L
För att dela Internetanslutningen på ett sätt som är bäst för alla parter, dig, hyresgästen och Telia rekommenderar jag att du sätter en switch på inkommande fiber som stödjer detta. Telia borde tillhandahålla detta. Ifrån denna switch drar du en installationskabel (cat6 med solida ledare) via en patchpanel till uthyrningsdelen där vägguttag placeras på lämplig plats. Då kan hyresgästen teckna ett eget Internetabonnemang hos Telia och även ha egen ip-tv eller vad den önskar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som jag sade i mitt nu raderade inlägg så skulle jag känna mig osäker på att låta en granne/hyresgäst obehindrat använda mitt abonnemang: Om vederbörande loggar in på olämpliga siter och laddar ner olagligt material kan polisen komma och beslagta alla datorer, surfplattor och telefoner som kommunicerat via anslutningen och behålla dem tills utredningen är klar om ett par halvår eller så. Anledningen till att mitt inlägg raderades var nog att jag skrev ut adressen till en mycket olämplig plats och jag är helt OK med det.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Tror som en del skrivit, ett separat abb till den extra lägenheten är den bästa. Annars skaffa en router som kan hantera nätverskdelning (VLAN, man skapar logiska nätverk med hjälp av VLAN), avsätt en port till ett VLAN för lägenheten och dra en kabel dit, alternativt koppla in en AP eller en något liknande om man vill ha Wifi direkt och inga kablar.

Sedan lägger du ett annat VLAN på en annan port som blir ert eget nätverk.

Router som kan hantera VLAN är inte bland det vanligaste som finns och vet inte vad en enkel sådan skulle kosta. Köpte en Linksys variant fär jag jobbar för ca 1000 SEK + moms, men skulle tro att för en privatperson kostar motsvarande runt 2000. Hr hemma har jag en brandvägg och massa annat för 8000+ för att hantera sådant, men så är jag nätverkstekniker och gillar teknik. :)

Den brandväggen jag har, en Zyxell Zywall 110 kan göra det jag beskriver, men är kanske inte det enklaste att hantera och definitivt inte bland det billigaste. Den kostar idag runt 5-6000.

Denna lösningen gör att internet fungerar, men jag kan inte garantera att ip-tv fungerar. När jag pratade med Telia senast (för ett antal år sedan) så fick jag känslan av att deras IP-TV låg på ett speciellt VLAN som de hanterade och allokerade nätverksresurser till, då kan man inte skicka vidare det som vanlig internet trafik om man inte kan hantera det VLANet.

Detta var en ganska teknisk lösning, det finns andra sätt där man kan ta en enklare wifi router som kan hantera gäst-nätverk och det vanliga wifi nätet och låta gästnätverket vara det nätet som går till den andra lägenheten. Man har ju då inget gästnätverk själv.
 
Man måste ha något som tar in ett näterk och sedan kan dela det till 2 olika VLAN. Så tyvärr räcker det inte med det som Demmpa skriver om.

VLAN på nätverket är som vanlig nätverkstrafik, fast med ett ID klistrat framför. Att kunna hantera VLAN är helt enkelt bara att saken förstår sådan nätverkstrafik och inte tolkar den som ogiltig och kastar bort den. Normal nätverkstrafik har inte detta ID framför sig.
 
En Ubiquiti USG P3, Unifi Security Gateway, som klara VLAN mm kostar ca 1200kr.
Tex Asus routrar kan hantera flera wi-fi-gästnätverk.

(Jag läste lite fel när jag skrev förra inlägget, som jag raderade direkt när jag såg tabben.)
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
@Demmpa: Produkterna som du tog fram var bra saker för nätverk om man vill förlänga eller ha fler portar efter en router. :)

Om man inte hemma på lite mer avancerat nätverk skulle jag rekommendera de som kan hantera olika gästnätverk är det man ska ha och prova med först, det är lite enklare att hantera. VLAN i sig är inte så svårt, men kan vara jobbigt om man aldrig gjort det förr och det kan enkelt bli fel.
 
L
Jag har svårt att se TS drar någon praktisk nytta av att kuckla med VLAN och dyr utrustning som kräver generellt god kunskap för upprätthålla tillfredsställande kvalité för hyresgästen. Förklara vinsten du/ni som är nätverkstekniker.
 
Det var därför jag rekommenderade den lösningen med flera gästnätverk, den är enklast.

Den största vinsten annars med olika VLAN är att man får helt skillda nätverk som inte påverkar varandra eller "ser" varandra. Dvs de som bor i den extra lägenheten kommer inte in på det nätverk som finns hos de andra som bor där. Det blir som om man hade 2 separata internetanslutningar in.

Gästnätverk via WiFi ger liknande funktion, men inte säkert att det är lika "skottsäkert" mellan nätverken (beror på utrustningen), men som sagt, mycket enklare att hantera. På de flesta routrar (eller de som jag sett iaf) är gäst-wifi just wifi och inte via tråd, det kan vara lite skakigt och långsammare beroende på avstånd och hur huskonstruktionen är. Tjocka gipsväggar är t.ex. mycket dåligt för wifi, eller armerad betong kan också skapa problem.

Ett försök till enkel förklaring utan för mycket teknik. :)
 
L
Jo VLAN är endel av lösningen det håller jag med om. Men TS borde ju inte behöva en nätverkstekniker på platsen så fort det inte fungerar, det är ju därför Telia ska ansvara för detta upprätthållandet av VLAN fram till hyresgästens vägguttag.
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Som jag sade i mitt nu raderade inlägg så skulle jag känna mig osäker på att låta en granne/hyresgäst obehindrat använda mitt abonnemang: Om vederbörande loggar in på olämpliga siter och laddar ner olagligt material kan polisen komma och beslagta alla datorer, surfplattor och telefoner som kommunicerat via anslutningen och behålla dem tills utredningen är klar om ett par halvår eller så. Anledningen till att mitt inlägg raderades var nog att jag skrev ut adressen till en mycket olämplig plats och jag är helt OK med det.
Det hade varit intressant att veta vad lagen säger i en sådan situation. Husrannsakan kan förstås göras hos den som står som ägare på abonnemanget, men att de får klampa in hos grannarna samtidigt är nog inte självklart.
 
Det är därför jag rekommenderade gäst-wifi som en bättre lösning. Den är enklare att sköta själv. Där behöver man inte peta på VLAN hanteringen eller något själv, det hanterar routern eller vad man nu har gäst-wifin genom.

Jag har en router här hemma som har just den den funktionen och jag behöver bara aktivera den så fungerar den som ett vanligt wifi som man kanske kan behöva förlänga.
 
FG FG skrev:
Det hade varit intressant att veta vad lagen säger i en sådan situation. Husrannsakan kan förstås göras hos den som står som ägare på abonnemanget, men att de får klampa in hos grannarna samtidigt är nog inte självklart.
Instämmer, det hade varit intressant och få veta vad lagen säger. Det är även intressant om det är tillåtet att göra enligt Telias avtal. Jag har ingen aning. Med teknik kan man göra mycket som kanske inte alltid är tillåtet enligt relger, policys eller lagar.
 
Håll den här tråden till tekniken
Juridiken passar bättre i en egen tråd då den kommer att bli komplex och ta bort fokus från tekniken
/Mats
Moderator
 
Gästnät, via WIFI kan jag sätta igång på min ena router, en Asus RT-AC66U. Den har dock några år på nacken nu, så jag vet inte om den går att köpa fortfarande. Den kostade ca 1500 kr, har många säkerhetsfunktioner.

Som jag skrivit, jag är själv tekniker och teknikintresserad, så det finns nog lika kunniga och billigare saker på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.