Har precis blivit med hus igen och det finns en bastu. Alla säkringarna urskruvade till aggregatet vilket jag trodde hade att göra med att förra ägaren verkar ha använt bastun som torkrum. Skruvade i säkringarna till aggregatet men inget händer det finns en lampa som jag gissar mig till ska tända till när det är igång men inget händer.
Jag kan ju inte lista ut hur man ska kunna ta sig in för att mäta heller så om nån vet hur man tar sig in i den så att jag kan försöka börja felsöka.
Gammalt härke men det kan ju gå att få liv i det om man har tur så att man kansek kan få basta hemma för oddsen att få köpa in ett nytt är tyvärr små
 
  • Gammal bastuaggregat med urskruvade säkringar i ett träbeklätt rum, ej igång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta frontpanelen ser ut att sitta med tre/fyra skruvar.

Där elkabeln kommer in bör det sitta en/två skruvar.

Kolla på märkplåten vad det är för modell, sök sedan på nätet på modellbeteckningen och ”manual” så får du nog träffar på inkopplingsmanual.
 
J
I ikeo skrev:
Jag kan ju inte lista ut hur man ska kunna ta sig in för att mäta
Vad vill du mäta , det sitter ett vred med timmer den kopplar in dom sista 2 timmarna , klickar termostaten , det sitter en skruv i nederkant ,ta bort den och vik panelen bakom sitter en massa kablar till timmer och termostat , finns det spänning där så får du lägga dig på rygg , Det sitter plåt på undersidan med två skruv i framkant , gångjärn på plåten , kolla in överhetningsskyddet som sitter där som en svart bakelitbit , har du tur så går det att trycka på mitten och då ska det klicka till
Det fanns ÖH-skydd i engångs med , vet inte vad som sitter där var lit olika på årsmodell
 
thx nu har jag nåt att försöka mig på imorgon. steg ett är ju att komma fram till vart elen kommer in och verifiera att det kommer ström till den. överhetnings skydd tänkte jag inte ens på att det borde finnas ett. om jag har otur så är det ju så enkelt att den är trasig och det är därför säkringarna var bortagna. Det är ju ett dödsbo så det är lite svårt att fråga föregående ägare om varför det ser ut som det gör.
 
Kan tyvärr inte beskriva hur du ska skruva men det har ändå med aggregatet att göra.
Du har väl inte sett något liknande som på denna bilden? http://farm6.static.flickr.com/5018/5490551026_691b13b44e.jpg
Det är asbest. Anledningen till att jag varnar är att jag har sett nåt liknande på ett (vad jag tror) liknande tylö-aggregat.
 
J
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det är asbest.
Det är inte asbets på ledarna , ber om ursäkt men måla inte gubben på väggen och ut skrämselhicka i världen
Det är RHH -kablar och isoleringen består av värmetålig silikon med en värmetålig väv som yttre skydd , skulle det vara en form av asbets så skulle det vara förbjudet att sälja RHH-kablar
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Det är inte asbets på ledarna , ber om ursäkt men måla inte gubben på väggen och ut skrämselhicka i världen
Det är RHH -kablar och isoleringen består av värmetålig silikon med en värmetålig väv som yttre skydd , skulle det vara en form av asbets så skulle det vara förbjudet att sälja RHH-kablar
Jag förstår. Själv gillar jag inte att ge sådana varningar, men gör jag det inte blir jag orolig för de som kanske träffar på det. Jag får väl sluta varna :(
 
J
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag får väl sluta varna
Inte det är frågan om , materialet är inte bra det vet vi , men det är under vissa förutsättningar det är dåligt , det med att det är livsfarligt är nog att ta i , men inte att förringa något så är det ofarligt där det finns så länge som det inte rörs eller bearbetas .
Så var inte ledsen för det , men troligtvis är du påverkad av någon annan och lite uppskrämd , men vi behöver inte gå djupare här med detta , det finns för många trådar på forumet som behandlat det , och det brukar aldrig sluta utan fortsätter i evighet .
Vi du och jag är sams ändå i ämnet ;), kanske jag mera i den praktiska delen
GOD FORTSÄTTNING PÅ DIG
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
nja asbest är jag inte direkt orolig över jag vet riskerna och när det är farligt. När den gäller den här så är det mest damm och inget annat. Abesten finns i pannrummet och så länge som ingen rör den så är den säker.

Men efter att ha plockat med aggregatet en stund nu så har jag hittat ett fel iallafall och det verkar vara tiduret i den som har gett upp.
Det kommer ström fram till det men trots att den är på och tickar så släpper den inte igenom nån ström.
Så frågan är kan man koppla förbi den eller är det bara dumt?
Sen vet jag ju iofs inte om det finns fler fel i den eller inte
 
J
Inget ovanligt att dom ger sig , dom ger kontakt dom sista 2 timmarna av kopplingstiden , det finns andra att köpa så ingen fara , tas lämpligt från tylö så det blir rätt typ
 
Jag hade köpt ett nytt tidur till aggregatet, eventuellt extern panel.
Tiduret är bla för att man inte ska glömma basun på.
 
I ikeo skrev:
Det kommer ström fram till det men trots att den är på och tickar så släpper den inte igenom nån ström.
Har du den inställd på de 2 sista timmarna då? Det är bara under den tiden, som det ska vara " till" - resten av tiden är bara för förinställning.
 
japp har haft den på max tid och det kommer fortfarande ingen ström genom tiduret.
Känns som att det tar för mycket tid att hållas med den här tid som jag inte har just nu.
Nån som vet om Harvia är ok? ser att både Hornbach och k-rauta har ett par st som borde vara lagom stora för strax under 2000 och bägge finns hemma i varuhusen som inte ligger alltför långt bort.
 
I ikeo skrev:
japp har haft den på max tid och det kommer fortfarande ingen ström genom tiduret.
Känns som att det tar för mycket tid att hållas med den här tid som jag inte har just nu.
Nån som vet om Harvia är ok? ser att både Hornbach och k-rauta har ett par st som borde vara lagom stora för strax under 2000 och bägge finns hemma i varuhusen som inte ligger alltför långt bort.
Den ska inte vara tillslagen vid " max tid" !
Det brukar bara vara de två sista timmarna, som den är aktiverad. Exempelvis, du ställer den på 3 timmar. Då kommer den att vara avslagen den första timmen och sedan vara påslagen i 2 timmar innan den åter slår av. Prova att ställa den på bara 1 timme eller dra upp den till 5 timmar och dra tillbaka till en 1/2 timme.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.