Hej!

Hoppas någon här skulle kunna hjälpa mig ge ett litet hum om vad det kan handla om för kostnad för att lägga om klinker i vår hall.

Vi köpte ett hus och där ligger alltså klinkers i hallen (ca 10 kvm) och redan på visningen märkte vi att fogen lossnat och att plattorna låg lite löst. Fick berättat då att det skulle bero på att man börjat gå på plattorna för snabbt efter att det fogats så jag tänkte att det är nog bara att foga om så blir det bra. :rolleyes: Visade sig tyvärr att plattorna ligger direkt på någon slags träskiva/masonit eller liknande och att dom inte alls sitter fast. Som ni ser på bilden så verkar det mesta av alla fästmassa saknas och plattorna hålls samman till 90% av fogen bara. Stoppade in en mejsel under plattan och kunde då lyfta på alla omkringliggande plattor som ett stort isflak. Fantastiskt :crysmile:

Jag vet inte vad det bästa alternativet blir för oss här, men jag tänker mig att man måste stadga upp med något rejält under. Golvgips kanske är ett kostnadseffektivt alternativ? Eller är det flytspackel som gäller? Vi har ingen golvvärme idag.. men alldeles bredvid ingången så sitter en vattenburen radiator (bergvärme) så en idé jag har är ju att föröka lägga i en vattenslinga när jag ändå håller på men det där är lite mer löst just nu.

Har tyvärr inte rivit mer så jag vet inte vad det är under den där träskivan eller vad det nu är.

Vad tror ni det skulle landa på mellan tummen och pekfingret? Har sett prisuppgifter på runt 5-7000 efter ROT för 10 kvm för själva arbetet, kan det stämma? Vi har nya plattor liggandes och vissa kanske går att återanvända?

Vi har blivit lovade av säljaren att de skulle bekosta omläggning av plattor så det är väl den biten som jag är mest intresserad av att veta priset på. Själva underarbetet blir väl vårat problem som vi får lösa tyvärr.

Tack på förhand!
 
  • Klinkergolv med borttagen platta och synlig träskiva, mejsel inskjuten under plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hallgolv med lös klinker och synlig fog, behov av renovering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv i en hall med löst liggande plattor, närbild på en delvis lossad klinkerplatta, skor och trappa syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med grå klinkergolv nära vit förvaringsmöbel och matta, fogen mellan plattorna syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå klinkergolv i hall med lös fog och mattor, synlig skarv mellan plattor och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en källare under?

Golvgips behöver du lägga dit så länge du har ett bjälklag under för att få en "död" ytan att lägga klinker på.
 
optimum
Ser ut som de lagt plattorna direkt på golvspånskiva. Håller aldrig eftersom trä rör på sig.
Dolt fel?
Har själv 22mm golvspån i hela huset på träreglar och har en undervåning och lagt klinker på 30 kvadratmeter. (kök+hall)
Primade + limmade (Ardex något) 13mm golvgipps GG13 som jag skruvade under limprocessen och sedan tog bort alla skruv så de bara sitter i limmet. (skulle göra så enligt instruktioner jag fick) därefter primer och sedan värmekabel och flytspackel. På detta lade jag golvklinker.
Inget har rört på sig och är nu 12 år sedan.
Men det byggde 30mm men hade turen att det bara var en innerdörr som gick in mot nya golvet och fick kapas.

Alltså en hel del arbete och kostar nog en hel del att få gjort.
Tips är att ta dit en golvfirma att kika på vad som krävs för att få det att bli bra.
Men är ju troligen dolt fel om de lagt klinker direkt på golvspånskiva. (om det är det du har)
 
Tack för svaren! Har ännu inte hunnit undersöka närmare vad det är exakt men ser ju ut som någon typ av spånskiva/masonit eller liknande.

Vi har en källare ja, men under hallen är det krypgrund om det säger er någonting gällande golvkonstruktionen. Det är en gammal kåk från 1930-talet så vet inte hur man brukade lägga golv då riktigt. Tänkte ta tag i det här till våren när det blir lite varmare ute men ville få en ide om priset först.

I mina öron är det ju också ett fall av dolt fel eftersom jag hela tiden fick höra att det berodde på att man börjat gå på golvet för tidigt efter fogning men det är ju inte alls därför det spruckigt, det ser man tydligt och klart när man bryter upp plattorna. När jag knackar på plattorna så låter väldigt många ihåliga också så det är väl mest luft under. Hade det bara varit att lägga om plattorna så är det ju ett rätt litet jobb.

Hur går man till väga för att åberopa dolt fel? Vi har bott här sedan slutet på oktober så det känns väl fortfarande som det är inom tidsramen?

Säljaren lämnade en uppsättning plattor åt oss så materialet har vi ju till stor del men det som saknas är ju själva underarbetet och det är också det viktigaste.
 
Ta dit en golvfirma och låt dom lämna offert. Lämna offert till säljaren och begär prisavdrag. Tycker dom att det är för dyrt så får dom ta in någon annan som tittar. Förslagsvis inte samma som gjorde det senast.

Sedan kan du höra hur mycket mer det skulle kosta att dea golvvärme.
 
Staffans2000
Hur kan det vara dolt fel när det märktes direkt, när du gick på plattorna att de var lösa?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur kan det vara dolt fel när det märktes direkt, när du gick på plattorna att de var lösa?
Det är iofs sant :) Men eftersom jag gick på det säljaren sa så hade jag ju räknat med att en omläggning av plattorna skulle räcka och det var det jag räknat med hela tiden så blir det ju hela lite mer omfattande när även underlaget måste göras om.

Startade egentligen tråden för att få veta vad just priset för en ”vanlig plattsättning” kan anses vara, har nog förstått att vi gjort bort oss lite här och får stå för problemet med underarbetet på egen hand. Kostnaden för ditsättning av nya plattor har vi blivit lovade iallafall.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur kan det vara dolt fel när det märktes direkt, när du gick på plattorna att de var lösa?
Inrikta dig på att lösa problemet, att hävda dolt fel är knappast rimligt. Du hade en tydlig indikation på att något var fel med plattorna på golvet. Då bör du göra en fördjupad undersökning, då hade du upptäckt vad felet beror på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
A
Jag får bara hålla med.

Om det var viktigt för dig så kunde du tagit dit någon som inspekterade innan kontraktsskrivning. Så du visste om felet och säljaren visste om felet.

Det enda jag ser som möjligt är att ta in offerten och be säljare än stå för större andel då det inte var så enkelt som säljaren nämnt.

Men lägg fokus på att hitta en bra lösning på golvet. Det finns laminat som ser ut som klinkers. Blir antagligen billigare..
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag får bara hålla med.

Om det var viktigt för dig så kunde du tagit dit någon som inspekterade innan kontraktsskrivning. Så du visste om felet och säljaren visste om felet.

Det enda jag ser som möjligt är att ta in offerten och be säljare än stå för större andel då det inte var så enkelt som säljaren nämnt.

Men lägg fokus på att hitta en bra lösning på golvet. Det finns laminat som ser ut som klinkers. Blir antagligen billigare..
Absolut du har rätt. Det blev nog viktigt för mig när jag insåg att det var mycket sämre underarbete än jag förväntat mig men det är en nyttig läxa antar jag. Alltid undersöka för mycket än för lite..

Vad brukar vara rimligt pris för bara läggningen av plattor på 10kvm med några specialbitar runt hörn (enligt bilderna i första inlägget). Om vi leker med tanken att materialet under skulle vara bra alltså. Har vi någon plattsättare här som törs ge en fingervisning?
 
optimum
Måste väl anses som dolt fel om plattorna är satta mot underlag som gör att de släpper.
Säljaren angav att man gått för tidigt på plattorna vilket inte verkar vara orsaken utan fusk.

Hus från 30-talet, Gissar på golvkonstruktion med golvbräder som man normalt lagt masonit på men nu kanske renoveringsgips eller dyligt. Ett sådant golv rör på sig och plattorna släpper. Fuskar du till det och lägger om plattorna kommer de släppa igen och säljer du huset med sådant kommer du anses som skyldig till dolda fel.

Tycker tidigare förslag är helt rätt, ta in offert att åtgärda det på rätt sätt och låt säljaren få ta sin del av kostnaden.
 
A
optimum optimum skrev:
Måste väl anses som dolt fel om plattorna är satta mot underlag som gör att de släpper.
Säljaren angav att man gått för tidigt på plattorna vilket inte verkar vara orsaken utan fusk.

Hus från 30-talet, Gissar på golvkonstruktion med golvbräder som man normalt lagt masonit på men nu kanske renoveringsgips eller dyligt. Ett sådant golv rör på sig och plattorna släpper. Fuskar du till det och lägger om plattorna kommer de släppa igen och säljer du huset med sådant kommer du anses som skyldig till dolda fel.

Tycker tidigare förslag är helt rätt, ta in offert att åtgärda det på rätt sätt och låt säljaren få ta sin del av kostnaden.

Jag anser att det är ett dåligt utfört arbete av tidigare ägare.

Men att dra det till dolt fel betyder att man inte kunde misstänka eller uptäcka det vid en noggrann undersökning. TS har själv skrivit att det gick lätt att ta upp plattorna och då syntes det att..... och om plattorna/fogarna redan var skadade borde man inte förvärrat skadan genom att lyfta på en platta.


Eventuellt kan säljarens utfästelse ge TS en viss möjlighet att få del av kostnad betald. Frågan är dock hur tydlig utfästelsen var och om den finns skriftlig...

Alltid surt när man upptäcker saker som är fel i ens hus, tyvärr inte alltid lätt att få rätt.
 
Tack för alla svar. Vi får klura lite i hur vi ska göra, får ta en diskussion med säljaren helt enkelt och se vad dom betalat för plattsättningen.

Som sagt, surt att det var så mycket sämre än vad jag trodde från början men inte mycket att göra åt saken nu i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.