 
Boschs 1600W är väl rätt populär i bord/CNC- installationer men den är väl inte direkt billig.
 
Tack för tipset.
Jag skall forska litet om den.
 
Det är den jag har, som kräver man måste bygga en egen brytare för att nyttja den i egen fräslyft. Den är billigare dock.

H heimlaga skrev:
Är inte 1050 watt litet väl smått?
Jag tyckte det, men jag är inte så insatt hur mycket kraft man behöver så jag nämde det ifall det ändå skulle ha funkat.
 
Då blev Boschen betydligt mindre intressant. Jag är illa rädd att en hembyggd elektrisk anslutning lik din inte skulle klara en arbetarskyddsinspektion.
 
Ja du jag har inte ens byggt någon koppling, då jag hade den i bordet så använde jag fräsens egna bas monterad i bordets skiva på undersidan.

Har dock demonterat mitt fräsbord och gjort det till ved för några månader sen. Vet inte vad nästa steg blir.
 
Den externa kontakten på fräsmotorn är endast för lågspänning och uppfyller nog därmed de krav som finns på isolation. Högspäningsmatningen går ju direkt in i fräsmotorn och den där kontakten är endast till för att kunna ha manöverknappen i basen. Sedan är det ju lite jobb att få till det men några risker för personskada borde inte behöva skapas...
 
AEG har en 1400 watts version annars (MF 1400 KE), den har knappen på motorn. Jag önskar jag hade köpt den.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Skulle jag idag ersätta min 1600 i bordet skulle jag gå på en CMT7E.
 
Jag har som krav en separat, cylindrisk kropp som kan tas ur själva basen. Jag tror Heimlaga har liknande krav men kanske inte av samma orsaker som mig. Därför valde jag mellan Boschen och AEG'en.
 
Ja så är det.

Motorn behöver inte vara cylindrisk men den skall gå att montera utan fotplatta.
 
Så här ser AEG:n ut

AEG fräsmaskin monterad på en svart INGRA fräsplatta med inställningsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har AEG för kvalitet nu för tiden?

Förr var de ju proffsmaskiner men jag har inte sett någon nyare AEG maskin i händerna på yrkesfolk. De ser misstänkt billiga ut.
 
Om någon skulle vara intresserad av extern brytare till en Bosch 1600 hittade jag för ett tag sedan denna video efter lite sökande, mot slutet finns schema på knappen, inte provat själv ännu, fastnade på att göra listan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.