Hej mina föräldrar har planer på att installera solpaneler..

Anledningen till detta är att de har hög el förbrukning trots att dem har treglas fönster och bergvärmepump installerad. Senaste räkningen hade de föbrukaför 3000 kwa på en månad.
Huset är från 1965 o 280 kvm.

Nu har dem börjat samla offerter. På en offert så har de fått ett pris på 136 000 för 37 st solpaneler. Då ingår montering o koppling. Bidragen är medräknade i offerten.

Enligt säljaren kommer man minska förbukningen med 14000 kwatt om året. Då blir återbetalningen på 11 år om priset är på 70 öre. Överskottsel på sommaren säljer man till elbolagen.

Min fråga är går den här budgeten ihop? Finns det någon som har installerat solceller och är det värt att satsa på detd

Tacksam om någon kan hjälpa mig.
 
Eftersom produktion och förbrukning matchar väldigt dåligt så kommer konsumtionen att gå ner marginellt. Om det är lönsamt beror ju på om subventionerna blir kvar. Investeringstödet går ju ner till 15% nästa år. Så om kalkylen är en vecka gammal så stämmer den inte.
 
Jag har en 13.2kw anläggning som ger runt 12kwh.
3500 användes i huset och 8500 såldes
Så länge man får 60 öre på deklarationen och lite extra om man letar bland elbolagen och byter ibland och marginellt från elcerrifikat så är den sålda elen mer värd än den förbrukade.
Men detta är en övergående lyx.
Vattenfall har jag i dagsläget och de ger spot +40öre och jag har förlängt det några gånger.

Har man mer förbrukning på sommaren i form av av etc så förbrukas mer i fastigheten.

Mvh
Mikael
 
Tänk också på att bidraget halveras från 30 till 15% nu efter årsskiftet
 
sunnis
Alltså man minskar inte sin egna förbrukning som i exemplet med 14000kWh utan det producerar 14000 kWh. Men du får minst spotpris för varje kWh du säljer + ev extra. Jag får ju spotpris + motsvarande energiskatt och moms för varje kWh jag producerar. Så för mig kostar varje kWh lika mycket som jag köper den för (Typ i alla fall)

Sen är det mycket sannolikt att elen kommer bli dyrare i framtiden, det påverkar ju också men svårt att räkna på. Man får väl se det som en bonus.
 
Men det är också väldigt sannolikt att subeventionen kommer att minska/försvinna inom en 5 - 10 årsperiod.

Jag tror att skall man göra en kalkyl idag, så skall man för det första givetvis räkna med det sänkta investeringsstödet (kalkylen för trådskaparen bygger nästan säkert på nuvarande investerinsstöd).

Dessutom tror jag att man kanske skall räkna med nuvarande system för elpris och subventioner i typ 3 - 5 år. För enkelhetens skull kanske 5 år. Därefter tror jag att man bör räkna med att försäljningen av "överskottsenergi" på sommaren kommer att ske till ett mycket blygsamt pris.

Den el man faktiskt producerar åt sig själv ger givetvis en besparing, man köper mindre, men det sker mest på vintern, när den egna produktionen är väldigt låg. Fast även här är det inte helt osannolikt att politikerna kommer att införa skatt även på egenproducerad el.

Men även med en såpass pessimistisk syn, så är det troligen inte en förlustaffär att sätta upp solpaneler idag, bara att de sista 3 - 5 åren av payofftid, kanske blir 6 - 15 år extra.

Och håller sig politikerna i skinnet och låter subventionerna bestå, så kan det bli en bra bonus i kalkylen.
 
Skatt på egenproducerad el tror jag blir svår att få igenom. Men investeringbidrag och skatteavdraget kommer nog att försvinna.
Om fastighetsskatten kommer tillbaka, vilket nog är troligt. Så blir den sannolkt högre om solceller finns. Försäljningspriset kommer att bli samma som spotpriset, men det kan bli lågt på sommaren om solpaneler blir vanliga.

Ingen vet, men sannolikt blir den ekonomiska kalkylen inte lika bra under hela avskrivningstiden.
 
En intressant fråga i sammanhanget är väl hur länge solcellspanelerna "håller".
För ovanstående resonemang förutsätter väl nästan att installerad solkraft sedan
kommer att funka i evighet?
Men det kan väl inte vara möjligt?
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En intressant fråga i sammanhanget är väl hur länge solcellspanelerna "håller".
För ovanstående resonemang förutsätter väl nästan att installerad solkraft sedan
kommer att funka i evighet?
Men det kan väl inte vara möjligt?
20-30 år iaf. De tappar effektivitet men inte jättemycket.
 
Vet iallafall att nibe ränknar med att efter 25 år så ska dom ge minst 80% av max kapaciteten. 3000kwh... hm. Man kan ju titta på var den elen går någonstans också å se om det går att göra nått där som är lite billigare. Är vp under dimensionerad och går på mycket elpatron tex.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
V Vector skrev:
Vet iallafall att nibe ränknar med att efter 25 år så ska dom ge minst 80% av max kapaciteten. 3000kwh... hm. Man kan ju titta på var den elen går någonstans också å se om det går att göra nått där som är lite billigare. Är vp under dimensionerad och går på mycket elpatron tex.
Det är effektgarantin som är 80% efter 25år. Har panelen gått sönder mekaniskt så faller effektgarantin. Spelar ingen roll om det är yttre påverkan eller tillverkning/materiel fel.
 
Trots att jag gillar solceller så skulle jag nog börja med att se till att jag hade en fungerande värmepumps anläggning.
Om vi antar att det är ett normalt hushåll så gör de av med 4-700kWh hushållsel, resten skulle då gå till vp. Om det vore en fungerande bvp med ett cop på runt 3, så skulle huset ha ett energibehov på runt 7.000kWh/månad. Känns inte riktigt rätt??
 
14000 kWh på 37st paneler för 136 000 Sek låter väldigt bra. Vad är det för paneler och i vilken riktning är taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.