hej
Tänkte ge mig på o byta gamla plastmattan i tvättstugan. På väggarna är det vanlig vägg med våtfärg
Det finns brunn och under är det en betongplatta direkt.

Har förstått att jag ska ha en tätskikt på golvet sen (tänkte sätta klinker) så jag undrar
Är det bara att sätta skiktet på befintlig gjutning efter att ha rivit av mattan?

Hur ser proceduren just vid mitt fall att ta bort gamla osv. Hittar inga bra beskrivningar. Endast vid nybygge osv och vill veta vad jag inte behöver göra. Mvh
 
H
Gammal är brunnen?
Den borde kanske bytas beror på ålder.
 
H Hallerudsbo skrev:
Gammal är brunnen?
Den borde kanske bytas beror på ålder.
Tack. Den ska inte behövas bytas enl bes.man
 
H
Vet du åldern på den?
 
BirgitS
M Murdoc12 skrev:
Det finns brunn och under är det en betongplatta direkt.
Isolerad eller oisolerad, ovan eller källare?
I alla fall om det är oisolerad betong i källare är det bättre att inte ha tätskikt för annars är det risk för att fukten från marken går upp i väggarna..
 
Det är ingen källare. Betong på bottenplan bredvid köket.
Brunnen är fr 1991.

Min förhoppning är att kunna riva mattan och slippa allt med gjutning /spackling av ny platta. Tror jag löser ytskiktet på bara golvet om det inte är alltför mycket med brunnen.
 
BirgitS
Du får läsa på i läggningsinstruktionerna för tätskiktet om vad det krävs av underlaget. Tätskiktet ska även gå upp 5 cm på väggen enligt dagens regler.
 
när du har tagit bort mattan så blir där troligen klister kvar på golvet som får skrapas eller slipas bort innan du kan lägga klinkers
t
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får läsa på i läggningsinstruktionerna för tätskiktet om vad det krävs av underlaget. Tätskiktet ska även gå upp 5 cm på väggen enligt dagens regler.
Absolut det är planen. Om jag ska precisera frågan så blir det vad behöver jag för åtgärder när mattan är av. Om vi utgår från att plattan och brunnen är ok.
Måste alla limmrester av dvs ska det vara helt slät?
Går det att riva av mattan ur brunnen och lägga tätskikt direkt.
kan jag räkna med att min gjutning och brunn konstruktion hade varit samma om det varit klinker istället för matta som ligger nu?
 
BirgitS
Om det regelbundet kommer vatten på golvet ska det väl luta mot golvbrunnen. Läs på i BKR:s och Säker vattens:s regler om du inte redan har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.