Tekniken går framåt, tullar och andra priser borde ge utslag i pris på en anläggning.

Vad säger ni? Har priserna gått ner när vi nu läser November 2018?

Har ett platt papptak med skuggningsproblem. Har därför kommit fram till att SolarEdge med optimerare är bäst för mig. Ska man välja 2 panels optimerare eller 1-panels optimerare. Ska man välja en överdimensionerad modell av samma skäl som nedan med invertern? För-/nackdelar?

Offerter indikerar att dom vill placera panelerna platt på taket. Förmodligen enklast men är det så bra ur produktionssynpunkt och nedsmutsningssynpunkt?

Mina tankar går till vinklade kanske 10-15-20 grader ? med ballastställningar för att slippa penetrering av takpappen. Smuts och snö rinner av lättare samt produktionen blir högre. Men vinklade kanske skuggar varandra? Vad säger ni?

Invertern verkar till att vara den svaga punkten i systemet med kortast livslängd. Är det smart att välja en ett nummer större för att inte belasta elektroniken och därmed få ner värmen genom att det då förmodligen finns bättre kylning. Eller finns det praktiska orsaker att inte gå upp i dimension?

Det finns numera 325 W paneler bl. a från LG med större bärkraft för snö- och vindlaster. Någon som har synpunkter på att välja en sådan? (Ja,jag vet att priset blir högre)
 
Om du ex ska ha en anläggning på 17kW så är det 25A säkring och du får betala därefter.
Om du ska välja en större växelriktare så får du betala för en större säkring = bortkastade pengar.
 
Har du lite bilder på anläggningens plats och en adress så man kan kolla väderstreck?

Ja priserna har gått ner
 
Åldras solceller och i så fall hur länge kan man räkna med att de levererar?
Skall de skötas med rengöring, sopas rena för snö på vintern o.s.v.
Taket är ingen höjdare att vistas på.
Om jag tittar på hur taket ser ut idag så är det nog osannolikt att det finns någon energi att hämta där.
 
Wide Glide Wide Glide skrev:
Åldras solceller och i så fall hur länge kan man räkna med att de levererar?
Skall de skötas med rengöring, sopas rena för snö på vintern o.s.v.
Taket är ingen höjdare att vistas på.
Om jag tittar på hur taket ser ut idag så är det nog osannolikt att det finns någon energi att hämta där.
Garantier brukar vara 10-12 år för panelerna och en effektgaranti på ca 80% efter 25-30 år.

Är det mycket skugga på taket?

Behövs inte mycket skötsel.
Ger inte mycket effekt på vintern när de snöar ändå.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
T
Vad jag förstår så får man aldrig sopa på panelerna.
Dom blir repig då och du tappar effekt. Låt snön smälta istället.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Här är en produktionsgraf över ett år av en anläggning som visar statistiken offentligt.
Som du ser så ger de väldigt lite när det är snö ute.
Anläggningen ligger lite sydöst om Jönköping.
 
  • Produktionsgraf som visar säsongsvariation i energiproduktion för en anläggning nära Jönköping, låg prestanda under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
S SunToEarth skrev:
Bäst med platt på taket och poly, får plats med fler solceller och mer elproduktion.
Vilka paneler menar du då?
1,6x1m poly på 285w ger väl inte mer än 1,6x1m 285w mono?
 
S SunToEarth skrev:
Billigare
Bra att du förklarade det för innan skrev du att det var för att man får plats med fler.
Att de är billigare kan jag gå med på.
 
26% billigare med poly än mono där jag kollar men det är bara paneler.
Räknar man sen in inverter, elektriker, monteringsfästen, optimerare, arbetskostnad så är det inte så stor skillnad.
Panelerna idag är inte gratis men inte heller jättestor andel av hela kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.