Måste byta en syllstock på min stuga. För plaaneringens skull undrar jag en sak när det gäller att lyfta huset. Mot väggen skruvar man ju en regel som man sedan lyfter med en domkraft. Kan den regeln skruvas med några rejäla franska skruvar eller måste det vara genomgående gängade rundstavar som man skruvar fast med muttrar?

Nej, jag ska inte göra det själv.
 
J
Svårt när du byta stocken , går inte att fästa i den och väggens konstruktion är nog lite klen samt ytterväggen står på stocken .
Den måste göras trycklös , troligtvis måste du hitta alla reglar i väggen som står på den , då går det fästa med fransk och trycka upp delar av huset med att fästa en planka 45X 220 i dom
 
R
Skall dy byta syll utifrån eller inifrån?
Stående eller liggande panel?
mm. mm.
 
  • Gilla
granede och 1 till
  • Laddar…
Det låter som om han talar om en timra.
Då skall det vara genomgående bultar.
Fast om man kommer åt med domkrafter under syllen eller kan trä en stump järnbalk under syllen och lyfta med en domkraft i var ända av järnbalken då klarar man sig ofta utan de där fastbultade battingarna.
 
Hm. En järnbalk under syllen? Förstår inte riktigt?
 
Om det finns någon ventilationsglugg eller liknande i stenfoten kan man trä in en meterlång bit järnbalk där så den går under syllen och sätta en domkraft under var ända. En domkraft inne i huset och en utanför.
 
Någon ventilationsglugg finns förstås inte.

Problemet är att jag ska bygga badrummet just där syllen är dålig. Det var en timmerman här och gjorde en kvartssulning, han sa att det dög bra, men jag är skeptisk, jag tycker syllen verkar allmänt slut med lokala rötskador.

Badrummet står i ett hörn, går ca 3 m utefter den skadade syllen, blir ca 1.40 brett mot en helt frisk syll. Det går inte att lyfta i knuten och hjälpa till med en följare precis där badrummet slutar?
 
Redigerat:
Om syllen skall bytas skall det ske före du börjar med badrumet. Annars river du sönder fuktspärrarna då du börjar lyfta.
 
Nja, väggarna är inte i lod, så badrummet byggs så att det är en låda utan kontakt med väggarna.

Således: Det går inte att lyfta i knuten och hjälpa till med en följare precis där badrummet slutar?
 
I så fall går det..... men jag skulle likväl byta syllen först. Syllbytet går hälften snabbare och blir bättre när man kommer åt från båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.