Hej! Jag tog över ett hus efter fadern i höst och värmesystemet är något jag funderar mycket på. Huset är ett egnahemshus byggt på 80 - talet med tegelfasad 150 m2. Källare under hela bovåningen med ett sovrum, wc, dusch och bastu, tvättstuga, garage, pannrum samt 20m2 vedlider. Källaren är ca 120 cm under jord förutom gaveln där garage och vedlagret finns. 5 cm styrox under plattan.
Taket isolerat med 25cm ullskivor, väggar 15cm isolering tror jag.
Idag värmshuset med en finsktillverkad panna på 35 kw max effekt av märket Veda. Ackumulatortanken är på 1500 liter, det påstår pappa men svår att mäta när den är sprut isolerad med polyuretan.
Jag tycker att tanken blir kall alldeles för fort, senaste tre dygnen var det minus 10° här och då räckte tanken endast åtta timmar. Laddat tanken till ca 85° i topp och botten från 40°. Tanken laddas med ett fullt ved ilägg plus några enstaka vedträn för att få tanken "full laddad". Pannan har stort vedutrymme på 155 liter och brinner ungefär tre timmar på ett ilägg. Alltså jag använder uppskattningsvis 180 liter ved minus outnyttjat utrymme mellan klabbarna för en laddning som räcker då totalt 11 timmar vid - 10° ute, inne 20°. Har planer på att köpa en till tank på 1500 liter och placera den i vedlagret och seriekoppla den från befintlig tank. I den befintliga tanken finns vv slinga som sedan är seriekopplad till vvb. Vi är för tillfället två i hushållet så varmvatten förbrukningen är inte så stor under de åtta timmar tanken är varm. Har shunt automatik som styrs via utomhusgivare, shuntar ut ca 45 gradigt vatten till radiatorerna vid minus 10°. Finns elgolvvärme som är på utöver en radiator i wc på övrevåningen.
Min största fundering är vart försvinner värmen? Eller är det en normal förbrukning under mina förutsättningar. Kan tilläggas att vid utetemperatur runt nollan klarar jag mig med en eldning per dygn.
 
Redigerat:
J
Du säger 80 i topp och 40 i botten , ska bli min ca 75 i botten . blir den det ?
 
J jojo123 skrev:
Du säger 80 i topp och 40 i botten , ska bli min ca 75 i botten . blir den det ?
Jepp jag laddar tanken till ca 85° i både topp och botten från ca 40° med lite över ett ilägg.
 
J
Från 85 ner till din retur ca 40 är det en diff på 45 X 1500L = ca 58 Kw och 58 Kw delat 8 tim är ca förbrukning på 7kw tim
lite mycket kanske , men beror klart på hur huset är isolerat , har du laddomat dom brukar vara på ca 72 C fast för laddning .
Det är inte en självcirk genom pannan från tanken , då kan det bli en avkylning via den
 
J jojo123 skrev:
Från 85 ner till din retur ca 40 är det en diff på 45 X 1500L = ca 58 Kw och 58 Kw delat 8 tim är ca förbrukning på 7kw tim
lite mycket kanske , men beror klart på hur huset är isolerat , har du laddomat dom brukar vara på ca 72 C fast för laddning .
Det är inte en självcirk genom pannan från tanken , då kan det bli en avkylning via den
Jo jag tycker det går åt mycket värme, vad brukar förbrukningen vara ungefär per m2?
Angående laddningen, jag mekade in en termisk ventil för några dagar sen som jag hittade begagnad, den är kopplad på stigaren från pannan så det blir ingen självcirkulation när panntemen går under 72. Förut fanns ingen riktig laddnings utrustning bara pump och 2 stigare varav den ena tillbaks till pannan och en kulventil på båda stigarna, det gick ganska enkelt att få upp panntemp men det blev självcirkulation då under urladdning om jag inte stängde röret till tank manuellt.
 
J
Einar b Einar b skrev:
vad brukar förbrukningen vara ungefär per m2?
Individuellt på hus , finns nog ingen parameter för det äldre hus mera värme , nyare mindre värme ,

Det med termisk ventil är bra då ingen självcirk blir , den stänger själv mot backflöde , jag har 1500L och det räcker i 1 1/2 dygn
vid - 10 , då är det ingen värme kvar , allt 20 C . Men jag har GV så returen blir bara 25 då , så min tank kan bottna rätt bra , vid - 16 får jag brasa fullt på kvällen och sätta 1,5 gryta på morgonen . har bara en 25 Kw panna , får stoppa in många ggr
 
J jojo123 skrev:
Individuellt på hus , finns nog ingen parameter för det äldre hus mera värme , nyare mindre värme ,

Det med termisk ventil är bra då ingen självcirk blir , den stänger själv mot backflöde , jag har 1500L och det räcker i 1 1/2 dygn
vid - 10 , då är det ingen värme kvar , allt 20 C . Men jag har GV så returen blir bara 25 då , så min tank kan bottna rätt bra , vid - 16 får jag brasa fullt på kvällen och sätta 1,5 gryta på morgonen . har bara en 25 Kw panna , får stoppa in många ggr
Så jag får bara gilla läget :) Angående mera tank volym så har jag en bekant som har en 1150 liters oisolerad tank med vv slinga i botten som jag tänkte förvärma min vv slinga med. Han vill ha 2000 spänn för den och själv har jag en 580 liters tank i ett uthus så den kostar inget förutom isoleringen. Kan jag serie koppla alla tre tankar och isolera själv eller är det bättre att satsa på en ny färdig isolerad tank men då kostar det mycket mera?
 
J
Jepp att gilla läget , det med tank/ar 2000kr för en tank på 1150 med VV-slinga inget fel pris , den går att bygga in med låda och isolering , sen hur man ska ladda dom är en smaksak , det är många bud om det . serie eller paralellt , samt urladdnig . det kommer du snart underfund med hur det framförs
35 Kw panna knske med 0,5 meters ved eller större är bra , det som en del vedare kanske inte tänker på är att pannan kallnar ner och kostar en del värme för att börja ladda , bäst är att göra som frälsis håll grytan kokande elda ofta
 
Einar b Einar b skrev:
Jo jag tycker det går åt mycket värme, vad brukar förbrukningen vara ungefär per m2?
En mycket grov siffra är 60-100W/m2 vid minus 20c. Linjärt blir det ca 2-3W/grad /m2 mellan +11 - minus 20.
 
En annan fundering, har någon byggt om från tryckande fläkt till självdrag? Det blir ofta kolminor den första halvtimmen om jag inte har upp inkast luckan först tills det tar sig ordentligt. Eller har någon tips på hur jag ska få igång pannan snabbt med tryckande fläkt? Det är förstås sämre drag innan skirstenen blir varm, har ett rostfritt rör i murstocken, 150mm.
 
Jag tycker att det blir väldigt svårläst med alla galna enheter.

Att det är 85 grader i toppen och 40 i botten säger väldigt lite om laddnibgsgraden. Har du fler termometrar eller är det bara topp och botten?
Det brinner påsamna sätt i pannor med tryckande och sugande fläkt.
De behöver i allmänhet liten brasa i botten för att få upp värmen i slutförbränningen. Så börja med en liten brasa innan du fyller upp pannan.
 
Redigerat:
M
Är inte speciellt duktig på pannor i sig, men om man vill ha bra fart på en brasa snabbt (och det vill du) så behöver du stapla veden lite luftigt, ha ett OK drag (det har du nog) och som Daniel skriver en liten lättantändlig brasa som toppad med stickor som är lättantändliga men brinner längre än tidningspapper.
Tändkuber av naturmaterial är faktiskt rätt underskattade, men i en panna så lär de behöva hjälp av stickor för att få fyr på allt.

Att du förbrukar 50Wh/m2 vid -10 låter kanske lite mycket, men allt hänger på hur tätt och isolerat huset är.
Äldre hus dimensionerar man ju efter 70-100W/m2 ungefär vid DUT som i västra Götaland är -18C.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det blir väldigt svårläst med alla galna enheter.

Att det är 85 grader i toppen och 40 i botten säger väldigt lite om laddnibgsgraden. Har du fler termometrar eller är det bara topp och botten?
Det brinner påsamna sätt i pannor med tryckande och sugande fläkt.
De behöver i allmänhet liten brasa i botten för att få upp värmen i slutförbränningen. Så börja med en liten brasa innan du fyller upp pannan.
Ja ja vet, jag är ingen modersmåls lärare haha.
För att förtydliga: Min eld rutin är att när toppen på tank är kall, alltså när shunten är fullt öppen (ca 40 grader) då börjar jag ladda tanken tills botten når minst 80 grader, sjärlvklart är då toppen minst 80 också oftast närmare 90! Angående mätare har jag bara två tyvärr en i topp och en i botten.
Ska prova med en liten tänd brasa i botten vid nästa eldning.
 
Nej, det ska inte vara staplat luftigt. En underförbränningspanna ska helst enbart brinna i en zon i botten. Så först gör man en liten brasa för att få en glödbädd där, sedan fyller man man pannan så tätt det går.

Jag har väldigt svårt att uttala mig om siffror när jag inte begriper viljen enhet ni egentligen menar.
 
  • Gilla
Viktor_F och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Nej, det ska inte vara staplat luftigt. En underförbränningspanna ska helst enbart brinna i en zon i botten. Så först gör man en liten brasa för att få en glödbädd där, sedan fyller man man pannan så tätt det går.

Jag har väldigt svårt att uttala mig om siffror när jag inte begriper viljen enhet ni egentligen menar.
Innebär det att man har en fläkt som drar ut röken undertill i en underförbränningspanna?

Vad är det för enhet som du undrar över? TS tycker att huset förbrukar mycket energi när det är -10 och att det då suger ut en 1500-literstank på X antal timmar. Någon ovan fick det till att det gick åt ungefär 7kW per timme vilket på 140m2 blir ungefär 50W/m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.