Vi bygger nytt hus som ska bli klart i feb. När vi kikade in senast så hade de kaklat i köket. Vi beställde kakel hela vägen upp till tak och så här ser resultatet ut.

Vi förväntade oss att de skulle sätta kakel hela vägen upp till tak och köra utan taklist i kök. Men det var inget som diskuterades. Entreprenaden ställde inte många frågor.

Nu med resultatet framför oss så känns det lite konstigt att man lämnat 2-3 cm mellan kakelplattorna och taklisten. Men det kanske är så här det borde se ut? Rummet fortsätter ut till höger och där kommer vi att ha taklist så det kanske blir knasigt att avsluta med taklisten i "köksdelen".

Skulle ni (som har lite sinne för design) vara nöjda med det här?
 
  • Nytt kök under konstruktion med vitt kakel upp till en taklist, köksö och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med nyligen kaklade väggar och ett mellanrum mellan kakel och taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel i kök installerat upp till en taklist med en 2-3 cm lucka mellan kakel och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser bra ut, hellre så än kapade bitar upptill.
 
  • Gilla
icengaard och 3 till
  • Laddar…
Tycker också att det ser bra ut, kapade bitar brukar inte se lika bra ut då de kommer ha olika höjd som syns väl, som det är nu har man avslutat med en rak linje.
 
tommib
Det hade sett rätt märkligt ut om taklisten bara slutar mitt på väggen. Om skåpet med ugnen hade gått ända upp till tak hade det varit mer rimligt. Då hade man också kunnat gå med kakel hela vägen upp till taket. Som det är nu tror jag att det hade sett konstigt ut med smala kakelremsor under listen.

Synd att ni inte pratade mer med entreprenaden. Denna typ av "fel" är egentligen inte fel utan bristande kommunikation. Jag gissar att det inte stod något i ritningen om exakt hur detta skulle utföras.

Apropå sinne för design så hade jag aldrig valt att göra som ni gjort. Som sagt, om skåpet hade gått hela vägen till tak så hade det varit mycket enklare att avgränsa köket och ha en annan design där. Utan att se hela kakelsättningen är det svårt att säga något om hur fogarna hamnat men min personliga åsikt är att de har gjort enklast möjliga istället för att beräkna ett mer harmoniskt utseende och slippa de smala bitarna runt fönstret.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut, andra alternativ är sämre.
 
J Behörig Installatör skrev:
Jag tycker det ser bra ut, andra alternativ är sämre.

Och då menar jag inte att detta är det minst dåliga alternativet.
 
tommib
J Behörig Installatör skrev:
Och då menar jag inte att detta är det minst dåliga alternativet.
Om du trycker på de tre prickarna i hörnet kan du redigera dina inlägg. Då slipper du skriva två på rad när du kom på något mer ;)
 
Givet att man vill ha högskåp som inte går hela vägen upp, kakel i köket och taklist i en annan del av rummet tycker jag att det ser väldigt bra ut.

Jag får lite ont i ögonen av att diskhon inte är centrerad under fönstret i stället...
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det var snyggt med taklist högst upp. Så har jag gjort i mitt kök också.
 
Tycker även jag att det ser fint ut. Vi har med lister på bottenvåningen och utan på ovanvåningen då det e snedtak. Men hus sätter sig så jag hade gärna haft lister uppe med då det blir små sprickor mellan tak o vägg . Så var glad för listen
 
Det är en del annat som ser konstigt ut, men det gör det bara för att det inte är klart.

Med gardiner, hyllor kryddor fönsterbräda blommor etc kommer det se mycket bättre ut.

Som svar på frågan: Nej det ser inte konstigt ut.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag får lite ont i ögonen av att diskhon inte är centrerad under fönstret i stället...
Och inte över underskåpet heller ser det ut som.
 
Är ju lite knepigt att få diskho att centrera både med fönster och bänkskåp om bänkskåpet inte centrerar mot fönster, men bilderna kanske ljuger då de är tagna i vinkel.
 
Tycker det ser bra ut.
 
A AndersS skrev:
Är ju lite knepigt att få diskho att centrera både med fönster och bänkskåp om bänkskåpet inte centrerar mot fönster, men bilderna kanske ljuger då de är tagna i vinkel.
Så därför gjorde man den ocentrerad mot båda så att ingen känner sig förfördelad.....;)
Kan ju vara att bilden ljuger lite också, svårt att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.