Helt ny här men läst trådar av och till de senaste åren.

Har, som många andra, fått Festool virus. Tänkte mitt hobbysnickeri skulle innehålla följande:

Innehar:

· Festool Sänksåg T55 REBQ plus

· Festool Rotex 150 FEQ Ed 16

· Festool Damsugare CTL-mini

· Festool Sticksåg PS300 Eq plus

· Bosch GCM10 SD

· Bosch GTA 2500

· Bosch GLL 3-80 P

· Bosch mottagare LR6

· Dewalt 7491 ink bord

· Stanley Kompressor(50l)

Inköpslista

· Festool Rotex 90

· Festool Domino 500 Q-set

· Festool DOMINO KV SYS D8

· Festool DS 4/5/6/8/10 BU SET

· Festool Multifunktionsbord MFT/3

· Festool OF 1400 EBQ-Plus-FS

· Festool Kombismygvinkel FS-KS

· Festool Rälsanslag FS-OF

· Festool SYS-MFT Fixing-Set SYS-MFT-FX-Set

· Festool KAP-/GERSÅG KS 120 REB-SET-UG KAPEX

· Aerfast Kompressor paket AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS

· Bosch GLM 50 C Avståndsmätare

· Bosch BT 150 Laserstativ


Frågor:

1. Eftersom det är en önskelista, ser ni något som saknas eller är i överflöd?

2. Tänkte byta ut Bosh Kap/Gersåg mot KS 120 – vettigt?

3. Tänkte byta ut kompressor Stanley mot ett Aerfast paket med Senco spikpistoler, prisvärt? Har dyckertpistol från Meec idag och är inte speciellt imponerad.

Sannolikt kommer allt inhandlas på samma gång för att optimera inköpspris, får se om det slår väl ut. Vill ha möjligheten att flytta och packa ihop verktygen därför ser jag fördelar med paketlösningarna som Festool erbjuder.

Kommer mest användas att bygga på huset samt inbyggnadsmöbler som passar i ett 20-tals hus.
 
Det ser väldigt komplett ut.

Mitt favoritverktyg är HKC55, ett mysigt verktyg.
 
L LIF74 skrev:
Eftersom det är en önskelista, ser ni något som saknas eller är i överflöd?
Ska det snickras något i massivträ saknar jag rikt o o planhyvel och bandsåg på listan.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag rekommenderar att du först av allt införskaffar en burk med antifestoosis-piller, finns receptfritt på ett apotek nära dig! :p

Så här skulle jag har gjort, snabbt nedklottrat, om jag inte hade obegränsad budget:

1. Köp när behov uppstår. Inköp på nätet fr Tyskland/Storbrittanien brukar vara billigast.
2. Byt ej ut Bosch-kapen mot Festool, om du inte ser något problem
3. Ta bort de två stora domino-paketen för från listan och införskaffa dominos efter behov
4. Köp Domino XL istället, beroende på vilka behov du förutser. Det finns tredjeparts adapter för mindre dominos om du ibland skall använda 6mm eller mindre dominos (med reservation för ev adapter-påverkan på maskinen)
5. Jag antar det är MFT/3-setet du vill ha?
6. Styrskenor av olika längd - jag har en 1250 och en 1900 vilket fungerar bra för mina behov
7. CMS-moduler för att kunna köra OF1400 och TS55 i bord. Efter att ha kört detta själv hade jag idag dock köpt ett separat fräsbord, inkl maskin, av annan modell och använt OF 1400 för handhållen fräsning.
8. Reservera större budget för handverktyg, såsom stämjärn, hyvlar, mät, tvingar, sågar osv osv osv

Vad du skall göra kan jag tyvärr inte uttala mig om, vi är alla olika och har olika behov.;)

Edit: som OlaC nämner, med planhyvel som första prio. Själv riktar jag med handhyvel och har ingen bandsåg, något som dock vore önskvärt
 
Skulle nog vilja komplettera listan med en CTL-26 eller bättre om du tänkt använda den som byggdammsugare, och ev sålt av minin och skaffat en CTL-SYS som smidig maskin för småjobb.
 
Jag rekommenderar också piller mot Festoolosis.

Tycker att du skall använda pengarna på helt annat vis för att få största möjliga användbarhet.
 
H heimlaga skrev:
Jag rekommenderar också piller mot Festoolosis.
….
Det finns flytande motmedel som är mycket effektivare och dessutom snabbverkande …
 
Det är en godartad åkomma, finns i nivåerna, Fesoofil, Festoonist och Festoopat.....
Det behöver inte botas, tvärt om...det finns inget botemedel...:love:
 
Tack Mikrokatten för ditt svar!

1. Köp när behov uppstår. Inköp på nätet fr Tyskland/Storbrittanien brukar vara billigast.

- Det är så det är tänkt. Billigaste jag har hittat är på Rubart.de (bara Festool, annat är de dyra på)

2. Byt ej ut Bosch-kapen mot Festool, om du inte ser något problem

- Är inte missnöjd alls med Boschkapen, vet dock inte hur exakt den är. Köpt begagnad av byggfirma. Tas nog bort från listan....

3. Ta bort de två stora domino-paketen för från listan och införskaffa dominos efter behov

- Tänkte komplettera till paketen allt eftersom det används. Ingår inte nödvändiga verktyg i KV-SYS för möbelbygge?

4. Köp Domino XL istället, beroende på vilka behov du förutser. Det finns tredjeparts adapter för mindre dominos om du ibland skall använda 6mm eller mindre dominos (med reservation för ev adapter-påverkan på maskinen)

- Antog bara att den var för stor och otymplig. Vet ingen som har heller men skall absolut titta in på den.

5. Jag antar det är MFT/3-setet du vill ha?

- Stämmer.

6. Styrskenor av olika längd - jag har en 1250 och en 1900 vilket fungerar bra för mina behov.

- Får som hur behov uppstår framöver

7. CMS-moduler för att kunna köra OF1400 och TS55 i bord. Efter att ha kört detta själv hade jag idag dock köpt ett separat fräsbord, inkl maskin, av annan modell och använt OF 1400 för handhållen fräsning.

- Absolut värt att se över

8. Reservera större budget för handverktyg, såsom stämjärn, hyvlar, mät, tvingar, sågar osv osv osv

- Det finns mer såklart i det lilla snickeriet. Tvingar har jag börjat fylla på men har idag inga limknektar. Får adderas på nästa lista...:)

Edit: som OlaC nämner, med planhyvel som första prio. Själv riktar jag med handhyvel och har ingen bandsåg, något som dock vore önskvärt

- Det kommer säkert upp delar där det behövs men tycker de är så dyra i förhållande till vad jag tror jag behöver använda det till. Tittade på en D27300 och tyckte den var dyr.
 
L LIF74 skrev:
Det kommer säkert upp delar där det behövs men tycker de är så dyra i förhållande till vad jag tror jag behöver använda det till. Tittade på en D27300 och tyckte den var dyr.
Jämfört med budgeten för alla dom där festoolprylarna är utgiften för hyvel och bandsåg en fis i rymden. Du får en bra begagnad hyvel för 5-10k och bandsåg för 5k.

Men som jag skrev, ska du snickra av skivmaterial typ färdig limfog så behövs varken hyvel eller bandsåg. Ska du snickra av massiva plankor från brädgården kommer du inte ens till ruta 1 utan hyvel och bandsåg (eller större justersåg).
 
Redigerat:
Ja jag säger ungefär det samma.
Maskinerna på listan är väldigt specifika för ett väldigt smalt användningsområde. Så smalt att de absolut inte täcker den bredd som ett hobbysnickeri behöver ha för att vara så nyttigt att det känns motiverat att hålla på. I alla fall jag skulle snabbt tröttna på att inte kunna snickra det som behövs just då.

Mitt förslig till maskinlista blir ungefär såhär:

-Behåll din Bosch kapcirkelsåg. Det går att kontrollera om den sågar rakt och det går sannolikt att reparera eller justera om den glappar eller sågar litet snett.
-Bordscirkelsåg. Helst en som står på golvet och går på trefas och har bord av gjutjärn. Ejca L18 och Rapid och Wadkin Bursgreen 10" AGS är tre sågar i lämplig storlek för hobbysnickeri.
-Rikt/planhyvel.
-Pelarborrmaskin
-Våtslipsten och smärgel att vässa verktyg på. Äldre Kirunaslipen och liknande brukar finnas på Blocket för bra priser.
-Batteriborrmaskin
-En rejäl klassisk snickarbänk
-En sats grundläggande handverktyg av god kvalitet som du kan utöka efter behov.
-Fler handhållna elmaskiner efter behov när behoven uppstår.
 
Ola C Ola C skrev:
Jämfört med budgeten för alla dom där festoolprylarna är utgiften för hyvel och bandsåg en fis i rymden. Du får en bra begagnad hyvel för 5-10k och bandsåg för 5k.

Men som jag skrev, ska du snickra av skivmaterial typ färdig limfog så behövs varken hyvel eller bandsåg. Ska du snickra av massiva plankor från brädgården kommer du inte ens till ruta 1 utan hyvel och bandsåg (eller större justersåg).
Du har helt rätt Ola C, mina nu planerade aktiviteter innebär nästan alla skivmaterial från färdiga limfog. Det enda projekt, möbelmässigt, som inte är av skivmaterial har jag tänkt använda byggsågen och få så nära som möjligt sedan slipa in det sista. Har dock adderat, sedan igår, bevakning på blocket efter planhyvel...:).

Ser idag inte behovet av bandsåg, men det kan ju ändras snabbt. Vad gäller kostnad så har jag, efter att plockat bort 120 Kapex landat på en offert på söder om 40 k vilket jag tycker känns som ett bra erbjudande. Som hos många andra så motiveras inköp av verktyg genom att göra arbetet själv så det går förhållandevis fort.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Tack för ditt svar Heimlaga. Allt är väl definitionen på hobbysnickeri. Just nu drivs det av projekt jag ser framför mig vilket kan vara en liten naiv syn men då finns det ju alltid möjlighet att utveckla innehavet....:)

<Behåll din Bosch kapcirkelsåg. Det går att kontrollera om den sågar rakt och det går sannolikt att reparera eller justera om den glappar eller sågar litet snett> - Håller med. Den blir kvar.

<Bordscirkelsåg. Helst en som står på golvet och går på trefas och har bord av gjutjärn. Ejca L18 och Rapid och Wadkin Bursgreen 10" AGS är tre sågar i lämplig storlek för hobbysnickeri.> - Hoppas nog att min DWE 7491 duger.

<-Pelarborrmaskin > - Ser ingen användning för den i nuvarande plan men skall absolut bevakas för kommande projekt.

<-Batteriborrmaskin> - Finns redan

<-En rejäl klassisk snickarbänk> - Har nyligen blivit erbjuden en sådan och ser över hur jag skall ta om hand den. En stor bjässe om jag kommer ihåg rätt.


<-En sats grundläggande handverktyg av god kvalitet som du kan utöka efter behov.> - Helt rätt, har nog en del att komplettera listan med här.


<-Fler handhållna elmaskiner efter behov när behoven uppstår.> - Det är ju det roliga att leta efter verktyg som kan förenkla och förverkliga ens ideer.
 
Microkatten
Jag har varken bordssåg av gjutjärn, rikthyvel, pelarborrmaskin, kirunaslip eller en klassisk snickarbänk och ändå är jag ganska motiverad och håller fortfarande på. Tänk vad olika vi kan vara. Om man nu vill kunna packa ihop och flytta prylarna som TS vill så är ju inte stora gjutjärnsmaskiner lämpligt. Men oavsett så skall man alltid lyssna på @heimlaga, som har lär mig otroligt mycket här på forumet!

Några fler tankar:

1. Arbetsbänk. Antingen en klassisk snickarbänk eller t.ex MTF/3, båda har sina för- och nackdelar. Jag har MFT/3 vilket för mig var det bästa köpet, mobil och flexibel, men hade gärna haft en rejäl snickarbänk också (inte istället för MFT/3).

Kombismygvinkel FS-KS har jag inte saknat, jag använder en liten japansk smygvinkel för 12€, bara där sparar du 800kr! :p

2. Rikthyvling, antingen med maskin eller med handhyvel. Jag har valt handhyvel. Hade gärna haft en stor, rejäl rikthyvel, under förutsättning att jag hade plats och inte behövde meka med den. Inte aktuellt just nu, och D27300 hade jag inte köpt. Dessutom är handhyvlar användbara i alla möjliga sammanhang, så du lär ju skaffa några ändå. Och så är de små och behändiga.

3. Planhyvling. Här är det enklare att hitta bra, nya mindre maskiner till vettigt pris. Jag har en Makita 2012NB, fungerar bra, kan hittas för under 6000kr

4. Såga. Din nuvarande bordssåg och sänksåg fungerar säkert bra. Bandsåg är viktigt, även om jag klarat mig utan hittills. Samt en massa handsågar av olika sort.

5. Dammupptagning. Jag har CTL midi, fungerar ok, men det är ju inte den starkaste maskinen. Köp den ohemult dyra evighetspåsen om du inte redan har det.

5. Borra/skruva. Med batteridrivna borr- och skruvdragare kommer man långt. En pelarborrmaskin har jag inte saknat.

6. Fräsa. Jag har klarat mig bra med OF1400, handhållen och i CMS, tillsammans med det lilla justerbordet.. Finns några detaljer med CMS, t.ex avsaknad av spår och fininställningar, som gör att jag nu hade valt en annan bordslösning. Kom ihåg budget för frässtål.

Jag har även rälsanslaget FS-OF, men faktiskt inte använt det. För några dagar sedan behövde jag fräsa rakt med handhållen OF1400, och använde istället kopierring och en rak brädbit som mall, gick lika bra. FS-OF kostar ju inte enormt mycket, men många bäckar små...kopiering är nog mer användbar. Dessutom ingår redan FS-OF i ditt angivna OF 1400-ebq-plus-fs set, tillsammans med styrskena och frässtål. Jag hade köpt OF 1400 utan dessa saker, du får ju en 1080 skena med MFT/3 och frässtål kan du säkert köpa billigare annorstädes och med 12mm skaft.

7a Slipa verktyg. Jag slipar främst stämjärn och hyvelstål, vilket går bra manuellt med vattenstenar, vilka ju inte tar någon plats alls. Annars är väl Tormek populärt.
7b Slipa arbetsmaterial. Jag har en Festool ets 125, har inte saknat fler varianter. Har du verkligen behov av en 90-rotex, köp den. Annars, om du inte redan har en, så hade jag hellre prioriterat ett multiverktyg (Fein o likn), både för slipning och andra saker.

8. Domino. Detta är en dyr specialmaskin, vad skall du ha den till? :rofl: XL var faktiskt en av de första maskiner jag köpte, tillsammans med TS55, och jag har aldrig ångrat det köpet en sekund. Festools bästa skapelse, och en glädje att använda.Jag har t.ex. gjort ett antal hyllor, tv-ställ, tving-förvaring, tappar och slitsar på fönsterkarmar med den. Absolut inte nödvändig för de flesta, men en guilty pleasure för mig.

Nej, KV-SYS är inte nödvändigt för möbelbygge, det är bara lite mer avancerade domino-kex som möjliggör att fogen kan delas. Eftersom dessa och andra domino-set kostar tusentals kronor så tycker jag det är böttre att köpa när behov uppstår, annars riskerar du att 5000 kr bara ligger och samlar damm

/en sjuk Microkatt som behövde lite distraktion i sjuksängen
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S
https://www.blocket.se/vi/81819693.htm

Exempel enligt Heimlagas spår.
Portabla byggsågar har inte alls någon vettig precision och här finns dessutom justerbord.
Tar ju så klart mer plats men det finns mindre också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.