R
Sålt det som jordförbättring till damerna på bymarken.
 
Claes Sörmland
Nu ska vi inte överdriva. Varenda slambrunn tömdes förr på det manuella sättet och slammet lades i närmaste dike. I kontakt med luft och sommarvärme så är det nedbrutet på några veckor till svart mull.
 
R
Kan tycka kommunen borde ha rätt bra pejl på avloppen..

På vägen där jag bor finns det ca 15 hus/sommarstugor.

Toa är eltoa eller sluten brunn.

BDT är till brunn och slammsugarbil kommer och tömmer.

En av fastigheterna har sitt BDT till stenkista och har ingen tömning.

Tycker det borde vara rätt uppenbart för kommunen att de har missat något?
 
C
J jasa1 skrev:
I det här fallet betyder själv. Själv med en brunn skopa
Fy f-n vilket evighets-skitjobb. Men den kanske inte är så stor/djup?
 
En väl fungerande trekammarbrunn bryter ner slamkakan rätt bra själv, så man behöver inte tömma så ofta, men i dagens samhälle använder vi så mycket kemikalier så bakteriekulturen i brunnen funkar inte, finns företag som säljer bakterier som man häller i avloppet som skall bryta ner skiten i brunnen, dom säger att dom inte tömt brunnen på flera år, och det är bara en liten tunn kaka i första kammaren i brunnen.
 
Claes Sörmland
Kemikalier är inte nödvändigtvis det stora problemet men att vi tömmer brunnarna så frekvent som årligen eller oftare är tokigt. Det tar kring ett år att etablera en god kultur som effektivt bryter ned slam under syrefria förhållanden (rötning) och då suger vi upp alltihop och stör mikrolivet. I Sverige valde myndigheterna olyckligtvis tidigt en standard med mindre slamavskiljare som kräver mer frekvent slamtömning. I t ex USA där enskilda avlopp med slamavskiljare och infiltration är huvudlösningen även i villaområden bygger man mycket större slamavskiljare (egentligen septiska tankar) som man tömmer väldigt sällan.
 
Jag skulle gärna tömma mer sällan än årligen, men min kommun tillåter inte det.
 
useless useless skrev:
Vart har han gjort av det som fanns i brunnen? Avloppsslam räknas som farligt avfall, så om du har ett antal kubikmeter sånt på tomten så kanske du åker på att sanera det också?
Är det så att jag åker på en eventuell sanering, det måste väl ändå vara förra ägaren i fall? ?
 
Claes Sörmland
Sanering är inte alls aktuellt i det här fallet.

Man sanerar bara mark som är hårt förenad med t ex tungmetaller eller andra icke nedbrytbara substanser som anses vara en fara för människa och miljö. Avloppsslam från det egna hushållet faller inte i den kategorin.
 
  • Gilla
jasa1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.