Jag tänkte måla fönstrena i en annan färg än vit, men frågan är om man även målar insidan i den färgen, eller målar man vitt på insidan????
 
Vitt på insidan! :)
 
Vi har kört grå fönster både karm och båge, insida och utsida. Vi tycker att det blir väldigt bra, men tänk på att välja en färg som kan passa in mot inredning och naturen utanför.

Smaken är ju som baken, vi hade först tänkt köra tvåfärgsmålning men det skulle bli lite väl dyrt, vi ville inte ha vita utsidor så då fick det bli helgrått. Jag skulle inte göra annorlunda om jag hade möjligheten att göra om det, inte ens om det var samma pris.
 
Kalle12: om man nu väljer vitt på insidan av ett kopplat fönster, var målar man vitt? insidan på innerbågen/hela innerbågen/både innerbågen och insidan av yttre bågen?

detaljfråga, men ändock så viktig...
 
Vi målade hela innerbågen(?) vit medan den yttre målades grön.
Detta så att det gröna resp vita inte skulle lysa igenom på in resp utsidan.
Dessutom det enklaste sättet att slippa försöka sig på att få snygga skarva mellan de olika färgerna...
 
Jag har målat allt på bågarna vitt utom utsidan på ytterbågen. Dessutom har jag målat grått på insidan av innerbågen i ett rum där detta passade bättre än vitt. Det är lite pilligt med flera olika färger på samma båge men det blir snyggt.
 
Precis. Normalt sett målar man bara utsidan i "utsidefärgen" och resten i vitt eller färgen som ska vara på insidan.
Men det är ju lättare att måla båge för båge - nackdelen blir ju bara att man ser bägge färgerna när fönstret står öppet... :)
 
Vi har ljusgrått både inne och ute (alltså ingen avvikelse, men inte VITT som är standard). Huset är gammalt och passar bra med den bleka grå färgen.
 
Tackar för era svar... Nu återstår det bara en veckas väntan på fönstrena...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.