Hej,

Har en äldre toalett med golvvärme som vi aldrig fått att fungera. Flyttade in 2011 och det är en äldre variant (se bild)
Öppet elektriskt termostatfodral på badrumsvägg som visar kretskort och förinställningsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vit termostat för golvvärme på kakelvägg med inställningsskala och rött ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag sätter på golvvärmen så efter ca ett dygn så är det enda som händer att golven bara är kalla istället för svinkalla men det är fortfarande väldigt kyligt på toaletten.

Kan det hjälpa att byta termostat?

När jag vrider på termostaten så går det igång en röd lampa när jag kommer till 2 på en skala till 6.

Nån som har en idé?
 
Utifrån beskrivningen hjälper det nog inte att byta termostat.
Om golven går från svinkalla till bara kalla verkar termostaten fungera. Läge 1 är svalast och läge 6 är varmast. Att dioden tänds när ni vrider till 2 indikerar att givaren fungerar. Om det var min golvvärme skulle jag ställa in den på 5 eller 6 och vänta ett dygn. Lägg gärna en vanlig termometer på golvet så ni ser om/att något händer.
Golvvärme är en trög värmekälla så låt det ta tid.
En annan sak som påverkar är isolering runt golvet. Är det yttervägg eller betongsula med dålig isolering kanske effekten inte räcker till.

Edit
Det kan såklart vara termostaten som är trasig men prova enligt ovan först så kanske det löser sig utan inköp;)
 
Satte på den igår kväll, men försätter köra nåt dygn till så får vi se. Golven är nog inte vidare isolerade tyvärr så det kan ju vara det.
 
Fortfarande samma resultat. Vad återstår att göra då?
 
Stäng av strömmen och koppla ur ledningarna ner till själva golvvärmeslingan och mät hur många ohm det är.
 
Eller mät spänning på utgående plint när termostaten indikerar att värme är till. Det har visat sig att i många fall är det reläet som lämnar in.
Iakttag försiktighet när du gör mätningen.
 
Lånar denna tråd då jag har en exakt likadan golvvärme termostat.

Min är dock fungerande, men vill byta ut den då den har gulnat samt i dagens termostater finns olika program för energibesparande åtgärder.

Vad är det man behöver undersöka när man ska byta termostat?

Tack på förhand!
 
J
ingenting den känner bara lufttempen och är för 230V , går att byta mot annat fabrikat rakt av som känner lufttempen , men det med diverse energibesparande detaljer som du säger , var sitter den , i bad ,sov ,kök ,allrum , det är så att om du tänker nattsänkning så kommer det att bli kallare på golvet och det tar tid att värma på , bäst är då att ha en något lägre temp dygnet runt
 
Finns det ingen NTC-givare på den jag har nu?

Nattsänkning någon grad med rätt tider borde göra något på förbrukningen med bibehållen komfort. Om inte så får jag iallafall en vit och fin i matchande med strömbrytarna.
 
J
Troligtvis inte om man ser i den , då ska det vara någon tunn kabel ansluten , det är något på dom två sista neråt men svårt att se , kan vara en givare som sitter i golvet , syns inget fabrik,modell så något schema för att se om det är golvgivare på den är svårt . Men då får du lätta på den från väggen och se om det går ner någon tunn ledning till golvet .
Är det så , prova med att känna om den går att dra upp , ta det lite försiktigt , då går det att sätta en vanlig termostat som har dom funktioner du tänker på . och givare för golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.