Delvis demonterat ekgolv med synlig höjdskillnad mätt med tumstock mot grovt betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har i min lägenhet en liten hall på ca 1,2x2m där det idag ligger ett ekgolv som är uppreglat med träreglar direkt mot betong. Betongunderlaget är mycket grovt fördelat med ca 3cm höjdskillnad mellan toppar och dalar.

Jag vill byta ut detta ekgolv mot klinkers och funderar på hur jag ska åstadkomma ett bra underlag för stenplattorna.

Min första tanke var att ta bort alla regler och flytspackla, men då utan behöver komma upp ca 10cm från den nedre betongen har jag förstått att det kanske är för mycket för att flytspackla. Någon tyckte att jag skulle regla upp golvspån och flytspackla på det. Vad tycker ni på byggahus? Kanske finns det smartare metoder. Jag har aldrig lagt klinkers förut så är öppen för tips.

Tack på förhand
 

Bästa svaret

Ta bort allt, lägg eps och flytspackla på det
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Låter vettigt! Tack
 
BirgitS
Kom ihåg att kolla med föreningen/styrelsen var gränsen mellan ditt och deras ansvarsområde är för det kan vara så att reglarna tillhör deras område och då får du inte ta bort dem utan lov samt att det behöver säkerställas att ljuddämpningen till grannen under inte blir sämre (inte kul om grannen börjar klaga och du måste riva upp allt).
 
Inga problem med föreningen vad gäller reglarna. Det känns ju också rimligt att 10cm betong + klinker borde ljuddämpa minst lika bra som ett tunt trägolv på träreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.