Då jag tänkt installera LED downlights och dra lite ny el i taket så tänkte jag reglar upp undertaket, dra elen och sedan montera fast gipsskivorna. Hade tänkt mig ett djup på reglarna runt 4-5 cm. De jag undrar sen är hur bred reglarna ska vara och om ni kanske kan rent av länkt till en produkt på Byggmax jag kan använda mig av. Bor nämligen granne med dom :)
 
För tak brukar man vilja ha lite bredare att skruva i. Jag skulle föreslå 2st 28x70 eller vanliga 45x45.
 

Bästa svaret

Jag har precis gjort den operationen.
Reglade upp cc30. Mestadels 45x45 men satte 70x45 där gipsskivorna möts så att det fanns gott om stöd bakom båda skivor.
Fick dit slangarna för elen innan så vid montering av reglarna jackade jag ur ca 20mm där de korsar slangen. Skruvade sen med 35mm gipsskruv så finns ingen risk att råka skruva in i slangarna.
En annan variant är att skruva två lager 28x70 lagda korsvis. Då behöver man inte jacka ur för elen utan kan trä i den i mellanrummen.

Var noggrann när du mäter upp cc-mått och skruvar reglarna. Satte vanligt gips då jag ville ha det helt slätt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hur ska reglarna fästas in i bjälklaget?
 
S Stuff skrev:
Jag har precis gjort den operationen.
Reglade upp cc30. Mestadels 45x45 men satte 70x45 där gipsskivorna möts så att det fanns gott om stöd bakom båda skivor.
Fick dit slangarna för elen innan så vid montering av reglarna jackade jag ur ca 20mm där de korsar slangen. Skruvade sen med 35mm gipsskruv så finns ingen risk att råka skruva in i slangarna.
En annan variant är att skruva två lager 28x70 lagda korsvis. Då behöver man inte jacka ur för elen utan kan trä i den i mellanrummen.

Var noggrann när du mäter upp cc-mått och skruvar reglarna. Satte vanligt gips då jag ville ha det helt slätt.
Underbar info, precis vad jag var ute efter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.