Ja, antingen har man en sigande fläkt som drar ut luften i botten. Dels sekundärluft durekt till förbränningskammaren dels luft vis vedutrymmet. En panna med tryckade fläkt funkar på samma sätt. Men där sitter trycker fläkten in luftu stället. Men pannan funkar på samna sätt.

Jag visste inte om 50Wh/m^2 skulle tolkas som 50W/m^2.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Jag visste inte om 50Wh/m^2 skulle tolkas som 50W/m^2.
Vad blir den praktiska skillnaden tycker du? :)
 
Det är en stor skillnad på effekt och energi. Menade du energi per dygn, timme eller någon annan period? Det framgick inte. Men du är definitivt inte värst i tråden.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det är en stor skillnad på effekt och energi. Menade du energi per dygn, timme eller någon annan period? Det framgick inte. Men du är definitivt inte värst i tråden.
Jag vet att jag använde fel enhet, jag undrade bara vad du tyckte :)

Det är faktiskt i sammanhanget ingen större skillnad på effekt och energi när vi pratar uppvärmning av ett rum :)
Det är däremot givetvis olika enheter som inte skall förväxlas.
 
M
Och just det - vi kanske intr ska besudla även den här tråden med den diskussionen, finns säkert en bättre tråd för det.

Jag är dessutom lite dålig på ämnet så det blir nog mest lektion för min del.

Bättre att vi pratar om det roliga i att elda på ett vettigt sätt!
Men nu fattar jag i alla fall ditt koncept med att elda fram en glödbädd när jag förstod hur pannan fungerade.
 
Staffans2000
Jag har också en panna med tryckande fläkt. Det absolut enklaste sättet att "tända på", är att lägga i några vedträn innan det brunnit ut helt. Därefter stänger du draget och sadlar om till kolmilare. När det är dags för nästa brasa, är det bara att lägga i en äggkartong eller annat lämpligt i den undre luckan så att lågorna brinner upp i ditt vedmagaasin. När det efter cirka en minut tagit sig, stänger du den undre luckan och drar i spjällspaken som tvingar gaserna neråt. Klart!
Att det är en stor fördel att elda ofta som "JOJO" rekommenderar, kan jag inte hålla med om. Själv eldar jag var andra till tredje dag utan problem. Jag vill faktiskt rekommendera motsatsen till "JOJOs" tipps. Min erfarenhet är att pannan blir effektivare ju varmare den blir, kan jämföras men äldre bilar där man fick choka dem i början.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag håller med Daniel, i en sån här diskussion måste man kunna skilja på effekt (= energi per tidsenhet, tex W) och energi (tex kWh). ”kilowatt per timme” är en enhet för förändring i effekt (inte så användbar)

Om vi antar att hela 1500l går från 85 till 40 grader på 11h motsvarar det:

P = m * Cp * deltaT / tid = 1500kg * 4.17kJ/kg/K * 45K / 11h / 3600s/h = 7.1kJ/s = 7.1kW

För 150+150m2 med 15cm isolering i vägg, -10 grader ute samt ev lite varmvattenproduktion är det, åtminstone i mina ögon, inte helt orimligt effektbehov. Men jag har begränsad erfarenhet av att ta källare i beaktning...
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
@Viktor_F, tror att du begår ett av de klassiska felen.
Beroende på var värmeuttaget sitter på acken, men om detta sitter i toppen OCH skiktningen i acken funkar så har resten av acken ungefär samma temperatur som returen har. Och om skiktningen fungerar så är det en mycket distinkt skiktningsgräns.

Så för att kunna räkna på hur stort energiuttaget har varit så behöver vi veta:
Hur långt ifrån toppen sitter värmeuttaget
Hur långt ifrån toppen mäts temperaturen
Vad är returtemp till ack
Vad är temp vid bottentermometer som lägst innan ny eldning påbörjas
Ungefär var går skiktgräns (brukar man kunna känna genom att röra div oisolerade delar på acken)

Sen får du gärna förklara vad du räknat fram? Är det genomsnittseffekten eller vad?
 
Absolut, jag antog att det var medeltemperatur för hela vattenvolymen som TS menade med: ”Laddat tanken till ca 85° i topp och botten från 40°”. Vid avslutad eldning och båda termometrarna visar 85 är det nära sanningen. Sen efter urladdning är det, helt korrekt som du skriver, svårare att få fram en medeltemperatur av vattenvolymen beroende på skiktningen. I räkneexemplet så antog jag ingen skiktning och 40 grader för allt vatten (vilket förmodligen är i underkant - TS får gärna kommentera). Om TS har varmare i toppen än 40 grader blir naturligtvis effektuttaget lägre (och japp, det är medeleffektuttaget som räknas ut så).
 
V Viktor_F skrev:
Absolut, jag antog att det var medeltemperatur för hela vattenvolymen som TS menade med: ”Laddat tanken till ca 85° i topp och botten från 40°”. Vid avslutad eldning och båda termometrarna visar 85 är det nära sanningen. Sen efter urladdning är det, helt korrekt som du skriver, svårare att få fram en medeltemperatur av vattenvolymen beroende på skiktningen. I räkneexemplet så antog jag ingen skiktning och 40 grader för allt vatten (vilket förmodligen är i underkant - TS får gärna kommentera). Om TS har varmare i toppen än 40 grader blir naturligtvis effektuttaget lägre (och japp, det är medeleffektuttaget som räknas ut så).
Toppen hålls varm (över 80 grader) i 7 timmar och sjunker sedan kraftigt den sista timmen tills shunten står helt öppen. Man kan väl anta att det finns en skiktning då. Skillnad mellan vad som shuntas ut till radiatorerna (ungefär 45 grader) och returen är inte många grader, kanske tre. Kör cp på steg 1.
 
Einar b Einar b skrev:
Skillnad mellan vad som shuntas ut till radiatorerna (ungefär 45 grader) och returen är inte många grader, kanske tre.
Om du har så lågt delta T över radiatorerna ska du nog lägga ner lite tid på att justera upp det. Då får du dessutom längre "gångtid" på acken.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Nja, det finns inte särskilt mycket att vinna på att få upp difftemperaturen. Det kommer att resultera i attdet behövs en högre framledningstemperatur, och det är inte mycker mer värme det går att krama ut ut tankarna. Nu går det ju att hålla god värme även när tanken gått ner ganska långt i temperatur.
 
Tre graders skillnad låter väldigt lågt. Har du noggran mätning av temperaturerna med (mot omgivningen) välisolerade temperaturgivare/termometrar?

Jag skulle också föredra att försöka få ner returtempen för att kunna utnyttja acktankens lagrade energi bättre och därmed elda mer sällan. Verkningsgraden på pannan är dålig i upptändningsfasen (tänk chokead bil som någon sa, och jämför även röken ur skorstenen under upptändning och när det brinner för fullt...) Du har 26kWh till att ta ut mellan 40 och 25 grader på 1500l vatten...
 
  • Gilla
Einar b
  • Laddar…
Men om radiatorena ska ge samma effekt måste framledningen då vara 15grader högre och balansen på systemet mycket god. Jag har fått riktigt låg returtemperatur iblandnär jag shuntat ut 60 grader fart behovet varit rellativt lågt, så att alla termostater näst intill har stängt. Men det räcker med att någon ratiator är lite mer öppen för att returtempersturen ska sticka iväg. Jag jagar i alla fall inte lägre returtemperatur, även om det skulle vara optimalt.
 
Delat läger här med retur temp! Jag vill gärna optimera radiator temp om det finns mer energi att hämta ur tanken men detta kan jag inte mycket om. Finns det någon bra tråd som behandlar det? Det finns en möjlighet att stigar röret inte går in i tanken så högt som det borde och isåfall lämnar en del varmt vatten i toppen, det skall jag undersöka imorgon. Måste bara hitta något spjut liknande att sticka genom polyuretanen för att hitta kanten till toppen. Tanken är rund ifall någon undrar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.