G
Hej är på G och ska installera bergvärme har tagit in lite olika offerter från olika företag borrhålet tycks hamna på ca 230m enligt offerterna frågan lyder vad är det som bestämmer djupet av hålet desto djupare desto bättre ? Eller hur funkar det ?
 
Man brukar säga att svenskt urberg ger 40-50W eller 150-160kWh per meter borrhål så man måste borra så djupt att den energi du ska ta ur hålet "finns där" (dvs den energi du förbrukar för uppvärmning och varmvatten). Dock är detta ingen exakt vetenskap eftersom vattenflödet i hålet påverkar detta i stor omfattning.

Men, till någon gräns är det bättre med ett djupare borrhål. Värmepumpen kan då jobba med lite varmare köldbärarvätska och blir därmed lite effektivare (högre verkningsgrad). Dumt att snåla med borrdjupet.

Man ska också tänka på att det är sk aktivt borrdjup som är relevant, dvs den nivå dit grundvattnet når. Jag hade tex 16m ner till grundvatten så även om man borrade 160m här så är det 144 nyttiga meter jag har (hade då).
 
  • Gilla
Garanti
  • Laddar…
G
Okej tack för förklaringen något man borde man tänka på något speciellt innan man slår till och installerar bergvärme det lutar åt IVT bergvärmepump något jag som konsument borde tänka på tips mottages
 
Det viktigaste är att anlita en bra installatör.
 
Har för mig att IVT kräver betalda servisar för att garantierna skall gälla..
 
Det går ju att skriva spaltmeter om detta men kort skulle jag tänka på:

1. ta in flera offerter, och någon extra för det fabrikat du tillslut väljer.
2. Jag skulle vilja ha en dimensionering som ger 100% energi och effekttäckning, dvs inget eltillskott behövs
3. Har man tagit hänsyn till hur ditt befintliga värmesystem ser ut? Gamla element är gjorda för höga framledningstemperaturer och då är värmepumpen mindre effektiv. Ibland föreslår man därför att man byter ut element eller kompletterar med fläktkonvektorer. Kan vara en bra kontrollfråga till leverantörerna - svamlar dom kan du köra kortlistan lite kortare.

Nibe, IVT, Thermia är rätt lika kvalitetsmässigt, så välj i första hand den firma du får bäst förtroende för.
 
G
Ja dom 3 första men frågan är ju hur man vet om installatören är okej eller inte
 
G
En fråga bara vad klassas som hög framlednings temperatur på radiatorkretsen?
 
Ca 55 grader.
 
"Högtempsystem" = Klena ledningar, enkelradiga radiatorer utan konvektionsplåtar, största delen om inte allt av värmeavgivningen sker med strålning. höga temperaturer tex 80/60 men följd av låga flöden.

"Lågtempsystem" = "Höga" flöden, större ledningar, enkel eller flerradiga radiatorer med konvektionsplåtar. Värmeavgivningen strålning/ konvektionen beroende framledningtemp. Låga temperaturer typ 55/45.

Sen finns det ju en blandning självklart. Ved/Oljesystem som kör ut höga temperaturer fast med grova stålrör och stora sektionsradiatorer som passar utmärkt till bergvärme. De du ska se upp med är högtempsystem. Kan kräva höga temperaturer så värmepumpen storknar.
 
G
IVT Greenline HE C11 någon som har erfarenhet tankar och ider om denna ? Dock rätt ny tror jag
 
Lite lullull med att den kan köra hårdare när elen är billig om du kör Tim debitering men detta kräver också en ganska stor ackumulator tank för att fungera i praktiken samt en överdimionerad bergvärme och borrhål.
Samt att du i övrigt anpassar dina vanor till att tvätta, diskmaskin etc på natten
Sedan är detta nog den gamla on/off tekniken så pumpen borde vara rätt billig, låg COP.
 
Hur djupt man behöver borra beror också på var i landet huset ligger? Stor skillnad på t.ex. Blekinge och Norrbotten. Dels för att det, naturligtvis, kan bli kallare i Norrbotten men också vilken effekt per meter man kan ta ur borrhålet.
 
B
Kolla in Viessmann också, grym kvalitet. Och sätt en bufferttank så pumpen får gå lite längre
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Mycket bra förslag. Grymt märke. Fantastisk tekniksupport.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.