Hej!

Har en verkstad på 80 kvm och vill nyttja all golvyta jag har. Och då är tanken att få undan min kompressor (150kg) genom att svetsa fyrkantsprofiler till konsoler och sätta på väggen. Väggarna är av Leca block så frågan är vad som håller?
Jag vill ha något dämpande material mellan konsolerna och väggen. Typ gummi. Men vad kan jag skruva i väggen? Ska jag rent av köra bult rakt igenom?
Tacksam för tankar och idéer!
 
Åsa Lund
Frågan är om väggarna klarar skakningarna? Hur tjock är väggen och hur är den murad. Skulle tro du behöver ett stativ som går ända ner till golvet och upp till taket. Är ingen konstruktör så du får tyvärr leta vidare.
 
Jag tror också mer på ett stativ än konsoler som hänger på väggen.
 
Jag tycker av erfarenhet att man ska vara mycket försiktig med att hänga upp kompressorer på väggar eller att ställa dem på takkonstruktioner. Förutom rena hållfasthetsöverväganden brukar vibrationerna sprida sig på väldigt oönskade sätt. Kompressorer jobbar med frekvenser som gör att ljudvågorna lätt samverkar med olika byggnadskomponenter.
 
Det kanske går att hänga upp den under taket, i takstolarna?
Bygga en liten plattform somm hängs i rundstål kanske.
Så högt upp som möjligt, så du kan utnyttja golvytan under.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanske går att hänga upp den under taket, i takstolarna?
Bygga en liten plattform somm hängs i rundstål kanske.
Så högt upp som möjligt, så du kan utnyttja golvytan under.
Häng den i fjädrar för ljudets skull.
 
Hej!

Tack för alla svar! Jag håller med er. Det blir till att bygga en lekstuga på utsidan till den rackaren så får den roa sig bäst den vill. Isolera och sätta en ventil så det kommer ut en gnutta värme till den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
L loosegoose skrev:
Hej!

Tack för alla svar! Jag håller med er. Det blir till att bygga en lekstuga på utsidan till den rackaren så får den roa sig bäst den vill. Isolera och sätta en ventil så det kommer ut en gnutta värme till den.
I vårt förråd har vi en frostvakt med enkel kupévärmare som håller plus fem grader. Ventil är inget jag hade vågat lita på
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I vårt förråd har vi en frostvakt med enkel kupévärmare som håller plus fem grader. Ventil är inget jag hade vågat lita på
Den ska klara några minus men det är ju förnämligt om det är plus. Mest rädd för att kondensvattnet ska frysa.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I vårt förråd har vi en frostvakt med enkel kupévärmare som håller plus fem grader. Ventil är inget jag hade vågat lita på
Man måste ta hänsyn till att kompressorer dels suger i sig en del luft och att de behöver kylning med luft. Liten hundkoja med frostvakt för kompressor utomhus är inte helt trivialt att lösa.
 
Åsa Lund
mattiasp mattiasp skrev:
Man måste ta hänsyn till att kompressorer dels suger i sig en del luft och att de behöver kylning med luft. Liten hundkoja med frostvakt för kompressor utomhus är inte helt trivialt att lösa.
Inte alls så jag menade. Menade att ventilen i väggen verkade lite lite för att få det frostfritt i utrymmet.
 
L loosegoose skrev:
Hej!

Tack för alla svar! Jag håller med er. Det blir till att bygga en lekstuga på utsidan till den rackaren så får den roa sig bäst den vill. Isolera och sätta en ventil så det kommer ut en gnutta värme till den.
Som någonskrev, sätt in en frostvakt.
Se till att det blir lätt att tömma kondensvattnet.
Snyggt med en kompressorhus utanför :)
 
  • Gilla
loosegoose
  • Laddar…
Låt hyllans yttre del hänga i undertaket. Gummitassar på kompressorns fötter istället för hela hyllan gummiupphängd. Kompressor monterad på hylla i ett garage med diverse verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Låt hyllans yttre del hänga i undertaket. Gummitassar på kompressorns fötter istället för hela hyllan gummiupphängd.[bild]
Din ser ut att vara en 50-literstank, med en vikt på ca 70kg.

Med tanke på att TS skriver att kompressorn väger 150kg så lär det vara en kompressor med ca 200liters tank, tex
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=50&category=52
eller
https://verktygsboden.se/kolvkompressorer/kompressor-75-hk-180-l
Så behövs kraftigare doningar än ditt.
 
G Glad_Amatör2 skrev:
Låt hyllans yttre del hänga i undertaket. Gummitassar på kompressorns fötter istället för hela hyllan gummiupphängd.[bild]
Det var ingen dum idé. Men blir mer och mer övertygad att håll klumpen på marken. Vill inte få nån överraskning från ovan. :)


Demmpa Demmpa skrev:
Din ser ut att vara en 50-literstank, med en vikt på ca 70kg.

Med tanke på att TS skriver att kompressorn väger 150kg så lär det vara en kompressor med ca 200liters tank, tex
[länk]
eller
[länk]
Så behövs kraftigare doningar än ditt.
Sant! 180 liter är den på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.