H
Är det verkligen tillåtet att förbränna och förånga material med stort innehåll av kväve- och svavelföreningar. Är ju i högsta grad miljöskadligt. Jämfört med vad som är tillåtet för vedeldarna verkar det ju absurt!
Vid ett klubbhus på järvafältet såg jag en betydligt miljövänligare lösning. En rätt stor 380V centrifugalfläkt var kopplad till sittbrädan med en brytare och såg till att sprida avfallet på bakomliggande åker.
Annars tycker jag väl, att ids man inte sköta en mulltoa så passar man nog bäst in i en stadslägenhet.
 
Jag har bekanta som för en tid sedan installerade förbränningstoalett isf frystoa.
Det är so far en energibesparing, en sanitär förbättring, och askhanteringen är en baggis.
Att se till att det finns "kaffefilter" på toaletten är inte svårare än att se till att det finns toalettpapper, och att lägga ner ett papper innan man gör sitt är en vana man snabbt övar in. Det har aldrig varit kapacitetsproblem, ens med 6 personer under flera dagar.
Angående utsläppen vid förbränningen så har jag inte reflekterat på svavelutsläpp, men det vore intressant med någon studie kring detta.

Annars gör jag tummen upp för förbränningstoaletten.
 
Jag är fundersam om Cinderella avger störande lukt, eftersom den lär brumma på ganska mycket om den går 50 minuter per användning. Vi har nuvarande mulltoa-skorsten/fläktrör ut mot den lilla förbipasserande vägen, och det hade ju onekligen varit en aning trist om förbränningsdoften skulle sänka utekvaliteten. Är det någon som har egna erfarenheter av användning och kan ge ett svar baserad på egen doftupplevelse?
Vet ni också om det tar tid att få tillstånd från kommunen för det om man tidigare har haf t mulltoa och om man behöver alls tillstånd.
 
När mina föräldrar skulle välja toalösning till vår sommarstuga, ca 1962 så var det helt nytt med förbränningstoa. De åket till återförsäljaren som lovade en demo. Min pappa var lite "elak" han tog med sig lite mat ur vårt kylskåp som ändå skulle slängas,bla en grillkorv. Detta testades i förbränningstoan.

Efter en halvtimme så var korven vackert grillad , men visade inga tecken på att försvinna. Det blev ingen affär. Jag kommer fortfarande ihåg händelsen, var 4 år gammal då.
 
Jag har hört både positiva och negativa erfarenheter av förbrännngstoaletter. En del tycker det funkar jättebra utan några som helst skötsel- eller luktbekymmer, andra klagar över el- eller gasförbrukningen och ett tredje parti tycker att det luktar stekt bajs i hela grannskapet vid användning.
 
Som med allt annat. Det finns både bra och dåliga förbränningstoaletter.
Ni som funderar, kolla efter CE märkning och att den har katalysator.
Äldre modeller hade inte katalysator och lukten blev därefter :(

Förbränningstoalett är hygienskt men har ett något dyrt sätt att behandla fekalierna :)

Själv skall vi satsa på den gamla väl beprövade separationstoan (typ Separett el. Eco-dry)
 
Jag instalerade en förbränningstoa i familjens fritidshus i våras.
Under dom 30 år stugan som är byggd på 1800-talet varit i familjens ägor har det använts två olika typer av mulltoa, frystoa och en toa som svetsade ihop påsar med skit i, hela tiden har det som tur är funnits ett gammalt hedeligt utedass. Jag måste säga att förbränningstoan Cinderella är otroligt bra, dyr men värd varenada krona. Vi var som mest 5 vuxna 2 tonåringar och 2st 6-9 åringar och alla var mycket nöjda med toan.
Det luktar inget alls om toan, jag var till och med uppe på taket och sniffade medans förbränning pågick.

Det bästa av allt är att det inte ens luktar något på toaleten medans behoven utförs eftersom utsugningsfläckten suger ut alla odörer. För första gången i mitt liv slapp man hålla andan om man behövde uppsöka toan direkt efter brossan:)
Man slipper t.o,m skit på kanten eftersom påsen täcker kanterna, ingen mer toaborste behövs.
 
Redigerat:
Undrar om ni vet om en frystoa verkligen är luktfri? Man ska inte behöva någon ventilation alls enligt reklamen? Hamnar både urin och fekalier i den påsen man använder? Och hur mycket kostar det i ström?
 
Vi kommer att behöva byta ett gammaldags toasystem och funderar på förbränningstoa. Har läst här om det mesta av synpunkter. Vi har en liten undran: kan man kura åt sig ett bidrag någonstans ifrån, c:a 30 "papp2 är ju en del.
Hälsnignar och en god fortsättning.!
 
Cheesen
swecul swecul skrev:
jo jag har ju bara 2-kammarbrunn och ska jag göra om det hela till nån typ av separett etc, så krävs det ju fortfarande en avfallshantering som jag helst slipper.

Bekvämligheten tycker jag är likvärdig med alla andra icke-vattentoaletter, nån form av hantering krävs ju.

I alla andra möjliheter jag sökt så krävs en avfallshantering som är betydligt mer kostsam än denna.

Har jag räknat orimligt el dyl så får ni gärna rätta mig.

Mvh / Martin
Såg denna på en mässa för några år sen. I ditt fall tror jag det kan funka. Blir väldigt lite avfallshantering av den lösningen om jag förstått konceptet rätt.
http://www.aquatron.se/hem/
 
R
B B BUS skrev:
Jag instalerade en förbränningstoa i familjens fritidshus i våras.
Under dom 30 år stugan som är byggd på 1800-talet varit i familjens ägor har det använts två olika typer av mulltoa, frystoa och en toa som svetsade ihop påsar med skit i, hela tiden har det som tur är funnits ett gammalt hedeligt utedass. Jag måste säga att förbränningstoan Cinderella är otroligt bra, dyr men värd varenada krona. Vi var som mest 5 vuxna 2 tonåringar och 2st 6-9 åringar och alla var mycket nöjda med toan.
Det luktar inget alls om toan, jag var till och med uppe på taket och sniffade medans förbränning pågick.

Det bästa av allt är att det inte ens luktar något på toaleten medans behoven utförs eftersom utsugningsfläckten suger ut alla odörer. För första gången i mitt liv slapp man hålla andan om man behövde uppsöka toan direkt efter brossan:)
Man slipper t.o,m skit på kanten eftersom påsen täcker kanterna, ingen mer toaborste behövs.
Udda hobby "Det luktar inget alls om toan, jag var till och med uppe på taket och sniffade medans förbränning pågick. " ;)

Har grannar som har förbrännings toaletter, och de verkar nöjda.

Till separett går det att köpa en kamin för att förbränna det hela.
 
Redigerat:
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Har nu använt en Cinderella Förbränningstoa i över 11 år i vårt fritidshus, och måste säga att jag är mycket nöjd. Det ända som gått sönder är 1 st utsugsfläkt (ca 800 kr) och startknappen (ca 400 kr/styck) har bytts två gånger. Reservdelar skickades från grossisten (och reparationen gjorde jag själv. Har aldrig behövt anlitat reparatör eller servat toan mer än jag kan göra det själv som tex, brukar jag ta ut toan och skölja genom katalysatorn med varmvatten varje sommar. Även om den kostar 30 000 kr att köpa in idag så om man slår ut det på över 10 år är den rätt billig med tanke på att det inte är några fasta avgifter utan kostar bara då den används:)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.