Värmen i vårt hus har blivit allt långsammare att reagera så man får ta täta svängar förbi termostaterna när utomhustemperaturen varierar.

Vi har elektrisk golvvärme i en del av huset och oljefyllda elradiatorer i en annan del. Alla rum styrs dock av samma typer av termostater, Microtemp MTC-1991 med tillverkningsdatum 18.93 (vecka - år gissar jag).

För att få snabbare och bättre styrning av värmen antar jag att det är dags att byta termostater. Vad bör jag då satsa på? Vad är bäst? Och vilka har bäst pris-prestanda? ;-)

Får man byta dem själv, eller ska man anlita en elektriker?

En Microtemp termostat för golvvärme, modell MTC-1991, med anslutna kablar och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Microtemp MTC-1991 termostat inställd på cirka 20 grader Celsius med en strömbrytare i off-läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Var är givaren monterad , i golvet eller var , vet du hur många slingr det är i varje rum 1 eller flera , då kan det finnas en kopplingsdosa för att koppla ihop fler slingor , kolla så det inte är bränt i en sådan , det med pendling av tempen kan vara olika saker ,samt hur mycken kw är dina slingor resp element , termostaten måste klara de effekterna
Vill du byta så gör det men en först den här mäter lufttempen
/www.vvsobygg.se/elektronisk-termostat-utv-ratt-10a-230v-flaktluftvarmare-frico.html?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Frico+TK10S+elektronisk+termostat

Samma med den här www.conrad.se/p/renkforce-tr-93-rumstermostat-utanpaliggande-1323079
Inga krångliga inställningar bara rakt av
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Bra frågor, jag måste dock gissa på svaren.

Jag tror att det bara är en slinga per rum. Rummen är väldigt små, mindre än 15 kvm vardera (hall, tvättstuga, tre sovrum, dusch) och i alla dem tror jag det är golvgivare (se bild ovan).

I det kombinerade kök/matrum/vardagsrum där det är oljefyllda radiatorer (2kW + 1kW + 1kW) tror jag det är en luftgivare (se bild nedan). Med tanke på att det är 3.6 kW termostater så verkar den här vara i underkant, eller hur?
. Närbild av en termostat med elektriska komponenter och kopplingar, använd i golvvärme system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Med så korta slingor så klarar termosterna det . värre med den på fotot , inte säker då inga uppgifter står så det syns men en del av av dom klarar 16 A , dina element är säkert 230V och termostaten med säkerhet är 1 polig så blir det gnistbildning när den kopplar ur med brända kontakter med följd , Är det termostater på dina element ? då ska du ställa dom efter behov och ställa den på väggen ca 4 C högre , en fråga till , är det något som småsmäller vid centralen när du ställer om termostaten
 
J jojo123 skrev:
är det något som småsmäller vid centralen när du ställer om termostaten
Inget smäller i centralen när termostaterna slår till. Alla termostater är av samma typ 3.2 kW, 16 A men enpoliga,
 
J
Hade du termostater på elementen så vrid upp den på väggen till max och justera på elementen , dom kommer då att arbeta var för sig och det blir en jämnare värme i det rummet , sen dom andra svårt att säga , är dom inte deffekta så blir det inte bättre av att byta dom ..Lägg en termometer på golvet se vad som händer när du ökar på termostaten ,kan ta några timmar eller ett dygn innan tempen i rummet stabiliserat sig
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Golvvärme blir ofta ganska vingligt med rumstermostat, helst om du har betongplatta, blir väldigt trögt, därför styrs ofta av utegivare efter ”kurva”
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
5
Se till å få med en jordtamp till nästa termostat om den behöver det, vilket saknas på den du har.
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
T Tumme_mitti_handen skrev:
Värmen i vårt hus har blivit allt långsammare att reagera så man får ta täta svängar förbi termostaterna när utomhustemperaturen varierar.
Du har alltså flera rum med varsitt enskild värmesystem i form av radiator med central rumstermostat? I samtliga rum säger du att de fungerar långsammare vilket jag tolkar som att du uppnår rätt temperatur men det tar längre tid än för 25 år sedan? Det verkar heller inte vara samma typ av radiatorer i alla rum och somliga är kanske bytta? Det jag egentligen undrar över är om vi ska leta efter något fel här eller om du helt enkelt vill hotta upp värmeregleringen? Huset kanske har blivit mer dragit än för 25 år sedan ;)

Jag kan nämligen inte peka på något som får ett sådant system att bli långsammare helt av sig själv, och att det blir likadant i samtliga rum. Verkningsgraden hos elradiatorer kanske kan ändra lite på sig men knappast så att det märks. Oljefyllda radiatorer är dock långsammare än direktverkande, det är ett faktum.

Termostater brukar ha en intern funktion som ger en långsammare reglering, men den funktion kan inte bara bli inkopplad av sig själv och jag ser heller ingen sådan anslutning på din termostat.

För att komma lite närmare lösning, innan du börjar spendera pengar, skulle jag försöka mäta driftscyklerna hos radiatorerna, dvs hur lång tid de är på och hur långt tid de är avstängda under sina cykler och hur dessa tider varierar under uppvärmningens gång. Och detta under olika scenarios som normala väderomslag med sänkt temperatur men även manuella fall där du vrider upp termostaten 10 grader t.ex. Detta ger svar på om elradiatorernas effekt räcker till eller om termostaten kan trimmas/bytas till att ge längre driftstider. Radiatorernas egna termostater förutsätter jag att du kollat.

Man vill i allmänhet inte köra radiatorer för hårt, dvs att de ligger på maxtemp. Det är det som är grejen med långsammare reglering i termostater. Man vill inte att radiatorerna ska bli glödheta i varje cykel utan att de duttar lite mer. Det kräver då högre totaleffekt hos radiatorerna.
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen och 1 till
  • Laddar…
Ahh, många bra frågor du har :)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså flera rum med varsitt enskild värmesystem i form av radiator med central rumstermostat? I samtliga rum säger du att de fungerar långsammare vilket jag tolkar som att du uppnår rätt temperatur men det tar längre tid än för 25 år sedan? Det verkar heller inte vara samma typ av radiatorer i alla rum och somliga är kanske bytta?
Hela huset renoverades och byggdes till 1993, några år innan vi köpte det, en liten enplansvilla på 126 kvm med öppen planlösning. Det är i det kombinerade kök/matrum/vardagsrum där vi tillbringar mest tid som man tänker på variansen i temperatur. Där kan det vara 18 grader en dag, och 22 grader nästa dag. Det rummet har oljefyllda radiatorer (2kW + 1kW + 1kW) som alla styrs med en gemensam rumstermostat och allt sattes in kring 1993. Varje radioator har också en termostat. Som det varit hittills har radiator-termostaterna stått på +26 och den gemensamma rumstermostaten på +21.

Efter råden från jojo123 ovan har jag gjort tvärtom för att testa, dvs. +26 på den gemensamma rumstermostaten och varje radiatortermostat står på +21. Har dock inte några slutsatser än.

I övriga huset som byggdes till vid renoveringen 1993 är det lagt elslingor i plattan. Varje rum har en egen rumstermostat som syns på min första bild. Alla dessa rum är små 7-15 kvm vardera.

Det är nog som du antyder, att om temperaturen sjunker i det väldigt stora rummet, så märks det även som en sänkning i de andra rummen (öppen planslösning, oftast alla dörrar öppna).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag egentligen undrar över är om vi ska leta efter något fel här eller om du helt enkelt vill hotta upp värmeregleringen?
Att temperaturvariationera blivit större känns som om något är fel, men det skulle inte skada om det gick att enkelt hotta upp värmeregleringen. Jag hoppades kanske att modernare rumstermostater skulle göra underverk med snabbare och "intelligent" styrning samtidigt som förbrukningen sjunker. Jag hoppas kanske på det omöjliga ;).

Alla termostater, både rumstermostater och radiatortermostater reagerar med ett knäpp och ev. tänd lysdiod när man vrider dem kring aktuell temperatur.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att komma lite närmare lösning, innan du börjar spendera pengar, skulle jag försöka mäta driftscyklerna hos radiatorerna, dvs hur lång tid de är på och hur långt tid de är avstängda under sina cykler och hur dessa tider varierar under uppvärmningens gång.
Absolut, det ska jag kolla. Vad är "normalt", och hur ser avvikelserna ut?
 
Redigerat:
J
T Tumme_mitti_handen skrev:
reagerar med ett knäpp
Det är bimatelltermostater som växlar till/från och dom är lite instabila , hysterin på dom kan vara 5 C
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…

Bästa svaret

T Tumme_mitti_handen skrev:
Absolut, det ska jag kolla. Vad är "normalt", och hur ser avvikelserna ut?
När temperaturen är under inställt värde ska termostaten först och främst slå till och ge värme. På din beskrivning nu så kan vi inte längre utesluta fel på en enskild termostat, den i stora rummet. Din termostat är elektronisk så det klick du hör är från reläet. Den ska inte kunna få ändrade egenskaper men man vet aldrig. Givaren kanske säger att det är varmare än det är.

Om du vrider upp temperaturen på termostaten så bör du se att den pulsar ut ström till radiatorerna under längre intervall. Elektroniska termostater använder ganska korta cykler så det bör gå att observera utan att det tar för lång tid. Men vad som är en rimlig och korrekt duty cycle vid olika temp.differenser kan jag inte vara på. Du kan möjligen bara hitta fel här som en orimligt låg duty cycle mot vad det borde vara. Termostaten har troligen ett max på kanske 50 % dvs oberoende av hur högt du vrider upp tempen så ger inte termostaten mer energi till radiatorerna än hälften. Då kan det vara ide att prova en annan.

Diagram som visar tre olika duty cycles för en termostat: 50%, 75% och 25%, representerade med pulserande vågformer.

Elekroniken (kondensatorer) kan ju ha åldrats så att timingen förändrats så att när termostaten borde ge 50 % duty cycle så ger den bara 25%

Har du en väldigt hög duty cycle utan att det märks tillräckligt snabbt på den faktiska temperaturen i rummet så är radiatorernas effekt inte tillräcklig.

Några energibesparingar med en ny termostat tror jag inte du ska ha några förhoppningar på. Somliga säger att en elektronisk termostat sänker energiförbrukningen jämfört med bimetall men det saknas belägg, och du har redan en elektronisk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bimetall-vs-elektronisk-termostat.207764/
 
  • Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.